szerző:
hvg.hu

Amerikai kémműholdak felvételei bizonyítják, hogyan működik a rendszer.

Június hatodikán, a kínai Lianyungang kikötőjéből elindult egy kereskedelmi hajó, amely a Saint Kitts and Nevis karibi miniállam lobogója alatt hajózik. A kicsi, két szigetecskéből álló ország 54 ezer lakossal a nyugati félteke legkisebb szuverén országa, a Brit Nemzetközösség tagja és természetesen adó illetve hajózási jogokat biztosító pénzügyi paradicsom. A „Bai Mei 8” nevet viselő vízi jármű Vlagyivosztok felé indult, és az indulásakor bekapcsolták a minden kereskedelmi hajóra kötelező helyazonosító rendszert, az AIS-t. De másnap kikapcsolták és innentől kezdve a hajó csak amerikai kémműholdak számára maradt látható. A „Bai Mei 8” észak-koreai területre ért, és Nampoban kötött ki. Itt megrakták szénnel. Az észak-koreai kikötőből ismét Vlagyivosztok felé indult és a nemzetközi vizeken visszakapcsolták a hajó helyzetét azonosító rendszert. De a „Bai Mei 8” megint tett egy irányváltást és a kínai Ningbo kikötőjébe érkezett, ahol partra tette az Észak-Koreából származó szenet. Aminek a kereskedelmét a Kína által is megszavazott szankciók tiltják.

Minderről az amerikai kongresszus egyik bizottsága előtt számolt be Marshall Billingslea, az amerikai kincstár terrorizmus ellenes bizottságnak tagja. Közben Észak-Korea szinte hetente, vagy már inkább naponta hajt végre rakétakísérleteket és nukleáris robbantásokat. Kína és Oroszország a nemzetközi nyilvánosság előtt elítéli ezeket a lépéseket és megszavazza a gazdasági szankciókat. De közben a színfalak mögött továbbra is kereskednek Észak-Koreával. Például úgy is, hogy Hongkongban regisztrált hajózási cégek szállítják a tiltott árukat, miközben magukat hivatalosan turista vagy üdülő hajónak tüntetik fel- írja a francia Les Echos.

 Korábban a hvg.hu is beszámolt arról, hogy néznek félre a kínai vámosok a dandongi hídnál, amelyen keresztül Kína és Észak-Korea szárazföldi kereskedelmének jelentős része zajlik. De ami ott történik, az szinte semmi azokhoz a félrenézésekhez képest, amelyek a szankciókat megkerülő, sokkal nagyobb volumenű tengeri kereskedelemben zajlanak kínai és orosz közreműködéssel.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!