szerző:
hvg.hu

Az uniós pályázatra írt hatástanulmányban éves szinten számoltak tízezer utassal, ami viszont azt jelenti, hogy alapból veszteségesnek tervezték a beruházást. Sok minden egyébként meg sem valósult a beígért dolgokból.

Megszerezte az Átlátszó azt a 225 oldalas hatástanulmányt, amellyel a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítványnak (FUNA) 600 millió forint EU-s támogatást kért a felcsúti kisvasút megvalósítására. Az oknyomozó portál tavaly nyáron kérte ki az NGM-től a pályázatot, majd mivel nem adták ki, ezért pert is indítottak, de végül az első tárgyalás előtt néhány órával a minisztérium kiadta az iratanyagot.

A FUNA 2015-ben pályázott a támogatásra, amit meg is kapott az NGM-től, a kisvasút építését pedig kiemelt beruházássá nyilvánították. A kisvasút végül 2016 április végén indult el.

A focialapítvány által benyújtott projektjavaslat egy 225 oldalas megvalósíthatósági tanulmány volt, amelyből több dolog is kiderült:

A projekt eredményeképpen, éves szinten kb. 10.000 fő látogatóval lehet számolni

– áll a szövegben, amely alapján a március elejétől október végéig tartó nyolc hónapos üzemeltetési időszakban nagyjából csak napi 41 utassal számoltak. Idén nyáron a FUNA pedig olyan adatokat adott ki, amelyek bőven teljesítik a 10 ezer fős éves látogatószámot.

  • A tanulmányban főleg azzal érvelnek a kisvasút mellett, hogy ez egy "turisztikai kínálatbővítés" lenne a környéken, és ezzel növelnék a környék vonzerejét.
  • A projektjavaslat kitér arra, hogy a kisvasút valószínűleg veszteséges lesz, viszont pluszlátogatókat hozhat a felcsúti stadionnak és az alcsúti arborétumnak és szállodának is, amelyeket szintén a Mészáros Lőrinc kezében lévő FUNA üzemeltet.

A projektgazda – aki a tervek szerint a projekt megvalósítását követően a kisvasút üzemeltetője lesz – üzemelteti a térség jelentős turisztikai desztinációit is, mint például a Alcsútdobozi Arborétumot, a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémiát és ezen belül a Pancho Arénát, valamint a Puskás Akadémia Sport Hotelt is. Ennek következtében a turisztikai attrakciók gazdasági bevételei egy kézben összpontosulnak, a vasútüzem veszteségeit kiegyenlítheti a vasút turisztikai vonzerejéből adódó látogatószám-növekedés, mely a többi, projektgazda által üzemeltett szolgáltatás látogatószámát is emeli, ezzel közvetve bevételt keletkeztet.

  • A tanulmány szerint a kisvasút üzemeltetési és karbantartási költségei átlagosan évi 7 millió forintot tesznek ki, viszont csak évi 5-6 millió forint bevételt fog hozni, a veszteséget viszont a FUNA fogja finanszírozni saját költségvetése terhére.
  • A tanulmány szerint a kisvasút egy "mozgó tanösvény" lesz, "amely a kisvasúton kialakított interaktív eszközök segítségével mutatja be a térség természeti és kulturális értékeit, előkészítve az egyes állomásokhoz kapcsolódó tudnivalókat, érdekességeket", ez viszont mindmáig nem valósult meg.
  • Ígértek QR-kódot, mobilapplikációt és Facebook-oldalt is, de egyelőre az első kettőből nem lett semmi, ahogy a honlap gyengén látók számára készített verziójából sem. A tanulmányban egyébként a "Braille-írásos" táblákat "brei írásnak" hívják, ezzel az információs táblákat tették volna akadálymentesítetté.
  • A tanulmány szerint végeztek egy 500 fős közvélemény-kutatást is a környéken, a válaszadók közül 296-ot pedig nagyon érdekelt a tervezett kisvasút, 468-an jó kezdeményezésnek tartották, 55 fő pedig egyenesen "javasolta a kisvasút vonalának hosszabbítását, egészen Bicske városig".

A kisvasút építésére a magas támogatási arány miatt nem kellett közbeszerzést kiírni, a focialapítvány három ajánlatot kért a Swietelsky Vasúttechnika Kft-től, a Ker-Közép Kft.-től és a Vasútépítők Kft.-től, ezek közül a legolcsóbb ajánlatot fogadták el, a Swietelskyét. A cég nevében az egyik aláíró Homlok Zsolt ügyvezető igazgató volt, akit 2016 őszén menesztettek a cégtől, 2017 nyarán pedig feleségül vette Mészáros Lőrinc kisebbik lányát, Mészáros Ágnest.

A Swietelsky összesen öt alvállalkozóval dolgozott, amelyek egyike épp a felcsúti polgármester cége, a Mészáros és Mészáros Kft. volt.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!