"Vastagnyakú kálvinisták, tősgyökeres debreceniek vagyunk, de nem voltunk bigott vallásos família, nálunk inkább a sport volt a vallás" - beszél lelki fundamentumokról a főváros örökösen pellengéren álló tömegközlekedésének élére állított, 52 éves mérnök.

© Marton Szilvia
A feladat ellátásához szükséges harci szellemet nyilván a "leginkább birkózóedzőként ismert" MÁV-alkalmazott papától, a türelmet meg a kertész mamától örökölte. Karakterétől azért nem volt idegen egy kis lázadás sem, hiszen "bár bátyáim szorgalmasan birkóztak, én a mai napig igazolt focista vagyok". Emellett már a debreceni Tóth Árpád Gimnáziumban "kitűztem célokat magam elé, és azokat mindig igyekeztem teljesíteni" - ám a BKV-vezérség ekkor még nem volt ezek között. Sőt, eredetileg "az orvosira készültem, de negyedikben elfogott a félsz, hogy ezt a huszonnégy órás komoly hivatást győzöm-e majd", így végül a pesti Műegyetemre jelentkezik. Azután 1979-ben friss építőmérnöki diplomával a szocialista nagyipar egyik fellegvárának számító Taurus gumigyárhoz szegődik, ahonnan még egy iraki vendégmunka is bejön. Hosszú hűség, tizenhat taurusos év után 1993-ban elmegy válságmenedzselni az Elzett-Certához, egy évre rá pedig már a Főtaxi elnöke. Közben két évtizedes házassága is véget ér, és 2001-től már saját céget is gründol: két évig az Est Taxival próbálja hasznosítani, amit a kockás bérfuvarosoknál megtanult. A tőkéstársak azonban két év után másként gondolják, ő viszont maradva a négy keréknél, de nagyobbra cserélve azt, a salgótarjáni Nógrád Volán élére fuvarozza magát. Innen csábítják a fővárosi szocialisták a BKV élére, de ő prémiumként az ellenzék fő erőinek támogatását is megnyerve fog a fővárosi tömegközlekedés menedzselésébe.

"A foci mellett néha járok vadászni is. Amolyan biovadász vagyok, vagyis keveset lövök" - utal mértéktartására, miközben az első házasságából származó három gyermek felnevelése után most még egy új frigyet és egy új utódot is bevállalt a két nagyobb gyerekét már szárnyára bocsátó Sasadi úti családi villában.

- A taxislegendák szerint a "kockások" vezéreként olykor inkognitóban maga is fuvarozta az utasokat. Kellett a jatt, vagy szeretett volna valamit első kézből tudni?

- A taxis akár egy jó pszichológus. Éreznie kell, ki akar vele beszélgetni, ki közlékeny, és ki nem. Engem mindig is izgatott, hogyan kell az emberekkel kommunikálni.

- Na jó, akkor gyakoroljunk. Maradt önben annyi érdeklődés, hogy kipróbálja magát autóbuszsofőrként vagy egy nagykörúti Combino vezetőfülkéjében is?

- Nem lenne korrekt, ha eljátszanám. Nem is szeretnék feltűnni. Mert tudom, hogy aki ebből él, annak ez nehéz és komoly munka.

- Igaz is, jegyellenőrként sokkal inkább működhetne a kommunikációs helyzet...

- Ellenőr már voltam fél napig: most április elsején beálltam az egykor nagy sikerű Kontroll című film szereplői közé. És azt tapasztaltam, hogy ha kedves szavak kíséretében kérem a jegyeket, ritkán érkezik rá mogorva válasz. Vagyis minden megfelelő tálalás kérdése.

- Színész sztárok közé beállni azért mégsem akkora kihívás. Egyébként a rejtőzködés mégiscsak jellemző lehet önre, mivel a kérésünkre olyan életrajzot küldött, amelyben egyetlen évszám nem szerepelt, és a családjáról sem szólt egy szót sem. Mire ez a titkolózás?

- Szó sincs erről. Egyszerűen eddig nem mozogtam olyan komolyabb körökben, ahol a személyem fókuszba került volna. Most a BKV élén lettem először igazán érdekes. De azt is szoktam mondani, nem azért kapom a fizetésemet, hogy szerepeljek.

- Arra azért csak válaszol, hogy friss építőmérnöki diplomával mit keresett egy gumigyárban?

