szerző:
hvg.hu

A japán nemzeti légitársaság (Japan Airlines, JAL) 10 millió dollárral járul hozzá egy amerikai startup, a denveri Boom Supersonic nevű cég innovációs költségeihez. Ez nem jótékonykodás.

 A nagymúltú japán társaság úgy látja, hogy a Boom Supersonic képes lesz egy évtizeden belül megalkotni az új Concorde-ot. Vagyis egy olyan utasszállítót, amely a hangsebesség kétszeresével repül. És így jelentősen csökkenti a nagy interkontinentális járatok menetidejét. Szó sincs újdonságról, hiszen a francia-brit fejlesztésű Concorde a hetvenes években ezt a csodát már megcsinálta. Csak éppen nem bizonyult gazdaságosnak.

Hiába utaztak a Párizs-New York járaton filmsztárok, szupersportolók, dúsgazdag bankárok és üzletemberek, összességében a szuperszonikus utasszállító gazdaságilag nem volt rentábilis, és akkor még finoman fogalmaztunk. Persze a technika, a repülés szerelmesei imádták a Concorde-ot, egészen 2000 júliusáig. Ekkor egy Párizsból felszálló Concorde néhány perccel a start után lezuhant, a fedélzeten lévő száz utas és a kilencfőnyi személyzet meghalt. Az áldozatok számát néggyel növelte, hogy a gép egy Párizs közeli szállodára zuhant.

Volt-e bármi köze ennek a katasztrófának a Concorde eredeti koncepciójához? A válasz nem, hiszen a vizsgálat kiderítette, hogy egy, a Concorde előtt felszálló amerikai DC-10-es elhullajtott fémdarabja okozta a katasztrófát. De: a nagyon alapos vizsgálat arra is fényt derített, hogy a Concorde üzemanyagtartályai is sebezhetők voltak. A párizsi tragédia a Concorde és a hangsebességet meghaladó utasszállítás végét is jelezte. De lehet, hogy csak ideiglenesen. A JAL opciós vásárlási szerződést kötött 20 darab, 55 utast szállító szupergyors gépre. Ez eddig az amerikai startup legnagyobb üzlete. Fejlesztési, kutatási megbízásokat már kaptak vagy hetven cégtől és a Virgin Atlantic légi társaság is jelzett szándékot későbbi vásárlásra, de eddig a japán cég ajánlata a legkomolyabb. Jövőre lesz az első éles teszt, egyelőre egy kis géppel- írja a Les Echos.

A Boom Supersonic főnöke szerint ők már egyeztetni tudják az extra sebesség iránti igényt a gazdaságos üzemeltetéssel. Ha ez beválik, jöhet, ha nem is a tömeggyártás, de húsz gép összeszerelése. Az új konstrukció a hangrobbanás erejének mérséklését is ígéri. Ez azért fontos, mert sok ország, például az USA is, a nagyerejű hangrobbanás miatt tiltotta ki a légtér bizonyos szakaszaiból a szuperszonikus gépeket. A Japan Airlines egy nagy múltú és konzervatív légitársaság. Most mégis egy kockázatos bizniszbe vágott bele. Szakértők szerint erre a rizikóvállalásra, az olcsó fapados társaságok konkurenciája készteti a JAL-t. Kell még jó néhány évet várnunk arra, hogy kiderüljön: az új Concorde-dal tud-e netán pályán maradni a japán társaság az olcsó fapadosokkal szemben.