Megjelent a Műértő 2018 márciusi lapszáma
Műértő

Megjelent a Műértő 2018 márciusi lapszáma

Magyar Power 50 – a hazai művészeti színtér legbefolyásosabb szereplői / Amikor a folyamat az üzenet – Közös ügyek a Ludwigban / Támadom a szponzorom – a bojkott elviselhetetlen könnyűsége / Hitler-Wagen, a guruló műalkotás – a Führer Mercedese / Műtárgyak a vádlottak padján? – a múzeumok és a zaklatási ügyek / Az elitizmus zsákutcája – beszélgetés a hatalom esztétikájáról / Sármoffenzíva – királyi művészetpártolás Norvégiában

Műértő Műértő

Zárójel, idézőjel…

Hecker Péter A festészet jövője című műve az első, amely az Art Quarter Budapest kiállítóterében a néző szemébe tűnik. A képen egy férfi ül le éppen egy kantinban az ebédjéhez, zakóját a széktámlára teríti, jól látszik konferenciához készült kitűzőjén a neve és a titulusa: Helmut Neuer professzor. A név mellett ott egy kis fénykép is róla, kicsit oldalról néz ki az igazolványképből; a megfestett fotón mintha fehér köpeny lenne rajta. A festészetről ezek szerint a jövőben fehér köpenyes professzorok mondják majd meg a lényeget, mint a fogpasztareklámokban, s ez már önmagában is elviselhetetlen gondolat.

Műértő Műértő

Vásárhelyi történetek

Jelentős alföldi, Vásárhelyhez is köthető alkotóknak – Tóth Menyhért, Nagy István, Kohán György, Koszta József – volt kiállítása Budapesten az új évezredben (is), az alföldi festészet történeti és/vagy tematikai áttekintésére az elmúlt években azonban csak az ország más részein került sor: a debreceni MODEM-ben az Alföld, Kecskeméten és Székesfehérváron Az Alföld vonzásában című tárlatokon.

Műértő Műértő

Újraértelmezett folklór

Mióta a múzeum partneri szerződést kötött a Generali Foundationnel, a kortárs intézmény mönchsbergi részlegében a „hagyomány és lelemény” jegyében nyolcadik állomásához ért a tartós letét és a saját gyűjtemény szembesítése. Most a „folklór” szélesen értelmezett témaköre került előtérbe a tradíció őrzésétől az innovációig, a nacionalizmustól a globalizációig. Antonia Lotz vendégkurátor elismeri, hogy a kifejezés nem mentes az ósdiság és a giccsesség mellékízétől, de generációk felhalmozott tudását és a nemzeti identitást is közvetíti.

Műértő Műértő

Magyar Power 50 - A Műértő magyar erősorrendje

A Műértő 2011-ben publikálta első alkalommal a hazai művészeti színtér ötven legbefolyásosabbnak ítélt szereplőjének listáját, a Magyar Power 50-et, melynek kialakításában a legismertebb hasonló nemzetközi projekt, az ArtReview idén 16. alkalommal kiadott Power 100-as rangsorának készítésében alkalmazott gyakorlatot követtük.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő 2018 márciusi lapszáma

Magyar Power 50 – a hazai művészeti színtér legbefolyásosabb szereplői / Amikor a folyamat az üzenet – Közös ügyek a Ludwigban / Támadom a szponzorom – a bojkott elviselhetetlen könnyűsége / Hitler-Wagen, a guruló műalkotás – a Führer Mercedese / Műtárgyak a vádlottak padján? – a múzeumok és a zaklatási ügyek / Az elitizmus zsákutcája – beszélgetés a hatalom esztétikájáról / Sármoffenzíva – királyi művészetpártolás Norvégiában

Műértő Műértő

Orientális absztrakció

A török–arab világ klasszikus modern kiválósága, Fahrelnissa Zeid (1901–1991) a múlt században a háború utáni nemzetközi művészeti élet közismert szereplője volt – olvasható a tárlat ismertető szövegében. Akkor eddig miért nem hallottunk róla? –

Műértő Műértő

Árverési rekordok, Schiele a csúcson

A rangidős osztrák aukciósház negyedévenkénti „nagyheteiről” tavaly rendre tudósítottunk, így a 2017-es év rekorderei jórészt ismertek olvasóink előtt. Lapunk terjedelmi korlátai miatt azonban néhány jelentős leütés kimaradt, így ezekről most összefoglaló cikkünkben adunk számot.

