szerző:
hvg.hu

Idén január és június között az egy évvel korábbinál másfélszer többet, listaáron 36,4 milliárd forintot költött az állam reklámokra a Kantar Média adatai szerint. Az összeg fele mindössze tíz médiumnál landolt, amelyek közül kilenc kormányközeli tulajdonosi körnél van.

A legtöbb pénz ezúttal is a TV2-höz áramlott be, más kérdés, hogy az első félévben a főcsatornán elköltött 5,9 (illetve a teljes csoporthoz érkező 7,9) milliárd forint így is sokkal kevesebb a 2016 hasonló időszakában mértnél. A tendencia azért lehet meglepő, mert a kieső 1,2-1,3 milliárd (még ha tényleges költésben kevesebb is, hiszen a listaárból általában kedvezményt adnak az egyes médiumok) biztosan nagyon fog hiányozni a kasszából. A TV2 ugyanis tavaly még a brutális (egy évvel korábbinál háromszor nagyobb listaáras) állami költéssel sem tudott eredményt termelni, sőt, 2016-ban minden korábbinál nagyobb, 7,2 milliárd forintos veszteséget hozott össze – írja a G7 gazdasági hírportál.

Andy Vajna a Rádió-1-gyel vigasztalódhat, hiszen a filmügyi kormánybiztos rádiója a semmiből robbant be a tíz legkedveltebb állami hirdetési felület közé. A csatornánál listaáron 923 millió forintot költöttek el különböző központi reklámokra. Ennek 40 százaléka Rogán Antal minisztériumától érkezett, de a lóversenyekkel foglalkozó állami cégektől is jutott nekik közel 100 millió.

A Rádió-1-hez hasonló rajtra csak Ómolnár Miklós lapja, a Ripost volt képes: a tavaly decemberben induló újságban közel 650 millió forintot költöttek el listaáron az állami hirdetők (és további közel harmincat a szintén a kiadó által jegyzett Helló magazinban).

A Riposton kívül egyetlen nyomatott újság tudott bekerülni a top10-be, méghozzá a Habony Árpád közvetlen tulajdonában álló ingyenes Lokál Extra. Ráadásul a heti megjelenésű lap mellett a napi Lokál sem teljesített rosszul: a Kantar Média adatai szerint a két kiadványban fél év alatt összesen közel 1,5 milliárd forintot költöttek el listaáron a különböző állami szervezetek.

Az eddig említetteken kívül az idei első féléves top10-ből a négy legkeresettebb (két rádió és két tévé) csatornájával összesen mintegy 4,2 milliárdot behúzó közmédiát, és az Origo–Adnetwork-portfóliót érdemes még kiemelni. Utóbbi duplázott 2016 első hat hónapjához képest, és ez a trend folytatódhat.

A top10-ből egyedül a JCDecaux plakátcég lóg ki, mint nem egyértelműen kormányközeli médium. Ez a cég jórészt a kék, nemzeti konzultációs hirdetéseknek köszönhetően listaáron 4 milliárd forintnál is több állami bevételt szerzett január és június között.

A top10-be ugyan nem kerültek Mészáros Lőrinc érdekeltségei, de az azért van, mert a Mediaworkshöz érkező állami pénz több kisebb médium között oszlott el. A Mediaworks Zrt.-hez listaáron több mint háromszor annyi állami reklámpénz áramlott, mint tavaly ilyenkor, pedig a társaság már 2016-ban is elég jól teljesített ebben a szegmensben. Az összesen 2,7 milliárdos költéssel pedig kiadói szinten elég előkelő helyen állnak: csak a TV2 csoport, a közmédia és a JCDecaux előzi meg őket.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!