szerző:
hvg.hu

Minden utas után 6 ezer forintot fizet az állam a Wizz Air-nek a balkáni járatokon.

Ahogy korábban megírtuk, a Wizz Air nyerte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) öt nyugat-balkáni fővárosba közlekedő légi járat üzemeltetésre kiírt pályázatát. Ennek értelmében négy évig biztosítja a légi közlekedést Budapest, illetve Szkopje, Podgorica, Szarajevó, Tirana és Pristina között, ez idő alatt pedig az állam kompenzációt fizet, ha a járatai veszteségesek. Nem mintha a cég rászorulna erre, hiszen a 2017.03.31-ével zárult üzleti évben 550 milliárd forintos árbevétel mellett 86 milliárd forintos profitot ért el.

A 444.hu most megpróbálta megtudni, hogy mennyit költött eddig erre a célra az állam, a légitársaságtól azonban nem kapott választ. A Wizz Air csupán annyit közölt, hogy a járatok a várakozásoknak megfelelően teljesítenek, és hogy van esély arra, hogy a támogatási időszak lejártával mindegyik útvonal tisztán üzleti alapon is üzemeltethető lesz.  

Az NFM egyelőre nem adta ki a lapnak a kért közszolgáltatási szerződést, azt azonban közölte, hogy áprilisban és júniusban 233 millió forintot fizettek ki a légitársaságnak, és annyi idő alatt 35 ezren repültek, átlagosan 77 százalékos kihasználtság mellett.

Egy évben várhatóan 1,4 milliárd forintba kerül az államnak, hogy a Wizz Air járatokat tart fent Albánia, Bosznia-Hercegovina, Koszovó, Macedónia és Montenegró fővárosaiba, amelyekkel a Malév öt évvel ezelőtti csődje után szűnt meg a légi összeköttetés.

A lap a Pelikan.hu-ról kigyűjtötte a legolcsóbb elérhető retúrjegyek az adott városokba.

  • Szkopje: 10.224 Ft
  • Podgorica: 11.224 Ft
  • Szarajevó 13.624 Ft
  • Tirana: 14.302 Ft
  • Prisitna: 14.980 Ft

A cikk megjegyzi: eszerint a jegyek árának felét a magyar adófizetők dobják össze.