szerző:
hvg.hu

Amerikai kémműholdak felvételei bizonyítják, hogyan működik a rendszer.

Június hatodikán, a kínai Lianyungang kikötőjéből elindult egy kereskedelmi hajó, amely a Saint Kitts and Nevis karibi miniállam lobogója alatt hajózik. A kicsi, két szigetecskéből álló ország 54 ezer lakossal a nyugati félteke legkisebb szuverén országa, a Brit Nemzetközösség tagja és természetesen adó illetve hajózási jogokat biztosító pénzügyi paradicsom. A „Bai Mei 8” nevet viselő vízi jármű Vlagyivosztok felé indult, és az indulásakor bekapcsolták a minden kereskedelmi hajóra kötelező helyazonosító rendszert, az AIS-t. De másnap kikapcsolták és innentől kezdve a hajó csak amerikai kémműholdak számára maradt látható. A „Bai Mei 8” észak-koreai területre ért, és Nampoban kötött ki. Itt megrakták szénnel. Az észak-koreai kikötőből ismét Vlagyivosztok felé indult és a nemzetközi vizeken visszakapcsolták a hajó helyzetét azonosító rendszert. De a „Bai Mei 8” megint tett egy irányváltást és a kínai Ningbo kikötőjébe érkezett, ahol partra tette az Észak-Koreából származó szenet. Aminek a kereskedelmét a Kína által is megszavazott szankciók tiltják.

Minderről az amerikai kongresszus egyik bizottsága előtt számolt be Marshall Billingslea, az amerikai kincstár terrorizmus ellenes bizottságnak tagja. Közben Észak-Korea szinte hetente, vagy már inkább naponta hajt végre rakétakísérleteket és nukleáris robbantásokat. Kína és Oroszország a nemzetközi nyilvánosság előtt elítéli ezeket a lépéseket és megszavazza a gazdasági szankciókat. De közben a színfalak mögött továbbra is kereskednek Észak-Koreával. Például úgy is, hogy Hongkongban regisztrált hajózási cégek szállítják a tiltott árukat, miközben magukat hivatalosan turista vagy üdülő hajónak tüntetik fel- írja a francia Les Echos.

 Korábban a hvg.hu is beszámolt arról, hogy néznek félre a kínai vámosok a dandongi hídnál, amelyen keresztül Kína és Észak-Korea szárazföldi kereskedelmének jelentős része zajlik. De ami ott történik, az szinte semmi azokhoz a félrenézésekhez képest, amelyek a szankciókat megkerülő, sokkal nagyobb volumenű tengeri kereskedelemben zajlanak kínai és orosz közreműködéssel.