szerző:
hvg.hu

Franciaországban már régi probléma, hogy a városközpontokban egyre kevesebb pékség, fodrász, optikus, zöldséges, vagyis a közvetlen közelben lakók igényeit kielégítő bolt vagy szolgáltatás működik. Főleg a százezer lakosnál kevesebbet számláló településeken sok az üres üzlethelyiség.

Csaknem száz városban a boltok tíz százaléka bérlőre vár, de vannak olyan több tízezres települések is, ahol ez az arány a húsz százalékot is meghaladja. A fővárosban, Párizsban is van néhány külső kerület, ahol a helyiek szerint sokkal több kisüzletre lenne szükség. Ez jellemző a 19. kerületre is. Ezért a főváros polgármesteri hivatalának égisze alatt most létrejött egy startup cég, amely megpróbálja összehozni a keresletet és a kínálatot a 19. kerületben.

Szeptember 25-én kezdődött és két hónapig tart az akció, amely egyelőre kísérleti jelleggel működik. A startup létrehozta a „Cmarue” nevű honlapot, ahol a kerület lakosai tájékozódhatnak, hány üres üzlethelyiség van a közelükben. Az érdeklődő javaslatot tehet, hogy például szeretné, ha a régóta üresen álló sarki helyiségben pékség nyílna, mert a friss baguette-ért jelenleg húsz percet kell gyalogolni. A másik közeli kiadásra kínált boltban pedig szívesen látna egy fodrászszalont, mert a legközelebbi három metróállomásnyira van. De egy másik helyi lakos inkább gyógyszertárat vagy egy optikai szaküzletet, netán friss zöldséget és gyümölcsöt áruló boltot látna szívesen. A portál összegyűjti az igényeket és a javaslatokat és elküldi az üres helyiségek tulajdonosainak, vagy azoknak a személyeknek, akik a bérbe adásra jogosultak – írja a Le Figaro.

Közben hasonló felmérés zajlik le a másik oldalon is. A Cmarue startup megkeresi a kiskereskedelmi kisipari és szolgáltatói szövetségeket, ahol nyilvántartják, ki nyitna szívesen pékséget, cukrászdát, fodrászszalont vagy bármilyen más helyi üzletet. A keresések után kiderül, vannak-e érdeklődő kereskedők és szolgáltatók az adott körzetben, akik aztán megteszik ajánlatukat. Ezek ismeretében a környék lakói ismét szavazhatnak a neten. Végül persze a boltot nyitni szándékozó vállalkozónak meg kell állapodnia a bérleti díjról, de ha nyilvánvaló, hogy az adott környéken van igény az üzletre vagy a szolgáltatásra, sokkal könnyebben tető alá hozható a szerződés.

Eddig három üres helyiség talált új bérlőre a 19. kerületben, a környék lakóinak igényeihez igazodva. A párizsi városi vezetés szerint a Cmarue start-up tevékenysége sikeres és már tervezik, hogy más városrészekre is kiterjesztik. Egyébként a kiskereskedők és szolgáltatók országos szakmai szervezete már Macron elnöktől is segítséget kért, a halódó városközpontok újjáélesztéséért. Azt javasolják, hogy a belvárosi kiskereskedelem fellendítése 2018 egyik nagy „nemzeti gazdasági célja” legyen.