Megjelent a Műértő októberi lapszáma
Műértő

Megjelent a Műértő októberi lapszáma

Amiről nem beszélünk – több figyelemre érdemes kiállítások Velencében / Kultusz és restitúció – lord Rothermere műtárgyai Budapesten / Ez a biennálé a városé – isztambuli beszélgetés / A Louvre már csak harmadik – fordulat a múzeumiparban / Fából kerek vaskarika – magyar fókusz a bécsi kortárs vásáron / Kincstár a Pálosok Sziklatemplomában – ikonmúzeum Budapesten

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő októberi lapszáma

Amiről nem beszélünk – több figyelemre érdemes kiállítások Velencében / Kultusz és restitúció – lord Rothermere műtárgyai Budapesten / Ez a biennálé a városé – isztambuli beszélgetés / A Louvre már csak harmadik – fordulat a múzeumiparban / Fából kerek vaskarika – magyar fókusz a bécsi kortárs vásáron / Kincstár a Pálosok Sziklatemplomában – ikonmúzeum Budapesten

Műértő Műértő

A médium mint hajlék

Az idei nyár pannonhalmi kortárs kiállítása, a Magyar Elektrográfiai Társaság munkáiból rendezett Hajlék nem az apátság épületében, hanem a településen, a hajdani gazdasági épületből átalakított Apátsági Múzeum és Galéria termeiben látható. A sajtófotósok munkáiból összeállított, tematikusan az előbbihez kötődő tárlat, a Közös ház a hegyen kapott helyet. Suta élcelődés lenne azon merengeni, hogy a Közös ház és a Hajlék nem egy fedél alá került, mégis céltudatos látogató legyen a talpán, aki a két távoli helyszínt egymás után végigjárja. A dokumentarista igényű fotók és az „elektrográfiák” (printek) elkülönítése a műfaji különbözőség miatt bölcs döntés; a kísérőszövegek pedig – a tematikus összefüggésen túl – az apátság mint hajlék és közös ház gondolatával tágítják a kiállítótereket. Bizonyos azonban, hogy így kevesebb látogató talál rá a kortárs digitális művekre, mint ha fent, a turisták korábbi útvonalán helyezték volna el ezeket.

Műértő Műértő

Kokoschka, Toyen és de Chirico az örökranglistán

A tavalyi év végén az ünneplés kellős közepén kételyek is elhangzottak azzal kapcsolatban, hogy bővülhet-e még a cseh műkereskedelem a minden idők legjobb eredményét hozó esztendő után. Már márciusban, de főképpen májusban egyértelművé vált, hogy nemcsak az ismétlés, hanem a továbblépés is lehetséges. Olyan pozitív események sora következett ugyanis, amelyek lehetővé tették, hogy az aukciós forgalom 16 százalékkal növekedjen, és a kínálat mindössze 4 százalékos bővülése mellett a kalapács alá vitt tárgyak ára 30 százalékkal emelkedjen. Ez is jelzi, hogy a minőségi kínálat megszólította a befektetőket és gyűjtőket, így válhatott 2017 első féléve a legsikeresebb első hat hónappá a rendszerváltozás utáni közel három évtizedben.

Műértő Műértő

Távol-Kelet Velencében / Hagyomány hagyomány hátán

Hol vannak már azok az idők, amikor „Free Ai Weiwei” vászonszatyrok özönlötték el Velencét – hogy aztán a rákövetkező alkalommal négy helyszínen legyen önálló munkája a rendszerkritikus művésznek. Vagy amikor extravagáns kínai alkotások lepték el a lagúnapartokat, hogy maguknak vindikálják a legtöbb figyelmet, háttérbe szorítva a térség többi országát. Idén, a Viva Arte Viva univerzumában már nem Kína lopja el a show-t: ütőssé válhat a mongol pavilon, továbbra is jelentőssé a japán, vagy kiemelkedően emlékezetessé a koreai.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő szeptemberi lapszáma

