szerző:
hvg.hu

Egyre kínosabb a metrópótlónak szánt új buszok ügye, és még mindig bizonytalan, forgalomba állnak-e valaha ezek a járművek.

A korábbi hírek szerint eddig két darab készült el a Modulo 168 d típusú buszból, amelyből összeset harmincat vásárolna a főváros, de több baj is van járművekkel.

A buszokat az Ikarusz Egyedi Autóbusz Gyártó (IEAG) Kft. gyártja. A cég ügyvezetője Mészáros Csaba, aki van ugyan üzletrésze a társaságban, de a többségi tulajdonos Szemerey Tamás csehországi bejegyzésű vállalkozása. Szemerey Tamás Matolcsy György jegybankelnök unokatestvére – emlékeztet a Népszava. A fejlesztés és a gyártás költségeit a Magyar Külkereskedelmi Bank hitelezte, a pénzintézetnek 45 százaléka tavaly nyáron Mészáros Lőrinc kezébe került.

A csuklós buszok sorozatgyártása azért nem indult még el, mert kiderült, hogy a végleges verzió eltér a prototípustól: rövidebb annál, és emiatt több műszaki probléma adódott. A kormány azonban tovább erőltette az ügyet, és a BKV-s szakszervezetek tiltakozása ellenére az első két buszt átadták múlt pénteken, de oda csak a kormánymédiát hívták meg. Ráadásul utána mindkét buszt visszavitték szerelésre a gyártó telephelyére.

A Népszava szerint a BKV akkor sem vehette volna át a buszokat, ha készen lennének: többoldalnyi műszaki leírás hiányzik ugyanis a modell típusengedélyéből, így egyelőre nem lehet meggyőződni a jármű alkalmasságáról.

A BKV elismerte, hogy néhány mellékletet még várnak a gyártótól. Azt az ígéretet kapták, hogy a hiányzó dokumentumok az első járművek átvételéig teljeskörűen rendelkezésükre fognak állni – tették hozzá.

Mindez azért is érdekes, mert a kormányhivatal alá tartozó közlekedési felügyelet a lap érdeklődésére azt közölte: a busznak igenis van típusengedélye, a járművek 2017 decemberében részt vettek a forgalomba helyezést megelőző vizsgálaton, és ott „megfelelt” minősítést kaptak.

Felmerül a kérdés, hogy ha tényleg van típusengedélye a buszoknak, akkor a gyártó vajon titkolja el annak egyes részeit a BKV elől.

Csak a teljes típusengedély birtokában indíthatja el a BKV azt a vizsgálatot, amely során kiderülne, hogy megfelelőek-e a buszok. A lap úgy tudja: ezt az ellenőrzést a TUV Rheinland-KTI Kft. végzi majd. A független szakértő véleménye azért lesz lényeges, mert ő dönti el, hogy alkalmas-e a típus használatra, vagy változtatni kell a járműveken.