szerző:
hvg.hu

Hétvége óta ismét buszokkal pótolják egy szakaszon a nagykörúti villamosokat. A pálya egy olyan szakaszát építik át, amelyhez a korábbi években egy-egy részen már hozzányúltak, de akkor csak kisfelújítást végeztek. Most komplett rekonstrukciót végeznek nyáron, tehát az alapzattól újjáépítik a pályát, korszerű módszerrel. Európa egyik legforgalmasabb villamosvonalán azonban így sem lesz még a teljes pálya felújítva.

A budapesti 4-es, 6-os villamosok vonalán 24 órában járnak a szerelvények, a pályát komoly terhelés éri folyamatosan: nemcsak a sűrűn járó szerelvények miatt, hanem a forgalmasabb kereszteződéseken átzúduló közúti forgalom miatt is.

Az utolsó nagy felújítás a 90-es években volt. A Combino villamosok érkezésekor átépítették az összes megállót, átalakították a felsővezetékrendszert, a Margit híd felújításakor a megroggyant vezetéktartó oszlopokat is lecserélték, a pályán azonban csak kisebb beavatkozások voltak, és folyamatosan romlott az állapota.

2012-ben indítottak felújítási programot, szakaszonként korszerűsítik a villamospályát. Évről évre átépítettek egy-egy részt, de 2016-ban és 2017-ben elmaradt a nagy rekonstrukció, csak „tűzoltást” végeztek. Vannak tehát korszerű pályaszakaszok, de az elmúlt években megszaporodtak a lepukkant részekről illetve az emiatt elrendelt sebességkorlátozásról szóló beszámolók.

Hétvége óta az Oktogon és a Harminckettesek tere közötti részen dolgoznak iskolakezdésig, itt teljesen átépítik a pályát, pótlóbuszok viszik az utasokat. Máskor is volt már errefelé felújítás, az Index ezért utánanézett, mikor és miért túrták fel újra és újra a vonalat.

Hatodik éve tart a nagykörúti villamosvonal felújítási programja, idén még biztosan nem fejezik be, de egy fontos résszel végeznek az ígéretek szerint.

A vonal legtöbbször feltúrt szakasza a József körút a Blaha Lujza tér mellett. Ott kezdődött 2012-ben a rekonstrukció, de nem teljes pályafelújítással, hanem csak úgynevezett kisfelújítással, ami körülbelül olyan. 2013-ban ezt megint kisfelújítás követte az Erzsébet körúton, a Teréz körúton az Oktogonig, és ismét a József körúton a Bérkocsis utcáig. 

2014-ben a fonódó villamos építése miatt a program megcsúszott, de 2015 márciusában a Margit körúton a Török utca és a hídfő között, a Szent István körúton és a Teréz körúton a Tátra utca és az Aradi utca között elkészült jó minőségben a nagyfelújítás, amihez egy jó darabig nem kell hozzányúlni. A program szerint a következő évben letudták volna az egész Erzsébet körutat, a Teréz körút maradékát, és a József körutat a Rákóczi térig.

2016-ban azonban elmaradt a rekonstrukció, mert új kézbe kerültek a BKV-s közbeszerzések, és a fővárosi Közbeszerzés Kft. nem tudott felnőni a feladathoz, hogy sikeresen lebonyolítsa azokat – írja a lap. 2017-ben sem jött össze a közbeszerzés, ezért a BKV egy elavult, úgynevezett nagypaneles technológiával javította a legrosszabb állapotban lévő részeket – például az Erzsébet körút Blaha felőli részét.

Ha az idei résszel végeznek, a Széna tér megálló és Török utca közötti szakasz, valamint a Baross utcától a dél-budai végállomásokig tartó rész van már csak hátra. Utóbbira is jócskán ráfér a felújítás, ahogy ezt egy dülöngélő villamosról tavasszal készített videóból is kiderül.

Az Oktogon és a Harminckettesek tere között az új pályát korszerű technológiával építik: mély betonalapot készítenek, amiben kihagyják a helyet a sínszálaknak. A megkötés után a sínszálakat beillesztik a helyükre, a betonalap és a sínszálak között fennmaradó teret pedig egy speciális anyaggal töltik fel. Ez az anyag aztán megszilárdul, gondoskodik a zaj- és rezgéscsillapításról, illetve a terhelésnek is jobban ellenáll így a pálya.

A BKK szerint idén nyáron a Mester utca környékén és a Margit körúton is kell majd korlátozásokra számítani, mert ezeken a pontokon pályafenntartást végeznek.

A tervek szerint 2019-ben és 2020-ban ismét várható egyes szakaszokon építkezés. A hátralevő nagyfelújításokon kívül is lesznek még kisebb rekonstrukciós munkák a Nagykörúton, de azok az ígéretek szerint rövidebb ideg tartanak majd.

Az Index emlékeztet: a 2012-ben bevezetett nagykörúti, villamosokat segítő lámpaprogram előnyeit már régóta nem lehet élvezni, mert a rossz pálya és a sebességkorlátozások miatt a villamosok lekésték a szabad jelzéseket. A nagyfelújításnak köszönhetően a lámpaprogram újra értelmet nyerhet, gyorsulhatnak a villamosok.

Ezen a nyáron az 1-es villamos vonalán is lesz lezárás a Közlekedő Tömeg Egyesület szerint, mert felújítják a Puskás Ferenc Stadion és a Közvágóhíd közötti részt. 

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!