Lila én vagyok – Paula Rego rémtörténetei Cascaisban / Mesterkurzus – Rauschenberg és barátai New Yorkban / Minőséget a plebsnek! – Gilbert & George a Ludwig Múzeumban / A magyar Atlantisz – Borsos Miklós a Testőrpalotában / Kokoschka, Toyen, De Chirico – aukciós cunami Csehországban / Bombabiztos menedék – magyar kiállítás Svájcban, 1944-ben / Jogod? – műtárgyak a fogyasztói jogok európai rendszerében

Műértő Műértő

Sem amazon, sem Mária

A WOMAN című kiállítás 48 európai és amerikai nőművész több mint 300 munkáját mutatja be. Alapvetően minden olyan csoportos szemle bizalmatlanságot ébreszt bennem, amely kizárólag azonos nemű vagy származású művészeket tömörít. A történeti megközelítés azonban indokolttá teszi a feminista avantgárd anyagot, amelyben az osztrák Verbund-gyűjtemény hetvenes években tevékeny nemzetközi női alkotói szerepelnek.

Műértő Műértő

Saját univerzum / Az 57. Velencei Biennálé

„…olyan kurátort választottunk Christine Macel személyében, aki elkötelezetten hangsúlyozza a művészeknek azon fontos szerepét, amellyel saját univerzumokat hoznak létre, és életerőt fecskendeznek a világba, amelyben élünk” – indokolta a döntést Paolo Baratta, a rendezvénysorozat elnöke a 2017-es Velencei Képzőművészeti Biennálé főkurátorának kiválasztásakor. Külön kiemelte azt is, hogy „Christine Macelnek a Pompidou Központban töltött évei gazdag lehetőséget kínálnak arra, hogy felfedezze és felismerje a világ különböző pontjairól jövő új energiákat”.

Műértő Műértő

Temetetlen múlt

Hivatali idejének egyik utolsó szimbolikus aktusaként nyitotta meg 2016. szeptember 24-én Barack Obama, az Egyesült Államok 44., egyben első fekete elnöke a National Museum of African American History & Culture-t (Afrikai-Amerikai Történelem és Kultúra Nemzeti Múzeumát) – hogy aztán pár hét múlva átadja posztját a fehér felsőbbrendűséget a XXI. században is hangoztatóktól elhatárolódni cseppet sem igyekvő s – részben – ezzel választást nyerő utódjának.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő július-augusztusi lapszáma

Megértő módban – Documenta 14 Kassel / Saját univerzum – az 57. Velencei Biennálé / Versenyben a private salesszel – ArtBasel 2017 / Sem amazon, sem Mária – feminista avantgárd Bécsben / Temetetlen múlt – az Afrikai-Amerikai Történelem és Kultúra Múzeuma / Szigetet és mentőövet! – Németh Lajos 1986-os életinterjúja / Hülye, aki elolvassa – beszélgetés a Hejettes Szomlyazókkal

Műértő Műértő

Cranach és a modernek

Ilyen finoman kihívó érzékiséget – legalábbis az Alpoktól északra – nem látott a világ, amíg 1509-ben idősebb Lucas Cranach (1492–1553) meg nem festette a szerelem istennőjét, mégpedig életnagyságban. Vénusz erős fényben áll, szűzies, tökéletes alakja éles vonalakkal különül el a fekete háttértől. Jobb vállát, derekát és szeméremdombját is pusztán vékony, átlátszó fátyol fedi. Fejét kissé balra billenti, tekintete melankóliát, beletörődést sugároz, hiszen tudja: a szerelem nem mindig hozza el a boldogságot. A Botticelli Vénuszához hasonlatos nőalak karjai azonban kissé túl hosszúak, és virágos mező helyett barátságtalan, kavicsos környezet veszi körül. Egyik kezét a kis Cupido fején nyugtatja, aki kutató pillantást vet a nézőre, készen arra, hogy veszélyes nyilát kilője.

