Németh András
Németh András

Jó évet zárt tavaly a magyarországi IKEA, a három budapesti áruház 61 milliárd forintos forgalmat bonyolított le, s ez 14 százalékkal nagyobb, mint egy évvel korábban. Beindult az online rendelés is, a cég hamarosan bejelenti a szállítási díjak csökkentését.

A 2017 szeptemberéig tartó üzleti évben 5,5 millió ember látogatott el az budapesti IKEA-áruházakba, s 3,1 millióan vásároltak is valamit, az átlagköltés 18.300 forint volt, kilenc százalékkal több, mint egy évvel korábban. A legtöbbet – 324 ezer darabot –  a 15 centiméteres OFTAST tálból vitték a magyarok, s hogy legyen tenni őket valahova, 15 300 konyha is elkelt.

Beindult az online rendelés is, s egy hónapja már házhoz is viszik a neten megrendelt termékeket. Az áruházi átvételt eddig közel négyezren választották, ők átlagosan 140 ezer forintért rendeltek, míg a házhozszállítást ezren vették igénybe. Az online-t használók elsősorban nappali és hálószoba bútorokat vesznek, ezekbe a rendelésekbe beleférnek a viszonylag magas szállítási költségek is.

Az IKEA hamarosan csökkenti majd a szállítási díjakat, a pontos számokat tartalmazó bejelentés néhány héten belül várható. Elsősorban a vidéki vásárlók járnak jól, ők számíthatnak jelentős árcsökkenésre. Megjelenik a kisebb méretű cikkek olcsóbb kiszállítását lehetővé tévő csomagküldő szolgáltatás is, ennek keretében legfeljebb 60X60X120 centiméteres dobozok érkezhetnek, a csomagküldőktől megszokott árakon.

„A tavaly júniusban megnyitott soroksári áruházzal két fő célunk volt: a másik két áruház leterheltségének a csökkentése, illetve olyanok bevonzása, akik korábban nem jártak az IKEA-ban. Mindkét célt elértük: az Örs vezér téren és Budaörsön csökkent a nyomás, a soroksári áruházba betérők ötöde először lép be egy IKEA-üzletbe. Sok a vidéki vásárló, például Szolnokról, vagy Kecskemétről. A másik két áruházban legfeljebb egy-két százalék az új vásárlók aránya” – mondta a Szabó Ágnes, a soroksári áruház vezetője.

A forgalom növekedése terén a magyarországi IKEA bekerült legjobb ötbe, csak Ausztráliában, Portugáliában, Romániában és Kínában mértek gyorsabb bővülést. A régióban Csehország és Szlovákia 5-5 százalékos növekedést ért el. A forgalom bővülése annak ellenére is jelentős volt, hogy Varga-Nagy Eszter kommunikációs vezető szerint az IKEA – az áruházi koncepció fontossága miatt ­– a vetélytársaknál később vezette be az online-rendelési lehetőségeket, s az IKEA-n belül is csak az utolsó hullámban jelent meg az e-kereskedelem Magyarországon és a közép-európai térség más államaiban. Viszont ezzel lehetővé vált a gyermekbetegségek elkerülése, s az IKEA folyamatosan azzal kísérletezik, hogy megtalálja az áruházi és az internetes értékesítés működőképes szimbiózisát. „Közben az áruházak egyénisége is hangsúlyosabb lesz. Korábban inkább az volt a cél, hogy az IKEA mindenhol egyforma vásárlási élményt nyújtson, most személyiséggel akarjuk felruházni az üzleteket” – magyarázta.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!