szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A szankciók miatt nehezen megy a nyugati gyártmányú gépek javítása, több gépet már ki kellett vonniuk a forgalomból.

Miközben az orosz lakosság a baráti országokba menne nyaralni, egyre kevesebb repülőgépe van a légitársaságoknak arra, hogy ezt kiszolgálják. A Reuters szerint az ágazat komoly alkatrészhiánnyal küzd a nyugati szankciók miatt, amit az Ukrajna elleni háború miatt vetettek ki az országra. Emellett új gépeket sem tudnak vásárolni, hogy a flottájukat bővítsék.

A hírügynökség szerint a háború fűti a gazdaságot és a 2022-es gazdasági sokk után egyre többen tehetik meg, hogy külföldön nyaraljanak. Mivel Európa légterét lezárták az orosz légitársaságok számára, így az útirány is változott. Elsősorban Törökország, a volt szovjet országok és az Egyesült Arab Emírségek a célpontja a nyaralóknak, de a belföldi forgalom is nőtt.

Ehhez azonban repülőgépek kellenének. Oroszország flottájának csaknem 80 százaléka külföldi gyártású, kétharmadát Airbus és a Boeing gépek adják.

Az Ukrajna elleni támadást követő évben 54 új gépet helyeztek forgalomba, ebből 27 Airbus, 3 Boeing gyártmány, ehhez jön még 24 orosz gyártmányú Szuhoj Superjet. Idén azonban már csak 11 Superjet készült.

A Kommerszant a múlt héten arról számolt be, hogy azon légitársaságoknak, amelyek nem tudják javítani, karbantartani az Airbus A320 neo gépeik hajtóművét, lehet, ki kell vonniuk Airbus-flottájuk egy részét a forgalomból. A Roszaviacija (orosz polgári légi közlekedési felügyelet) szerint ez a kereskedelmi flotta 5 százalékát jelenti.

Vlagyimir Putyin orosz elnök két éve meghirdette, hogy 2030-ig ezer gépet fognak építeni. Ez egyelőre nem megy túl jól, így Oroszország nemrég segítséget kért közép-ázsiai országoktól, hogy segítsenek egyes belföldi útvonalakon, a The Economic Times of India pedig arról számolt be, hogy Oroszország Indiától és Kínától is kért segítséget.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!