A beruházás kezdete óta mintegy 45 milliárd forintot - ebből tavaly 15,2 milliárdot - fizetett a főváros (és kisebb...

A beruházás kezdete óta mintegy 45 milliárd forintot - ebből tavaly 15,2 milliárdot - fizetett a főváros (és kisebb részben a kormány) a 4-es metróra, az idei számla várhatóan legalább 50 milliárd forintra rúg. A földalatti-beruházás a jelek szerint mindenek fölött áll, a Városháza a Lágymányosi híd átadása óta eltelt másfél évtizedben nem tartotta fontosnak, hogy a híd közepén meglevő talpfákra rátegyék a síneket. Így az Észak-Budáról az Árpád hídon és a Hungária-körúton közlekedő 1-es villamos kényszervégállomása hat éve a híd pesti lábánál van, s csak 2010 táján van remény rá, hogy a villamos átjut Dél-Budára, a közlekedési operatív program akcióterve szerint akkor is csak a híd lábáig. Merthogy a Kelenföldi pályaudvarig húzódó további útvonaláról még nem készültek jóváhagyásra váró tervek. Vélhetően azért sem, nehogy az onnan induló metró elől annyi utast hordjon el, amennyi - az időközben feljavított útvonalon közlekedő 7-es buszokkal és további két belvárosi villamosjárattal együtt - gazdaságtalanná tenné a metróberuházást. Kimaradt az akciótervből a mostaninál hatékonyabbnak ígérkező 5-ös metró előkészítése - azaz a szentendrei és a csepeli HÉV összekötése.

Pedig a kormány nem is a teljes metróberuházási összeget vette alapul a támogatási döntéskor. A Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér közötti, 3,3 kilométeres második szakasz finanszírozását nem tartalmazza az akcióterv. A Kelenföldi és a Keleti pályaudvar közötti első szakasszal együtt a teljes beruházás idei árát a 2002. évi 195 milliárd forintról az infláció, egyes létesítmények áttervezése, a kapcsolódó felszíni beruházások és az uniós támogatási konstrukció előtt nem alkalmazott, 40 milliárd forintos tartalékkeret bevezetésével együtt 485,6 milliárd forintra sikerült feltornásznia a fővárosnak. A kormány ebből 350 milliárdos beruházási költséget vett számításba az első két évre, s ehhez hagyott jóvá 260 milliárd forintnyi uniós forrásigénylést. "Jelenleg is tárgyalunk róla, hogy a beruházás mely elemeire adhatjuk be támogatásigényünket" - világosította fel a HVG-t Becker László, a főpolgármester által kinevezett metróbiztos. Vagyis most alakul ki, pontosan mire is fordítsák a 350 milliárdos keretet.

Ez a summa feltehetőleg elég az első tíz állomásból álló szakasz megépítésére és néhány felszíni beruházásra, talán még a szerelvények vásárlására is. "A labda a főváros térfelén van, az általuk beadott pályázat minőségétől függ, hogy Brüsszel jóváhagyja-e a kormány által javasolt támogatást" - említette Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter. Az 50 millió eurót meghaladó beruházásokról ugyanis az Európai Bizottság egyenként dönt. Így a múlt heti után mintegy fél év múlva újabb píárkampány következhet a főváros által összeállítandó pályázati anyag beadásáról, majd újabb hónapok múlva az arra adott brüsszeli válaszról. Elutasítástól azonban aligha kell tartania a Városházának, hiszen a kereteket már kialkudta a kormányzat az Európai Bizottsággal. "Magát a beruházást nem, legfeljebb a pályázati anyagunkat kell majd módosítani" - jellemezte a helyzetet a metróbiztos.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Gazdaság

A kormány közlekedési akcióterve

Új forrásokból, de a régi, kívülállók számára követhetetlen módszerrel választhatta ki az uniós pénzekből 2007-2008-ban finanszírozott közlekedési beruházásokat a kormány.