Ceglédi Zoltán
Ceglédi Zoltán

Az állami vállalat 2018-tól már nem zaklat(tat) levélfeladás és csekkbefizetés közben.

A Magyar Posta Zrt. megkezdte a felkészülést az uniós jogharmonizáció által előírt, 2020-tól esedékes postaliberalizációra. Bő két év múlva már senkit nem kényszeríthetnek arra, hogy az állami mamuttal szerződjék, el kell engednie a monopóliumokat. A közelgő verseny előszele a 2018-tól bevezetésre kerülő „Csendes Ügyintézés Kártya” a postahivatalokban. A bejelentést nem véletlenül időzítették a karácsonyi időszak elé: a 2016-os, tömeges és védhetetlen ünnepi csomagkudarc elkerülésének egyik jövőbeli eszköze lehet ez a megoldás.

Az újítás lényege, hogy a kártyát felmutatónak a postai ügyintéző nem tesz a kért szolgáltatáshoz nem kapcsolódó ajánlatokat, tartózkodik a szerencsejátékkal, befektetésekkel, pénzpiaci termékekkel kapcsolatos felhívásoktól. Kizárólag az ügyfél által kért tevékenység (jellemzően levél- és csomagfeladás, csekkbefizetés) lebonyolítására koncentrál.

Az állami nagyvállalat az ügyintézők kiterjesztett, „szatócs-profiljával” kapcsolatban már évek óta gyűjti a visszajelzéseket, melyek döntő mértékben negatívak. A postai tevékenység elhúzódása, az indiszkrét kérdések (csak egy levelet adnék fel, nem szeretném megosztani magánéletemet, terveimet egy idegennel), és az ügyintézők számára is kellemetlen tukmálás okozta konfliktus a fő elem, amit az érintettek kifogásolnak. Mindeközben elenyésző mértékben jön létre hasznos és fenntartott, új jogviszony a felek között: teljesen világos, hogy egy lakáscélú megtakarításról nem a gázszámlát feladva, évtizedekre szóló nyugdíjbefektetésről nem ajánlott levéllel a kézben dönt a többség. Kifejezetten igazságtalan a tukmálásra kényszerített ügyintézők helyzete is, nem ők tehetnek erről a feladatról, ezt fontos kiemelni.

Az állami masztodon új szolgáltatása a jelképes, évi háromszáz forintos összegért kiváltható kártya, a „Csendes Ügyintézés”. Ezt felmutatva tehát az ügyfelet a postai alkalmazott kizárólag a megjelenés deklarált céljáról kérdezi és tájékoztatja, se sorsjegyet, se lakáskasszát, se egyebet nem próbál eladni neki. A kártya nélkül érkező, a tájékoztatásra kíváncsi polgároknak így célzottabb és készségesebb információ jut az egyéb szolgáltatásokról, míg a célhoz kötött, csendes ügyintézést igénylők gyorsabban és nyugodtabban végezhetik a dolgukat az állami kafferbivalynál.

Csodás, ugye? Kár, hogy egy álhír. Én találtam ki. De lehetne akár igaz is. Ha megosztják ezt a cikket, akár még lehet is belőle valami.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!