szerző:
hvg.hu

Gyanús fotó egy orosz weboldalon. Az LMP is vizsgálatot sürget

A Metróért Egyesület Facebook-oldalán jelent meg az a fotó, amely egy két napja Moszkvában lefényképezett, felújításra kivitt budapesti metrókocsit ábrázol. A kép attól válik különössé, hogy ezt a (pályaszáma alapján beazonosítható) kocsit az egyesület szerint hivatalosan közel három hónapja, március 28-án felújítva visszaszállították Budapestre.

Ha tehát az orosz transphoto.ru oldalon megjelent fotó dátumozása helyes, az megint azokat a vádakat erősíti, amelyek szerint a budapesti szerelvényeket eredetileg gyártó orosz Metrowagonmash nem felújított régi, hanem új kocsikat (vagy részben újakat) szállított a BKV-nak.

De miért baj az, ha felújított régiek helyett esetleg tényleg új metrókocsik érkeztek Budapestre? Azért, mert ez súlyosan megkérdőjelezné az újak vásárlása helyett a régi szerelvények felújítását erőltető magyar kormány nyomására ilyen formában kiírt tender tisztaságát. Tudni lehetett ugyanis, hogy az új metrók beszerzésére kiírt tenderen a Moszkva melletti gyártó elvérzett volna korszerűtlen termékeivel. Így viszont mégiscsak megcsípett egy 69 milliárd forintos üzletet, ráadásul egyes feltételezések szerint ennek keretében rásózhatta a magyar fővárosra azokat az eredetileg Moszkva számára gyártott metrókocsikat, amelyeket végül sem az orosz, sem pedig az üzbég főváros nem vett át.

Az LMP friss közleménye szerint a párt azzal a kérdéssel fordul Tarlós Istvánhoz, hogy a "visszakapott" kocsik közül hányat cseréltek ki teljes egészében másra, és hány nevezhető felújítottnak, továbbá, hogy utóbbiak milyen mértékben egyeznek meg a felújításra kiküldöttekkel, mely részeik lettek kicserélve. Arra a kérdésre is választ várnak, hogy a Budapestre érkezett metrókocsik azonosak-e azokkal, amelyeket Moszkva konstrukciós hibák miatt visszaküldött a gyártónak, és amelyek megvásárlásától Taskent ugyanezen okok miatt elállt.

Paradox módon az üzlet tisztaságát és a gyártó igazát látszanak alátámasztani azok a képek, amelyek azt mutatják, hogy a frissen felújított metrókocsik máris rozsdásodnak. A trehány munka kifizetődik?

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!