Pontvadászok
A pontgyűjtő vevőket meggazdagodással, termékpartnereit reklámköltségeik megspórolásával próbálja magához édesgetni a ScienNet, az egyik legnagyobbra nőtt és az egyik leghomályosabb hátterű törzsvásárlói szervezet.
Aki Magyarország legforgalmasabb útján, az M1–M7-es közös szakaszán autózik, a hajdani Osztyapenko-szobor és a BAH csomópont közt legalább három kengurudroidos óriáshirdetést lát. Közben jó eséllyel találkozik egy-két, „gazdagodjon költekezéséből” feliratú autóval is: a 2006 óta működő ScienNet (SN) marketinggépezete a hajdani ingatlanszövetkezeteket vagy a 2007 tavaszán bedőlt Il Ferro autóreklámcéget idéző aktivitással ipari fokozatra kapcsolt.
Akit a hirdetések egy kicsit is elgondolkodtatnának, annak érdemes vigyáznia, hogy gondolja végig a mesésnek látszó konstrukció előnyeit és kockázatait. Első látásra egy multi level marketing (mlm) konstrukcióhoz hívják „törzsvásárlónak”, ám egy fillért sem kell fizetnie, viszont vásárlási kedvezményt kap egy sor termelőtől, szolgáltatótól. A rendszer e szerint az eladói oldal által önként adott árkedvezmények – gyakorlatilag átengedett nyereség – felosztására épül, a vásárlások után járó százalékos kedvezményt az SN kapja meg, majd részben elosztja a boltokban a teljes összeget fizető tagok közt. A törzsvásárlók nemcsak a saját költéseik után kaphatnak vissza pénzt, hanem a maguk alá szervezett újabb tagok beszerzéseihez adott árengedmény egy része is őket gazdagíthatja.
Csakhogy aki szervezetet akar maga alá építeni, annak vagy közvetlenül kell újabb törzsvásárlókat hoznia, akiknek ő az ajánlójuk, vagy úgynevezett reklámrészesedést vehet magának, amivel tovább gyarapíthatja az alatta épülő vásárlói szervezetet. Jelenleg 330 millió forintos reklámkampány folyik, ennek a fedezetét jórészt a tagok adták össze abban a reményben, hogy az ajánló nélkül regisztráló újabb törzsvásárlókból minél többet kapnak. Igazi jogi csemege a „vásárlási foglaló”, amely a társaság propagandája szerint lehetővé teszi, hogy például egy 155 ezer forintos termék vásárlására már 10 ezer forint készpénzzel rendelkező tag is jogot kapjon. Igaz, az álom beteljesítéséhez – ha később sem akarja a teljes összeget kifizetni – az kell, hogy az alá szervezettek piramisa mintegy 600 ezer forint értékű, másfajta vásárlást hajtson még végre.
Persze a piramis kifejezéssel vigyázni kell. Amint azt a ScienNet Hungary Kft. ügyvezetője, Leinemann Zsolt egy évvel ezelőtt a szervezet blogjában hangsúlyozta, az SN „határozottan visszautasítja a piramisjáték szervezésére utaló megjegyzéseket, feltételezéseket, hiszen az egy illegális tevékenység”. Az SN hátterét firtató első írások kapcsán terjedelmes helyreigazító közleményeket jelentettek meg, és eleve megfenyegettek minden kétkedőt, hogy az egyenlő oldalú gúla említésére azonnal bírósági eljárást fognak kezdeményezni. Majdnem ilyen nyomatékkal hangsúlyozták azt is, hogy az angol tudomány és háló (science és net) szavak összetételéből képzett nevüknek semmi köze sincs a szcientológia egyházhoz, illetve a szcientológus vállalkozásokhoz. Ezt a HVG kérdésére Tóth Imre, a szcientológus hívők vállalkozásait tömörítő szervezet (WISE) elnöke is megerősítette, hozzátéve, hogy ők semmiféle mlm-alapon működő szervezettel sem tartanak fenn üzleti kapcsolatot.
A HVG által véletlenszerűen kiválasztott termékpartnerek nem áradoztak az eddigi sikerről. A saját kategóriájában a legmagasabb, 20 százalékos árengedményt kínáló veszprémi fényképész hölgy azt mondta, alig érdeklődtek nála SN-esek, a kártevő-mentesítést vállaló budapesti iparoshoz pedig állítása szerint fél év alatt egyetlen ilyen megrendelés sem futott be. A ráckevei Kék Duna wellnesshotel egyfajta referenciáként szerepel az SN saját honlapján, hangsúlyozva, mennyire megugrott a forgalma a hálózatba való belépést követően. Amikor azonban a részletekről érdeklődtünk, kiderült, az SN utalványai aligha fogják kiszorítani például az üdülési csekket, a pluszforgalom zöme abból származott, hogy maguk az SN-esek tartottak ott néhány rendezvényt.
A Leinemann Zsolt tájékoztatása szerint immár 428 ezres törzsvásárlói táborból 130-150 ezren lehetnek aktív vásárlók, termékpartnereik közt mintegy 12 ezer cég szerepel. A törzsvásárlók száma körülbelül napi ezerrel bővül, a termékpartneri kör heti két-háromszázzal. A havi forgalmat 2 milliárd forintra becsülik, az átlagos árengedmény 6–10 százalékos, vagyis az átengedett kereskedői, szolgáltatói nyereség havonta 120-200 millió forinttal gyarapítja az SN-t mint szervezetet, illetve a törzsvásárlókat. Az SN legmagasabb jövedelmet elérő tagja havonta 50-55 millió forintot is meg tud keresni – állítja az ügyvezető. A legmagasabb, 7-es kategóriába mindenesetre alig tucatnyian tartoznak.
A „tudatos vásárlásra szoktathatóak” köre Leinemann reményei szerint olyannyira bővül Magyarországon, hogy a szervezethez tartozók létszáma hamarosan át fogja lépni az 1 milliót, jövőre pedig már más országokban is megkezdik tevékenységüket. Más kérdés, hogy a bírósági gyakorlatban van példa arra, hogy egyes ügyvédek, sőt állítólag ügyészek által is törvényesnek tartott tevékenységet, mint például az életvezetési tanácsadást kínáló Humán Club Egyesületét (HVG 2009. október 3.) jogerősen piramisjátéknak minősítették. Igaz, ott nem volt tényleges termékvásárlás, ami a ScienNet-konstrukció kétségtelen erőssége.
FAHIDI GERGELY