Egy 3 éves magyar telivérről áradozik Európa, miközben a hazai lóversenyzés a tönk szélére került.

A Kincsem Park nem eladó! feliratú táblákkal nyomatékosította múlt vasárnap a 86. Magyar Derby napján tartott demonstrációját az Összefogás a magyar lóversenyzés jövőjéért elnevezésű civil szerveződés, amely a 100 százalékos állami tulajdonú Nemzeti Lóverseny Kft. (NL) áldatlan helyzetére kívánta felhívni a galoppra kilátogató több mint 10 ezer ember figyelmét. Kevés sikerrel: a nagyérdemű elsősorban a 2400 méteres távon futott Magyar Derby indulóira volt kíváncsi. A patinás - évente csak egyszer rendezett - versenyszámot Sunny Sam nyerte meg a brit Gary Hinddal a nyergében. A 3 éves pej mén ezzel több mint 5 millió forintot keresett tulajdonosának, Mikóczy Zoltánnak.

Csakhogy korántsem biztos, hogy Mikóczy záros határidőn belül hozzájut a versenydíjhoz, mivel az NL gyakorlatilag fizetésképtelenné vált. Bár a fogadók vasárnap még megkapták nyertes tikettjeik után a nyereményüket, a futtatók jó esetben is hónapokig várhatnak versenydíjaikra. A tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) ugyanis február óta egyetlen fillért sem folyósított a cégnek, mondván, a lóversenyvállalat 2008-ra vonatkozó üzleti tervét nem fogadta el az MNV-t irányító Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács - csupán a társügyvezetők, Farkas Ferenc és Vajtó Lajos szerződését hosszabbította meg ez év végéig. Ugyanakkor a lóversenyzés magánosítására tavaly ősszel kiírt, három hónapja eredménytelennek nyilvánított (HVG, 2008. április 19.) pályázat újbóli meghirdetéséről nincs semmi hír, így a tiltakozók által gyanított parkeladásról sem.

Hendikep az is, hogy júniusban az NL számláját - az ez évre vonatkozó ingatlanadót behajtandó - a fővárosi X. kerületi önkormányzat 180 millió forint inkasszóval terhelte meg. A finanszírozási nehézségeket tovább tetézi - mondta a HVG-nek Vajtó -, hogy a fogadási bevételek, elsősorban az ügetőversenyek gyérülő látogatottsága miatt, közel 20 százalékkal csökkentek tavaly óta, amikor még 1,3 milliárd forintos forgalmat könyvelhettek el a tipperek tétjeiből.

Az európai sportsajtó ugyanakkor egy magyar csodaménről zeng ódákat. A német Sport-Welt címlapján Überdosis felcímmel sztárolt Overdose-nak az idei pesti derbyn győztes telivért is tulajdonló Mikóczy Zoltán a gazdája. A 3 éves sprinter múlt szombaton Hamburgban kilencedik (nem mellesleg 40 ezer eurót érő) győzelmét aratta zsinórban. A jelenleg 3,5 millió euróra taksált - két éve az angliai Newmarketben mindössze 3 ezer eurónak megfelelő angol fontért, hirtelen felindulásból és csak érzésre megvásárolt - telivért egyébként a csőd szélére sodródott NL alagi tréningtelepén készíti fel Ribárszki Sándor championtréner. A 47 éves, szlovák állampolgárságú, de Magyarországon és Romániában is több acélipari vállalkozást birtokló üzletember elsősorban érzelmi alapon hozott létre versenyistállót Magyarországon, hogy - mint a HVG-nek elmondta - "Pozsonyban is a magyar himnuszt játsszák a nyerő lovaimnak". Persze - tette hozzá - a szakmai háttér és a galopphagyományok is fontosak voltak.

A telivéreket 16 éve futtató, ez idő alatt közel hetven versenylovat tulajdonló Mikóczy szerint egyébként a régióban Magyarországon a legnagyobb a fogadási kedv, ezért is érthetetlen szerinte az MNV magatartása. Mint mondja, országos, netán az egész régióra kiterjedő fogadói hálózattal a lovi rentábilissá volna tehető. "Pozsonyban a költségvetésből dotált lóversenyszervező cég a következő tíz évben biztosan állami tulajdonban marad, a versenyek televíziós közvetítései egész Szlovákiában foghatóak, s nem csak a Szlovák Derby vagy a Turf Gála, hanem szinte az összes versenynap társadalmi esemény, amelyekre a köztársasági elnök vagy a miniszterelnök mellett üzletemberek, médiasztárok és diplomaták is kilátogatnak" - hívja fel a figyelmet Mikóczy.

A Kincsem Parkban azonban legfeljebb a szilveszteri ügetőn és a júliusi eleji Magyar Derbyn van nagyobb felhajtás. A közösen több mint 5 milliárd forintos adósságállományú NL és a Magyar Lóversenyfogadást Szervező Kft. tulajdonosi jogait gyakorló MNV részéről senkit sem érdekelt a verseny. "A ló nagyon jó marketingeszköz, hogy mást ne mondjak, a gyerekek a világon mindenütt odavannak érte, játszani pedig a felnőttek is szeretnek" - így Mikóczy, aki szerint ami Pozsonytól Bécsen és Baden-Badenen át Hamburgig mindenütt sikerült, az Magyarországon sem mehet tönkre, mert ha a lovi kicsit is megközelíti a profi ökölvívás népszerűségét, már a támogatókkal, így a pénzzel sem lesz gond.

VAJNA TAMÁS