Egy év elteltével egyre nyilvánvalóbb, hogy a tavaly az év internetes bizniszének titulált IWIW-vétel a T-Online részéről hatalmas fogás volt.

Több mint 2 millió regisztrált tagjával, a tavalyi április végi átvétele után realizált 200 millió forintos reklámbevételével egyértelműen sikertörténetnek könyveli el a T-Online Zrt. az IWIW Kft. megvásárlását - von gyorsmérleget Simó György vezérigazgató. Így már pár éven belül megtérülhet a hivatalos közlemény szerinti 4 millió eurós (a tavaly április végi 261 forintos középárfolyamon 1 milliárd 44 millió forintos) ár, a megvétele óta belepumpált közel 100 millió forint ellenére.

Az immár száz százalékban a T-Online tulajdonában lévő IWIW felvásárlása csak látszatra zajlott olajozottan, legalábbis ez tűnik ki a HVG birtokába került dokumentumokból. Bár a világhálós szlengben Nagy Bordó Testvérnek nevezett T-Online bejövetelét és az iwiw jelenlegi működését is jó néhány klubtag erős kritikával illeti (lásd Ismeretlen ismerősök című írásunkat), a közösségi portál első sorsfordulója nem a tulajdonoscseréhez fűződik, hanem korábbi időpontra datálható.

Az ötletgazdák még 2002 végén alapítottak céget az angol Who Is Who (ki kicsoda) kifejezés nyomán wiw-nek nevezett közösségi hálózatépítő webhely fenntartására, ám fél évvel annak indulása után belátták, képtelenek továbbra is társadalmi munkában üzemeltetni az akkorra közel húszezer, egymással hiperaktívan kommunikáló regisztrált felhasználót számláló világhálós helyet. Az építőmérnöknek tanult, de már 1997-től internetes munkákkal foglalkozó Várady Zsolt és a vállalkozás köré verbuválódott önkéntes szakmai stábot vezető Petrovics Péter által alapított WIWNet Kft.-ben Petrovics 2000-ben szoftverfejlesztésre létrehozott Virgo Systems Kft.-je 54, Várady 36 és a hozzájuk társuló reklámszakember Szabó Márton (pontosabban a tulajdonában lévő Portals Consulting Bt.) 10 százalékot jegyzett. Az ügyvezető Várady lett, ám 9 hónap elteltével lemondott.

Az ekkor kezdődött válás hátterében az állt - erősítették meg a HVG-nek az érintettek -, hogy másképp képzelték el közös találmányuk jövőjét: Petrovics tisztán üzleti alapú (reklámokkal, online boltolással megerősített) vállalkozásra voksolt, Várady viszont valami mást vizionált: "Szerettem volna alternatív finanszírozási formát kitalálni és megvalósítani. Ám próbálkozásaink sorra kudarcot vallottak, mivel nem volt meg a hozzáértésünk, tapasztalatunk. Ebbe fáradtam bele, ezért döntöttem úgy, hogy a viták helyett hagyom a többieket, csináljanak azt, amit jónak látnak." Az ügyvezetést egy évre Petrovics vette át virgóbeli cégtársaival (Szantner Attilával és Gordon Ákossal) közösen, majd a 2004 őszén IWIW-re változtatott nevű cég élére a pozícióját ma is őrző Szabó Márton került. Ezen időszak alatt köttetett meg az első szponzori szerződés az akkor még Axelero Internet névre hallgató T-Online-nal. Várady időközben teljesen kiszállt az operatív irányításból, 5 százalék kivételével az üzletrészét is eladta az így 85 százalékos tulajdonossá előlépett Virgo Systemsnek, és az Axeleróhoz igazolt.

A cikk második oldala (Oldaltörés)

Hálóhódító útjára 2005 októberében indult el a toldozott-foldozott régit felváltó, a befektetett programozói munkát is beleértve több tízmillió forintból kifejlesztett, hálózati üzletmenetre is alkalmassá tett iwiw (Internet Who is Who). A cég tavalyi mérlege szerint az új verzió alig három hónap alatt 5 millió forint reklámbevételt hozott az időközben egymással egyre feszültebb viszonyban lévő tulajdonosok konyhájára. A csillogó-villogóra polírozott, és a korábbinál jobban is működő oldal új regisztrációinak száma exponenciális növekedésnek indult, 2006 elejére elérte a háromszázezret, márciusra pedig a félmilliót. A brutális növekedésben rejlő - és az IWIW-alapítók által sem titkolt - üzleti lehetőséget megszagolva ekkor már egyre több komoly szándékú vevő óhajtotta megkaparintani a céget, köztük a Sanoma Budapest Zrt. és az Index Zrt. mellett a Lepp Gyula (Kóka János gazdasági miniszter sógora) által gründolt magánbefektetői konzorcium is. Szintén az elsők között volt a T-Online, amely akkor még csak pár millió forint értékben, szerverekkel szponzorálta a webhelyet, cserébe a nyitó oldalra kitett céglogójáért.

A kérők dolgát nem könnyítette meg, hogy az IWIW tulajdonosai nem tudtak megegyezni egymással, ezért külön-külön kezdték el árulni üzletrészüket. A torzsalkodás része lehetett, hogy a HVG birtokába került egyik dokumentum szerint Szabó Márton ügyvezetőként 2006. március 21-én átadta - a böngészőbe gépelve az IWIW-ig vezető és a cég portfóliójába tartozó - wiw.hu internetes címet az Ithilia Informatikai és Technológiai Kft.-nek, annak ellenére, hogy erről több vevőjelölt is megpróbálta lebeszélni. A tavalyi első negyedévben 15 milliós reklámbevételt és közel 700 ezres taglétszámot elérő webhelyet üzemeltető cégért folyó versenyben végül is a T-Online maradt állva. A cégnyilvántartás szerint március 29-ével Szabó Váradynak adta el az üzletrészét - aki akkor már a T-Online-nál dolgozott -, a Virgo Systemset pedig április 28-án vásárolta ki a Nagy Bordó Testvér. Várady csak augusztusban vált meg újfent megszerzett részesedésétől. Információink szerint a wiw.hu cím pedig egyetlen fillér nélkül került (vissza) az IWIW-hez.

Bár a többlépcsős vétellel a T-Online fölöttébb jó üzletet kötött, a HVG értesülései szerint a többi vevőjelölt nem adott volna a cégért 4 millió eurót. A magyar piacon magasnak számító ár az akvizíció időpontjában regisztrált tagokra vetítve 6 eurót jelentett. Összehasonlításképp: a nemzetközi netvilág legnépszerűbb kapcsolatépítő portálja, a MySpace regisztrált felhasználói darabonként 37 eurót (összesen 425 millió eurónak megfelelő dollárt) értek Rupert Murdoch médiavállalatának, a News Corporationnek 2005-ben. De még regisztrált felhasználónként 6 euróval számolva is megháromszorozta egy év alatt az értékét az immár 2 millió tagú iwiw.

VAJNA TAMÁS