szerző:
hvg.hu

Közleményben cáfolta péntek délelőtt a Magyar Telekom, hogy bármilyen piaci előnyt élvezett vagy politikai támogatást kapott volna a 2010-es választások után.

A Magyar Telekom jogi lépéseket tesz a Magyar Nemzet pénteki cikke miatt, amelyben azt írták: a Telekom szűk körű találkozót hozott össze a 2010-es választásokra készülő Fidesz prominenseinek az akkori amerikai elnök, Barack Obama egyik legnagyobb bizalmasával 2009-ben. A társaság megszervezte, illetve egy közvetítőn keresztül kifizette ugyanis David Plouffe tanácsadó budapesti előadását, és ezzel óriási szívességet tehetett a Fidesznek a lap megfogalmazása szerint.

A Magyar Nemzet szerint a Telekom szempontjából problémás volt a konferencia és a szűk körű találkozó megszervezése, mert a vállalatnak szigorú antikorrupciós szabályzata van, ami tiltja, hogy szívességeket tegyenek politikusoknak.

A lapnak a ma már Londonban élő üzletember, Somogyi Péter azt mondta: őt kérték fel, hogy szervezze meg a konferenciát a Kempinski Hotelben, és az azt követő találkozót. 2009 júliusában kapott egy VIP-belépőjegyet Christopher Mattheisentől, a Magyar Telekom vezérigazgatójától a Hungaroring Formula–1-es futamára, és Mattheisen akkor kérte fel, hogy szervezze meg a találkozót, mert a Telekom a szigorú antikorrupciós szabályok miatt ő ezt nem tehette meg – állította Somogyi Péter.

Az üzletember rendezvényszervező cégének a Magyar Telekom volt a legnagyobb partnere, így nem akarta elveszíteni a legfontosabb ügyfelét. A kampányfőnök díja 50 ezer dollár volt, míg az utazási költség további 20 ezer dollárba került. Ezt ő fizette ki, és a Telekom később több megbízási szerződést kötött Somogyi cégével, így kompenzálták a 70 ezer dolláros, akkori árfolyamon 13,3 millió forintos költséget – közölte a lappal.

A Magyar Nemzet megkérdezte a 2009-es konferenciáról a Magyar Telekomot, amely elismerte, hogy ebben az időszakban többször is támogatta a szervező cég számukra releváns rendezvényeit, szakmai szempontok alapján. A cikkben ezután úgy fogalmaznak: nem tudni, hogy ennek a korai szívességnek mennyi köze volt a későbbi jó viszonyhoz. 

Telekom: valótlanságok vannak a cikkben

A Magyar Telekom szerint a Magyar Nemzet titkos megállapodás eredményeként mutatta be azt, hogy David Plouffe az internet és a közösségi média egyik első számú szakértőjeként 2009. december 1-én egy budapesti konferencián tartott előadást.

Az eseményt a Magyar Telekom az akkor legnagyobb hazai közösségi portál, az IWIW tulajdonosaként szponzorálta. Ez semmilyen belső vagy külső szabályozást nem sértett, releváns szakmai rendezvényként megfelelt a cég szponzorációs gyakorlatának – fogalmaznak a társaság reakciójában.

Azzal is érvelnek: pont 2010-től érte el a távközlési szektort az a különadó, amelynek eredményeként a Magyar Telekom 2010-től évente csaknem 30 milliárd forint különadót kényszerült fizetni, piaci pozíciójánál fogva az ágazati különadó a legnagyobb mértékben a Telekomot érintette. Teljesen alaptalan tehát az az állítás, hogy a Telekom bármilyen piaci előnyt élvezett, politikai támogatást kapott volna a 2010-es választások után – vélték.

Minden alapot nélkülöz az az állítás is, hogy a Telekom szélessávú fejlesztéseit a kormány 80 milliárd forinttal támogatja – tették hozzá. Itt arra hivatkoztak, hogy a mostani uniós ciklusban a kormány az Európai Regionális Fejlesztési Alapból a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programban biztosít vissza nem térítendő támogatást a vállalkozásoknak. A Telekom is ilyen úton nyert 11,5 milliárd forintot az elmaradott területeken történő fejlesztéshez. A társaság szerint ezek a számok azt mutatják, hogy a Magyar Telekom átlátható pályázattal, a piaci részesedésénél kisebb mértékű támogatást nyert.

A Telekom egyben azt is cáfolja, hogy a cikkben említett beszélgetés Somogyi Péter és a Magyar Telekom vezérigazgatója között megtörtént volna,  vagy a cég vezérigazgatója bármikor, bármilyen szívességet kért volna Somogyi Pétertől.