szerző:
HVG

LAST MINUTE

Hogyan mélyíthető el a köztudatban a magyarországi roma holokauszt emléke? A választ egy korabeli fotó szimbólumerejében látja a kortárs tárlat. A munkák többsége egy 1937-es fényképet, egy cigányigazolványhoz készült felvételt dolgoz fel. Rajta a 17 éves Horváth Erzsébet a szlovén határ melletti Kercaszomorból, akinek a sorsa ismeretlen, de annyit tudni, hogy 1944 novemberében Vas megye cigány lakosságának nagy részét összegyűjtötték Szombathelyen, hasonlóan több tízezer sorstársukhoz a német kézen lévő országrészekben. A harmincas évei végén járó Balogh Tibornak, a Magyar Képzőművészeti Egyetem első roma származású diplomás képzőművészének alkotása díszes kiszerelésben bemutatott művészbélyegen jeleníti meg a fiatal nő portréját és a cigányhimnusz magyar szövegét. A nemzeti megemlékezések formanyelvét idéző műtárgy annak a hivatalos elismerését mímeli, hogy a vészkorszak vélhető áldozatának sorsa a magyar nemzet történelmi emlékezetéhez tartozik. A kilenc alkotótól egyenként nyolc művet fölvonultató tárlaton roma és nem roma művészek munkái láthatók. Esterházy Marcell videoinstallációja párhuzamba állítja a grófi családból származó, 1950-ben három évre munkatárborba került Esterházy Mónika sorsát a kiállítás központi alakjául szolgáló napszámoslányéval. Egy olyan fotóval, amely ugyanazon a napon készült, mint az igazolványkép, az akkor kilencéves kislányról, 160 kilométerrel arrébb, a majki Esterházy-kastély udvarán.

Gallery8, október 2-áig