Műértő Műértő

Frieze New York – Trendek közt sétálva

A Frieze több mint negyedszázada van jelen a kortárs művészeti szcénában. A brand magazin formájában debütált 1991-ben, majd a művészeti élet és piac növekedésével összhangban Amanda Sharp és Matthew Slotover, a lap alapító szerkesztői 2003-ban kortárs művészeti vásárt szerveztek Londonban. Az ambiciózus rendezvény azóta is a legprogresszívebb, legújabb trendeknek nyújt platformot. 2012-ben profilja és mérete tovább bővült: a Frieze mellett megnyílt a Frieze Masters vásár Nagy-Britannia fővárosában, ahol évről évre megtekinthetők a klasszikus és a XX. századi nagymesterek galériáinak standjai. 2014-ben a Frieze New Yorkot is beindították, mely a helyi színtér növekedésére reagálva ötvözi a két korszakbeli fókuszt az Újvilág művészeti és műkereskedelmi központjában. Még éppen időben, ugyanis idén először a klasszikus és modern művészetnek szentelt topvásár, a TEFAF is betört Manhattanbe – ráadásul a Frieze New York megrendezésével párhuzamosan. Az erős versenytárs némileg megbolygatta a Frieze New York koncepcióját, de ez nagyon is kedvező fejleménynek tűnik.

Műértő Műértő

13. Sharjah Biennálé – Gazdagság és terror

Az Art Dubai művészeti vásár mellett a Sharjah Biennálé a Közel-Kelet legjelentősebb kortárs művészeti fóruma, mely már a kezdetektől a hagyományoknak, a térség etnikai-nemzeti szellemének megőrzésére, s emellett a hangsúlyos nemzetközi megjelenésre, a régiónak a nagyvilággal történő összekapcsolására törekszik. Az idén március 12. és június 12. között megrendezett esemény gazdag költségvetése, széles körű támogatottsága – és ennek köszönhetően jeles külföldi művészeti szakemberek, kurátorok és művészek közreműködése –, a magas szintű szakmai programok, valamint a helyi közönség számára szervezett edukációs programok mára sokszorosan meghozták gyümölcsüket. Nemcsak a biennálé, de a közel-keleti kortárs művészet is felkerült a nemzetközi színtér radarjára: immár jelentős külföldi érdeklődés övezi a régió művészeit, rendezvényeit.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő júniusi lapszáma

A létezés taktikái – Kondor Béla a Testőrpalotában / Moszkva glocal – kortárs művészet az orosz fővárosban / Véletlennek köszönhető? – két tárlat a szamizdat-övezetből / Trendek közt sétálva – tudósítás a Frieze New Yorkról / Csoportenergia – a Pécsi Műhely a Ludwigban / Gazdagság és terror – a 13. Sharjah Biennálé / A közönségízlés jegyében – kiállítások a filmhíradóban 1924–1944 / Túl a csillagokon – titokzatos tájak Monet-tól Kandinszkijig

Műértő Műértő

Elemelkedettek

Új, jelentős részben erre az alkalomra elkészített művek töltik meg az egykori malmot. Közös munkák egyénileg jegyzettekkel, kisebb és nagyobb terek olykor helyspecifikus installációkként vagy műsorozatok befogadóiként váltakoznak. A rokon elvek mentén heterogén médiumokban létrehozott munkák a heterogén jellegű, elegánsan kitöltött terekben mintha könnyű sétát ígérnének. Mindez azonban kíméletlen szemantikai vákuum, amelyből a művészek más embereket engednek ki az udvarra, mint akik bejöttek onnan.

Műértő Műértő

Barát vagy ellenség?

A kérdés jogos, mert Georg Baselitz megosztó figura. Olvasatomban azonban közel sem oly módon megosztó, ahogy azt a művész maga manipulatív módon kívánatosnak tartaná. Nem sétálok bele ebbe a csapdába. Szándékosan nem az esztétikai elveit, művészeti gyakorlatát tekintem határsértőnek, hanem a karrierjére vonatkozó döntéseit, férfi életvitelét, a művész társadalmi szerepéhez köthető felfogását, ezekkel kapcsolatos elszólásait és művésznyilatkozatait, amelyeket Baselitz mint erkölcsi lény produkált pályafutása során, és amely ideológia nyilvánvaló módon a munkáiban is tetten érhető.

