"Vastagnyakú kálvinisták, tősgyökeres debreceniek vagyunk, de nem voltunk bigott vallásos família, nálunk inkább a sport volt a vallás" - beszél lelki fundamentumokról a főváros örökösen pellengéren álló tömegközlekedésének élére állított, 52 éves mérnök.

© Marton Szilvia
A feladat ellátásához szükséges harci szellemet nyilván a "leginkább birkózóedzőként ismert" MÁV-alkalmazott papától, a türelmet meg a kertész mamától örökölte. Karakterétől azért nem volt idegen egy kis lázadás sem, hiszen "bár bátyáim szorgalmasan birkóztak, én a mai napig igazolt focista vagyok". Emellett már a debreceni Tóth Árpád Gimnáziumban "kitűztem célokat magam elé, és azokat mindig igyekeztem teljesíteni" - ám a BKV-vezérség ekkor még nem volt ezek között. Sőt, eredetileg "az orvosira készültem, de negyedikben elfogott a félsz, hogy ezt a huszonnégy órás komoly hivatást győzöm-e majd", így végül a pesti Műegyetemre jelentkezik. Azután 1979-ben friss építőmérnöki diplomával a szocialista nagyipar egyik fellegvárának számító Taurus gumigyárhoz szegődik, ahonnan még egy iraki vendégmunka is bejön. Hosszú hűség, tizenhat taurusos év után 1993-ban elmegy válságmenedzselni az Elzett-Certához, egy évre rá pedig már a Főtaxi elnöke. Közben két évtizedes házassága is véget ér, és 2001-től már saját céget is gründol: két évig az Est Taxival próbálja hasznosítani, amit a kockás bérfuvarosoknál megtanult. A tőkéstársak azonban két év után másként gondolják, ő viszont maradva a négy keréknél, de nagyobbra cserélve azt, a salgótarjáni Nógrád Volán élére fuvarozza magát. Innen csábítják a fővárosi szocialisták a BKV élére, de ő prémiumként az ellenzék fő erőinek támogatását is megnyerve fog a fővárosi tömegközlekedés menedzselésébe.

"A foci mellett néha járok vadászni is. Amolyan biovadász vagyok, vagyis keveset lövök" - utal mértéktartására, miközben az első házasságából származó három gyermek felnevelése után most még egy új frigyet és egy új utódot is bevállalt a két nagyobb gyerekét már szárnyára bocsátó Sasadi úti családi villában.

- A taxislegendák szerint a "kockások" vezéreként olykor inkognitóban maga is fuvarozta az utasokat. Kellett a jatt, vagy szeretett volna valamit első kézből tudni?

- A taxis akár egy jó pszichológus. Éreznie kell, ki akar vele beszélgetni, ki közlékeny, és ki nem. Engem mindig is izgatott, hogyan kell az emberekkel kommunikálni.

- Na jó, akkor gyakoroljunk. Maradt önben annyi érdeklődés, hogy kipróbálja magát autóbuszsofőrként vagy egy nagykörúti Combino vezetőfülkéjében is?

- Nem lenne korrekt, ha eljátszanám. Nem is szeretnék feltűnni. Mert tudom, hogy aki ebből él, annak ez nehéz és komoly munka.

- Igaz is, jegyellenőrként sokkal inkább működhetne a kommunikációs helyzet...

- Ellenőr már voltam fél napig: most április elsején beálltam az egykor nagy sikerű Kontroll című film szereplői közé. És azt tapasztaltam, hogy ha kedves szavak kíséretében kérem a jegyeket, ritkán érkezik rá mogorva válasz. Vagyis minden megfelelő tálalás kérdése.

- Színész sztárok közé beállni azért mégsem akkora kihívás. Egyébként a rejtőzködés mégiscsak jellemző lehet önre, mivel a kérésünkre olyan életrajzot küldött, amelyben egyetlen évszám nem szerepelt, és a családjáról sem szólt egy szót sem. Mire ez a titkolózás?

- Szó sincs erről. Egyszerűen eddig nem mozogtam olyan komolyabb körökben, ahol a személyem fókuszba került volna. Most a BKV élén lettem először igazán érdekes. De azt is szoktam mondani, nem azért kapom a fizetésemet, hogy szerepeljek.

- Arra azért csak válaszol, hogy friss építőmérnöki diplomával mit keresett egy gumigyárban?