- Elvégeztem a műszakit, de valóban nem lettem szigorúan vett műszaki értelmiségi. Határterületeken dolgoztam. Igazából abban vagyok jó, ha kommunikálhatok az emberekkel. Csatornahálózatok, vizes belső átépítések tervezését egyébként készséggel vállalom ma is.

A portré második része (Oldaltörés)

- Hát ha a vezéri honorárium mellé kell még egy kis mellékes... Voltaképp hozzá is szokhatott, két taxis céget is csinált. Az Est Taxit vállalkozóként is. De megbuktak. Mi volt a baj?

- Az Est Taxi koncepcióját én fundáltam ki: önálló járműpark, GPS-ekkel, egyenruhás sofőrökkel, 150 Citroen Picassóval, amivel messze megelőztünk mindenkit. Olyan gyorsan növeltük megrendeléseink számát, hogy mi magunk sem hittük.

- Ha így volt, akkor mi a csudát szúrt el?

- Tulajdonosi döntés volt, hogy a pénzt másba fektetik. Hiába voltam az éceszgéber, tízszázalékos kistulajdonosként nem tehettem semmit.

- Tanulság?

- Fontos, hogy a realitás és az álmok megfelelő arányban legyenek egymással.

- Az egyik nagytulajdonos a Wallis cég volt. Élen Bajnai Gordon úrral, akinek a Gyurcsány-érában alaposan felvitte az isten a dolgát. Lehet, hogy jóvátételként ő találta ki önt a BKV élére?

- A Wallis vezéreként napi szinten nem foglalkozott velünk. Száznál több kft-jük volt. Ugyanakkor máig nem tudom, ki javasolhatott. Talán valaki az iparkamarából, a tulajdonosi körből vagy a közlekedési szakmából. Vagy többen? Hiszen ismert volt, hogy a vezetésemmel sikerült a komolyan veszteséges Nógrád Volánból nullszaldós, sőt kis nyereséges céget csinálni.

- Rejtélyek nélkül unalmas lenne az élet. Ilyen volt a volános siker is?

- Szerencsém is volt. Mert azonnal láttam, hogy a tarjániak csak arra vártak, hogy valaki beszuggerálja nekik: "fiúk, jók vagytok!" És máris szárnyaltak. Átbeszéltünk mindent, és hagytam, hogy dolgozzanak. Nem én akartam a legokosabb ember lenni.

- Csak reméljük, hogy a BKV-vel kapcsolatban nincsenek ilyen illúziói...

- Most jöhetne a frappáns válasz, pedig eszembe sem jutott ilyesmi. Igazi BKV-s emlékeim csak az egyetemi éveimből vannak, amikor villamossal jártam, és folyton blicceltem, mert tudtam, hogy jobban járok, ha nem veszek bérletet. Ugyanis, ha elkapnak, még mindig kevesebb lesz a büntetés, mint a bérlet ára.

- És a most sokszorosára emelt büntetésen túl van még ötlete e probléma megoldására?

- Nem úgy ellenőrzünk, hogy megpróbálunk tetten érni valakit. Fordítva: a bejáratnál végezzük az ellenőrzést, hogy fel se tudjanak szállni jegy vagy bérlet nélkül.

- Hogy szegény Aba Botondnak ez nem jutott eszébe?! Egyébként illene, hogy egy ekkora cég vezérének valamilyen víziója is legyen. Szült már ilyesmit, vagy elegendőnek tartja, ha pontosan teljesíti a fővárost vezető politikusok napiparancsait?

- Persze a tulajdonos döntése szent, de én mindenesetre szeretnék minél több öltönyös úriembert látni a metrón és a villamoson, akik naponta használják a tömegközlekedést, mint például Londonban, ahol ez normális. Ma még sokan lesajnálják a BKV-t, nem értékelik kellőképp, pedig mi gyönyörű hálózatot kínálunk nekik, ráadásul éjjel-nappal és a hétvégéken is.

- Kommunikációban tényleg egészen jó. Azért ha elárulná: mivel közlekedik?

- Saját autón. Szégyellem is magam miatta, hiszen harminc perc alatt busszal is beérnék. Csak az a mentségem, hogy reggel már fél hétkor indulok, és csak este hét után megyek haza. Vagyis a napi nagy forgalmat nem terhelem...

LINDNER ANDRÁS - HORVÁTH ZOLTÁN

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!