Műértő Műértő

Újjászületett luxusvásár / Art Dubai, 2017

Az Art Dubai kortárs és modern művészeti vásár 11. kiadását néhány jelentős fordulat, újítás, a regionális és a globális színtérhez történő alkalmazkodás jellemezte. Ez egyben fel is pezs-dítette az utóbbi években már kissé megfáradni látszó rendezvényt. A rendezvény a kezdetek-től Mohammed bin Rashid Al Maktoum sejk, az Egyesült Arab Emírségek elnökhelyettese és miniszterelnöke, valamint a Dubai Emírség uralkodója védnöksége alatt áll, és a The Abraaj Group befektetési cég, a Dubai Culture and Arts Authority mint stratégiai partner, valamint szponzorok összefogása mellett szerveződik. Vezetőségében idén – immár harmadik alka-lommal – igazgatóváltás is történt: a bejrúti születésű, de az Emirátusokban élő művészeti író, szerkesztő, Myrna Ayad került a vásár élére.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő májusi lapszáma

Visszatérés a szemantikához – a Sudac-gyűjtemény a Ludwigban / Barát vagy ellenség? – Baselitz, a „festőfejedelem” / Jánas da Vityáz Kaliforniában – búcsúkiállítás Pécsen / FERi – autószerelőből feminista galerista / Pénz és béke – Kolumbia kortárs művészeti színtere / Fogalom-összeomlasztás – Levitáció Szentendrén / Emlékseb – egy meg nem valósult emlékmű Norvégiában

Műértő Műértő

Károly, a köztéri nyúl / Memento mori és a bakancsos Pázmány

Károlyt, aki a kert után kapta a nevét, egy húsvét után dobták be gondos kezek a Károlyi-kertbe, mint az elmúlt ünnep érdektelen díszletét. Meglehetősen esős volt az akkori tavasz, úgyhogy a befogadó vezetőség előbb léckalyibát eszkábáltatott neki, majd kapott nyúlházat és elkerített nyúlkifutót a szépen karbantartott és használható „zöld villamos” mellett. Reggelente, mikor még zárva volt a kert, óvatosan, nagy, lusta huppanásokkal vette szemügyre Károlyi grófoktól örökölt tágabb rezidenciáját.

Műértő Műértő

Bak, Kovács, Jovánovics a standokon

Különös hely Maastricht. Az év nagyjából 355 napján csendben zajlik az élet Hollandia mindössze 19. legnagyobb településén, minden márciusban azonban tíz napra felbolydul a város. A helyi reptér megtelik magángépekkel, limuzinok és taxik hosszú sora érkezik a MECC-hez (Maastricht Exhibition and Congress Centre), a hotelszobák már hónapokkal korábban elfogynak erre az időszakra, az éttermekben pedig képtelenség szabad asztalt találni. Szinte moccanni sem lehet a városban, még a legkisebb sörözőkben is világhírű gyűjtőkbe és legendás műkereskedőkbe botlik az ember. Az amúgy mindössze 120 ezres városba 70 ezer vendég érkezik, mindannyian egyetlen céllal: hogy részt vegyenek a TEFAF vásáron.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő áprilisi lapszáma

Cselekvések eseménygörbéi – Hajas Tibor a Vintage Galériában / Észak-fok, titok, közvetlenség – svéd múzeumi körkép / Károly, a köztéri nyúl – szobortorlódás Budapesten / Miből merítsünk reményt? – a nemzetközi aukciós piac 2016-ban / A sötét zsolozsma eszköze – a háromszögletű gyertyatartó / Tizenkét vásár New Yorkban – az Armory Show és szatellitjei / A magyar irodalom testőre – Torda István könyvgyűjtő

1 2 3 4 5 6 7
16

A címlapról ajánljuk