szerző:
Szlavkovits Rita

Tűzifa, rossz utak, kóbor ebek, tram-train. Ezekről kérdezték az parlamenti és a hódmezővásárhelyi polgármester választás miatt kampányoló jelölteket a vásárhelyi lakossági fórumon. Sehol egy ütős migráns-kérdés.

Az akácfa 2500 forint volt öt évvel ezelőtt, most 4200

 – Szilágyi Sándor, nyugdíjas postás szerint ha már rezsicsökkentés van, akkor a tűzifára is ki kellene azt terjeszteni.

A sokadik lakossági fórumot tartották kedden este Hódmezővásárhelyen, annak a kishomoki részén, ami a 47-es út mellett, éppen a tervezett tram-train nyomvonala mellett van. A vasárnapi polgármester-választáson induló Hegedűs Zoltán támogatása miatt hívták össze, de egy kicsit már a parlamenti választásokra is gyúrtak. A fél képviselőtestület eljött, hogy a megjelenteket arra kapacitálják, szavazzanak Hegedűsre. Ám az ott levőket jobban érdekelte az, hogy legyen járható az út, ne kóborolhassanak veszélyes ebek a környéken, hogy ne adják el a fejük fölül a szociális bérlakást, illetve tegyenek valamit állami szinten a dráguló tűzifa árának csökkentése érdekében.

 Többen papírra is vetették a kérdéseiket, hogy semmi ne maradjon ki, ha szót kapnak, de ehhez végig kellett várniuk, amíg mindegyik megjelent képviselő elmondta, hogy miért érdemes Hegedűsre szavazniuk, majd Lázár Jánost is meghallgatták. A kancelláriaminiszter arra kapacitálta a kishomokiakat, hogy a polgármesterük megválasztásakor a helyi ügyekre koncentráljanak, s ha nem tetszik nekik a kormány, vagy akár az ő munkája, akkor majd április 8-án döntsenek arról. Itt a miniszter szapulta egy kicsit az országos sajtót, amiért leküldik Vásárhelyre a tudósítóikat, akiket szerinte azért fizetnek, hogy a vásárhelyi választást befolyásolják. A másfél órás beszédek után jöhettek a kérdések.

Nem helyi, hanem állami szinten kellene tenni valamit

– mondta a nyugalmazott postás, mert szerinte nagyon elszállt a tűzifa ára.

Maga ül abban a székben, vigye följebb a kérdést

 – fordult problémájával Lázárhoz.

A miniszter először a levegő kétes tisztaságáról beszélve hárította a tűzifa rezsicsökkentésének lehetőségét, majd az állami erdőgazdaságokra kanyarodott. Lázár szerint a kétmillió hektár állami erdőkből, betartva a vágási terveket, lehetne biztosítani a szociális tűzifát a rászorulók részére.

 Már régóta bűzlik nekem, de nem engedték, hogy hozzányúljak

 – utalt az állami erdőgazdaságokra a miniszter. Szerinte az különös, hogy a gazdaságok évente 100 milliárdos árbevételt könyvelnek el, de az állami kasszába csupán egymilliárd folyik be ebből. Lázár úgy vélte, hogy az állami erdőket művelő gazdaságok valamit nagyon rosszul csinálnak, ha csak ennyi nyereséget tudnak felmutatni. Eddig csak azért nem nyúlt bele az ágazatba, mert számos érdek csapott össze, így nem volt módja változtatni ezen.

Az is kiderült ezen a fórumon, hogy Hódmezővásárhelyen szabadulnának a bérlakásoktól. Fehér István azzal fordult a jelenleg a várost vezető polgármester jelölthöz, hogy nyugtassa meg a szociális bérlakásban élőket, hogy a választások után sem lesz kötelező megvenni azokat a bérlakásokat, amelyekben jelenleg élnek.

„Végigjárta a családokat a Tanker közben (Szabadság tér) a Don Quijote jelölt (Márki -Zay Péter) és győzködte az embereket, hogy felemeli a nyugdíjat, meg eltörli az építményadót, így a lakók elbizonytalanodtak, hogy kire szavazzanak” – fordult Fehér István Hegedűshöz, akivel korábban már beszélt a férfi, hogy felfüggeszthetik az értékesítést. Most azt kérte Hegedűstől, hogy nyugtassa meg az ott élőket, hogy a választások után is nyugtuk lesz a bérlőknek.

„Mi abban akarjuk segíteni az embereket, hogy kedvező feltételek mellett tulajdonhoz jussanak, mert akkor gondosabban ügyelnek a lakásukra” – tért vissza Lázár János a kérdésre, amikor sorra válaszolt a lakosok felvetéseire. Azzal ugyan tisztában van Lázár, hogy ebben a körzetben nagyon szegény családok élnek, zömmel közmunkából, de úgy véli a miniszter, hogy az ingatlanokat harmadáért, feléért vásárolhatják meg, ami nagyon kedvező még számukra is.

A tram-train tervezett útvonala melletti településrész lakói arról már nem is kérdeztek, hogy miért nem lesz megállója a csodavasútnak náluk, mivel még a kérdések előtt bőséges magyarázatot adott erre Hegedűs Zoltán, polgármester jelölt, de maga Lázár is kitért erre.

Mindketten arról beszéltek, hogy az uniós beruházás megtérülésében minden perc számít, magyarul a beruházás elkészülte után arra kell gyúrni, hogy minél több ember utazzon rajta, és minél rövidebb idő alatt tegye meg a távot a tram-train. Majd ha elérik a szükséges menetidőt és utasforgalmat, beindul a tram-train, akkor visszatérnek a kérdésre, és akár saját költségen is megépítik a megállót.

A fórumon a városvezetők még beszámoltak arról is, hogy összesen 150 milliárd forint érkezik a városba fejlesztésekre, és hogy Kishomokon 50 millió forintból lesz közvilágítás is.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!