szerző:
hvg.hu

A villamospótló busz és a metrópótló villamos után újnak nevezhető pótlójármű jelenhet meg a főváros tömegközlekedésében: a ráckevei HÉV vonalán pénteken HÉV-pótló vonat is jár majd, igaz, egyelőre utasok nélkül, tesztjelleggel.

A MÁV-HÉV pénteken közleményben erősítette meg, hogy péntektől a H6-os (ráckevei) HÉV-vonalon egy Siemens Desiro típusú dízelmotorvonat is közlekedik majd, tesztjelleggel. Ez egy hatósági próbamenet lesz, utasokat egyelőre nem szállítanak majd a vonaton.

A H6-os vonalon péntek reggel és délelőtt tűnik majd fel a piros színű, dízelüzemű motorvonat. Ezzel a típussal egyebek mellett az esztergomi vonalon találkozhattak az utasok a villamosítás előtti időszakban, de egy-egy vidéki vonalon is megjelentek Desirók, például a Balatonnál.

A próbajárat a Budapest–Kunszentmiklós-Tass-vasútvonalról a Soroksári út állomásnál halad majd át a HÉV-pályára. A próbameneten vizsgálják a jármű, a vasúti pálya és annak környezetének a kapcsolatát, kölcsönhatását. A csúcsidőn kívüli próbamenet nem befolyásolja sem a vasúti, sem a HÉV-járatok menetrendjét.

Egyelőre nincs tervben, hogy a dízelmotorvonatok rendszeresen utasokat szállítsanak a HÉV-vonalakon – jelezték.

A cél az, hogy a szakemberi megoldásokat dolgozzanak ki olyan rendkívüli helyzetekre, amikor esetleg motorvonatokkal kell pótolni a HÉV-eket – tették hozzá.

A járműhiány indította el az ötletelést

A Desirókkal kivitelezett HÉV-pótlás lehetőségéről az Indóház.hu írt először péntek reggel. A MÁV-HÉV közleményében nem említenek ugyan járműhiányt, de a közlekedési portál emlékeztetett: a budapesti HÉV-hálózaton a pálya és a járművek is katasztrofális állapotban vannak, annyira, hogy a H7-es, csepeli vonalon már a menetrend is csak csökkentett módban fut a járműhiány miatt, tűzoltásként más vonalakról visznek oda vonatokat.

Évek óta beszédtéma már, hogy elöregedett a HÉV járműparkja és a pályahálózat, emellett hosszabb távon újra kell gondolni a vonalak szerepét, fejlesztését.

A MÁV szerdai évértékelőjén Pál László, a MÁV stratégiai vezérigazgató-helyettese és a MÁV-HÉV vezérigazgatója azt mondta, hogy a külvárosi szakaszokon legalább 80-100 kilométeres óránkénti sebességre gondolnak, míg a belső szakaszokon a lehető legnagyobb sebesség és biztonság mellett a végállomások modernizálása, áthelyezése jelentené az innovációt. A járműváltással kapcsolatban nincsenek publikus részletek, de az IHO szerint vonatszerű vonatokban gondolkodnak, tehát nem villamosban vagy metróban.

Desiro motorvonat egyébként járt már HÉV hálózatán: az újpesti vasúti híd átépítésekor az esztergomi járatok Óbudánál Kaszásdűlő felé fordultak, és a Margit hídig közlekedtek – emlékeztettek a cikkben.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!