szerző:
hvg.hu

A Budapest és Bukarest közötti vasúti infrastruktúra alkalmatlan arra, hogy fejlesszék, újat kell építeni, ha gyorsvasutat akarnak. Akár 3000 milliárd forint is lehet a költség.

Hiába nagy az egyetértés a magyar és a román kormány között a Budapest–Kolozsvár–Bukarest-gyorsvasútról, nem tudni, hogy ki finanszírozná az építkezést – írta a Magyar Nemzet. A 850 kilométeres pályát becslések szerint tízmilliárd euróból, vagyis több, mint 3000 milliárd forintból lehetne felújítani. A rendkívül magas szám úgy jön ki: kilométerenként 10 millió euró lehet az óránként 250 kilométeres sebességre alkalmas pálya építési költsége sík terepen, hegyvidéken pedig akár 80-100 millió euróba is kerülhet egy kilométer. Szijjártó Péter korábban arról beszélt, hogy a magyar kormány egymilliárd forintot különített el a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére.

Románia óriási lemaradásban van az infrastruktúrafejlesztés terén, a vasúton évente néhány kilométer sínpárt újítanak csak fel. Kelet-Magyarországon sem túl gyors minden vonat, de Bukarest és Nagyszeben között most óránként 61, Nagyszeben és Arad között pedig óránként 47 kilométert tesznek meg átlagosan. Ráadásul az elmúlt években csak nőtt a menetidő, a Bukarest–Arad-távolságot ma másfél órával hosszabb idő alatt teszik meg a vonatok, mint az 1970-es években.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!