- Elvégeztem a műszakit, de valóban nem lettem szigorúan vett műszaki értelmiségi. Határterületeken dolgoztam. Igazából abban vagyok jó, ha kommunikálhatok az emberekkel. Csatornahálózatok, vizes belső átépítések tervezését egyébként készséggel vállalom ma is.

A portré második része (Oldaltörés)

- Hát ha a vezéri honorárium mellé kell még egy kis mellékes... Voltaképp hozzá is szokhatott, két taxis céget is csinált. Az Est Taxit vállalkozóként is. De megbuktak. Mi volt a baj?

- Az Est Taxi koncepcióját én fundáltam ki: önálló járműpark, GPS-ekkel, egyenruhás sofőrökkel, 150 Citroen Picassóval, amivel messze megelőztünk mindenkit. Olyan gyorsan növeltük megrendeléseink számát, hogy mi magunk sem hittük.

- Ha így volt, akkor mi a csudát szúrt el?

- Tulajdonosi döntés volt, hogy a pénzt másba fektetik. Hiába voltam az éceszgéber, tízszázalékos kistulajdonosként nem tehettem semmit.

- Tanulság?

- Fontos, hogy a realitás és az álmok megfelelő arányban legyenek egymással.

- Az egyik nagytulajdonos a Wallis cég volt. Élen Bajnai Gordon úrral, akinek a Gyurcsány-érában alaposan felvitte az isten a dolgát. Lehet, hogy jóvátételként ő találta ki önt a BKV élére?

- A Wallis vezéreként napi szinten nem foglalkozott velünk. Száznál több kft-jük volt. Ugyanakkor máig nem tudom, ki javasolhatott. Talán valaki az iparkamarából, a tulajdonosi körből vagy a közlekedési szakmából. Vagy többen? Hiszen ismert volt, hogy a vezetésemmel sikerült a komolyan veszteséges Nógrád Volánból nullszaldós, sőt kis nyereséges céget csinálni.

- Rejtélyek nélkül unalmas lenne az élet. Ilyen volt a volános siker is?

- Szerencsém is volt. Mert azonnal láttam, hogy a tarjániak csak arra vártak, hogy valaki beszuggerálja nekik: "fiúk, jók vagytok!" És máris szárnyaltak. Átbeszéltünk mindent, és hagytam, hogy dolgozzanak. Nem én akartam a legokosabb ember lenni.

- Csak reméljük, hogy a BKV-vel kapcsolatban nincsenek ilyen illúziói...

- Most jöhetne a frappáns válasz, pedig eszembe sem jutott ilyesmi. Igazi BKV-s emlékeim csak az egyetemi éveimből vannak, amikor villamossal jártam, és folyton blicceltem, mert tudtam, hogy jobban járok, ha nem veszek bérletet. Ugyanis, ha elkapnak, még mindig kevesebb lesz a büntetés, mint a bérlet ára.

- És a most sokszorosára emelt büntetésen túl van még ötlete e probléma megoldására?

- Nem úgy ellenőrzünk, hogy megpróbálunk tetten érni valakit. Fordítva: a bejáratnál végezzük az ellenőrzést, hogy fel se tudjanak szállni jegy vagy bérlet nélkül.

- Hogy szegény Aba Botondnak ez nem jutott eszébe?! Egyébként illene, hogy egy ekkora cég vezérének valamilyen víziója is legyen. Szült már ilyesmit, vagy elegendőnek tartja, ha pontosan teljesíti a fővárost vezető politikusok napiparancsait?

- Persze a tulajdonos döntése szent, de én mindenesetre szeretnék minél több öltönyös úriembert látni a metrón és a villamoson, akik naponta használják a tömegközlekedést, mint például Londonban, ahol ez normális. Ma még sokan lesajnálják a BKV-t, nem értékelik kellőképp, pedig mi gyönyörű hálózatot kínálunk nekik, ráadásul éjjel-nappal és a hétvégéken is.

- Kommunikációban tényleg egészen jó. Azért ha elárulná: mivel közlekedik?

- Saját autón. Szégyellem is magam miatta, hiszen harminc perc alatt busszal is beérnék. Csak az a mentségem, hogy reggel már fél hétkor indulok, és csak este hét után megyek haza. Vagyis a napi nagy forgalmat nem terhelem...

LINDNER ANDRÁS - HORVÁTH ZOLTÁN