szerző:
hvg.hu

A japán nemzeti légitársaság (Japan Airlines, JAL) 10 millió dollárral járul hozzá egy amerikai startup, a denveri Boom Supersonic nevű cég innovációs költségeihez. Ez nem jótékonykodás.

 A nagymúltú japán társaság úgy látja, hogy a Boom Supersonic képes lesz egy évtizeden belül megalkotni az új Concorde-ot. Vagyis egy olyan utasszállítót, amely a hangsebesség kétszeresével repül. És így jelentősen csökkenti a nagy interkontinentális járatok menetidejét. Szó sincs újdonságról, hiszen a francia-brit fejlesztésű Concorde a hetvenes években ezt a csodát már megcsinálta. Csak éppen nem bizonyult gazdaságosnak.

Hiába utaztak a Párizs-New York járaton filmsztárok, szupersportolók, dúsgazdag bankárok és üzletemberek, összességében a szuperszonikus utasszállító gazdaságilag nem volt rentábilis, és akkor még finoman fogalmaztunk. Persze a technika, a repülés szerelmesei imádták a Concorde-ot, egészen 2000 júliusáig. Ekkor egy Párizsból felszálló Concorde néhány perccel a start után lezuhant, a fedélzeten lévő száz utas és a kilencfőnyi személyzet meghalt. Az áldozatok számát néggyel növelte, hogy a gép egy Párizs közeli szállodára zuhant.

Volt-e bármi köze ennek a katasztrófának a Concorde eredeti koncepciójához? A válasz nem, hiszen a vizsgálat kiderítette, hogy egy, a Concorde előtt felszálló amerikai DC-10-es elhullajtott fémdarabja okozta a katasztrófát. De: a nagyon alapos vizsgálat arra is fényt derített, hogy a Concorde üzemanyagtartályai is sebezhetők voltak. A párizsi tragédia a Concorde és a hangsebességet meghaladó utasszállítás végét is jelezte. De lehet, hogy csak ideiglenesen. A JAL opciós vásárlási szerződést kötött 20 darab, 55 utast szállító szupergyors gépre. Ez eddig az amerikai startup legnagyobb üzlete. Fejlesztési, kutatási megbízásokat már kaptak vagy hetven cégtől és a Virgin Atlantic légi társaság is jelzett szándékot későbbi vásárlásra, de eddig a japán cég ajánlata a legkomolyabb. Jövőre lesz az első éles teszt, egyelőre egy kis géppel- írja a Les Echos.

A Boom Supersonic főnöke szerint ők már egyeztetni tudják az extra sebesség iránti igényt a gazdaságos üzemeltetéssel. Ha ez beválik, jöhet, ha nem is a tömeggyártás, de húsz gép összeszerelése. Az új konstrukció a hangrobbanás erejének mérséklését is ígéri. Ez azért fontos, mert sok ország, például az USA is, a nagyerejű hangrobbanás miatt tiltotta ki a légtér bizonyos szakaszaiból a szuperszonikus gépeket. A Japan Airlines egy nagy múltú és konzervatív légitársaság. Most mégis egy kockázatos bizniszbe vágott bele. Szakértők szerint erre a rizikóvállalásra, az olcsó fapados társaságok konkurenciája készteti a JAL-t. Kell még jó néhány évet várnunk arra, hogy kiderüljön: az új Concorde-dal tud-e netán pályán maradni a japán társaság az olcsó fapadosokkal szemben.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!