szerző:
hvg.hu

Egyre kínosabb a metrópótlónak szánt új buszok ügye, és még mindig bizonytalan, forgalomba állnak-e valaha ezek a járművek.

A korábbi hírek szerint eddig két darab készült el a Modulo 168 d típusú buszból, amelyből összeset harmincat vásárolna a főváros, de több baj is van járművekkel.

A buszokat az Ikarusz Egyedi Autóbusz Gyártó (IEAG) Kft. gyártja. A cég ügyvezetője Mészáros Csaba, aki van ugyan üzletrésze a társaságban, de a többségi tulajdonos Szemerey Tamás csehországi bejegyzésű vállalkozása. Szemerey Tamás Matolcsy György jegybankelnök unokatestvére – emlékeztet a Népszava. A fejlesztés és a gyártás költségeit a Magyar Külkereskedelmi Bank hitelezte, a pénzintézetnek 45 százaléka tavaly nyáron Mészáros Lőrinc kezébe került.

A csuklós buszok sorozatgyártása azért nem indult még el, mert kiderült, hogy a végleges verzió eltér a prototípustól: rövidebb annál, és emiatt több műszaki probléma adódott. A kormány azonban tovább erőltette az ügyet, és a BKV-s szakszervezetek tiltakozása ellenére az első két buszt átadták múlt pénteken, de oda csak a kormánymédiát hívták meg. Ráadásul utána mindkét buszt visszavitték szerelésre a gyártó telephelyére.

A Népszava szerint a BKV akkor sem vehette volna át a buszokat, ha készen lennének: többoldalnyi műszaki leírás hiányzik ugyanis a modell típusengedélyéből, így egyelőre nem lehet meggyőződni a jármű alkalmasságáról.

A BKV elismerte, hogy néhány mellékletet még várnak a gyártótól. Azt az ígéretet kapták, hogy a hiányzó dokumentumok az első járművek átvételéig teljeskörűen rendelkezésükre fognak állni – tették hozzá.

Mindez azért is érdekes, mert a kormányhivatal alá tartozó közlekedési felügyelet a lap érdeklődésére azt közölte: a busznak igenis van típusengedélye, a járművek 2017 decemberében részt vettek a forgalomba helyezést megelőző vizsgálaton, és ott „megfelelt” minősítést kaptak.

Felmerül a kérdés, hogy ha tényleg van típusengedélye a buszoknak, akkor a gyártó vajon titkolja el annak egyes részeit a BKV elől.

Csak a teljes típusengedély birtokában indíthatja el a BKV azt a vizsgálatot, amely során kiderülne, hogy megfelelőek-e a buszok. A lap úgy tudja: ezt az ellenőrzést a TUV Rheinland-KTI Kft. végzi majd. A független szakértő véleménye azért lesz lényeges, mert ő dönti el, hogy alkalmas-e a típus használatra, vagy változtatni kell a járműveken.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!