Műértő Műértő

A válság romantikája

Kamasznak lenni olyan tapasztalat, amelyről mindannyiunknak van személyes narratívánk. Akár nehézségekkel teli és traumatikus, akár nosztalgikusan megszépített, e szakasz kikerülhetetlen része élettörténetünknek. Erre a gyermekkorból a felnőttkorba átvezető „tranzitidőszakra” és annak végtelenül sokféle, mégis univerzális élményeire fókuszál a Golden Boundaries című fotókiállítás. A kurátor, Oltai Kata különböző perspektívákból kívánja bemutatni a felnőtté válás útjait.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő 2018 februári lapszáma

Kassákizmus – avantgárd triptichon Budapesten / A globális piac alakítója – dél-koreai kortárs műkereskedelem / Csernus Tibor – az MNB Értéktár program vásárlása / Műalkotás vagy luxuscikk? – a Hirst-jelenség / A nagy Van Gogh-atlasz – a mester európai utazásai / Miró konyhaabroszon – London Art Fair 2017 / Created in China – a Design Society Shenzenben

Műértő Műértő

Sztárok lassú búcsúja

Az ArtReview gondozásában 15. alkalommal jelent meg a kortárs nemzetközi szcéna legbefolyásosabb szereplőinek éves rangsora, a Power 100. Ami első ránézésre nyilvánvaló: a listát összeállító 20 szakember – akiknek nevét most sem hozták nyilvánosságra – ezúttal nem rutinmunkát végzett; ettől a rangsor minden bizonnyal talán a korábbiaknál is nagyobb vitákat fog kiváltani. Valószínű, hogy a kortárs színtéren érezhető megtorpanás, elbizonytalanodás, a műkereskedelem stagnálása, egyes régiókban visszaesése áll a „nagytakarítás” hátterében, de az is lehet, hogy számos, korábban bérelt hellyel rendelkező szupersztár „ejtése”, a sok új név beemelése elsősorban a Power 100 iránti érdeklődés újbóli felerősítését szolgálja.

Műértő Műértő

Tarolt a cseh avantgárd

„A világ vezető aukciósházai évek, sőt évtizedek óta nem tudnak mit kezdeni a közép- és kelet-európai régióval. A rendkívül erős és kontrollált lokális piacok, a szigorú védettségi szabályozások, a nemzetközileg kevéssé ismert és bevezetett művészek, az elérhető minőségi munkák hiánya és a tőkeerős gyűjtők vagy befektetők rejtőzködése szinte lehetetlenné, de legalábbis átláthatatlanná teszi az objektív és reális aukciós anyagok összeválogatását” – írtuk 2016 novemberében, a tavalyi 20th Century Art: A Different Perspective elnevezésű aukció felvezetésében.

Műértő Műértő

Pesti tudat-korrajz a Távol-Keletről

„A kelet misztikuma ölelkezik a nyugat rafináltságával” – kelleti magát a Bárdi parfüméria terméke, a Kharma kölni egy 1930-as évekbeli reklámon, mely mindjárt a Hopp-villa bejárati ajtaja mellett kínál felütést a múzeum új tárlatához. A Sanghay – Shanghai című kiállítás ugyanis nem a Távol-Keletet, hanem minket mutat be. Egyrészt azt a megkapó és ellentmondásoktól sem mentes tudati képződményt és manifesztációit, amely a két világháború közti Magyarország Kelet-képét jellemezte; másrészt pedig a valóságos, épp virágkorának évtizedeit élő kínai metropolisz magyar diaszpórájának mindennapjait.

hvg.hu Nagyítás

Munkatársunk készítette itthon az év legjobb hírfotóját

Móricz-Sabján Simon, a Világgazdaság fotóriportere nyerte Borsosék című anyagával idén a legkiemelkedőbb teljesítményért járó MÚOSZ-nagydíjat. A Magyar Újságírók Országos Szövetségének fotóriporteri szakosztálya 36. alkalommal írta ki a magyar sajtófotó-pályázatot. Az összesítés szerint 247 fotós 2260 pályázattal és összesen 6302 képpel pályázott idén.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő december-januári lapszáma

Keretek között – a hatvanas évek szűk levegője / Katapult a szocializmusból – Ilya és Emilia Kabakov, Ai Weiwei, Marina Abramovic / Ebből hogy élsz meg, fiam? – művészet és gazdaság a Ludwigban / Network és orvvadászat – könyv a kortárs művészet eladási taktikáiról / Sztárok lassú búcsúja – földcsuszamlás a 2017-es Power 100-ban / Intézményrobbanás – a dél-koreai kortárs nonprofit színtér / Sanghay és Shanghai – pesti tudat-korrajz a Távol-Keletről / Tőlük? Róluk? Nekik? – Fokvárosban megnyílt az afrikai kortárs múzeum

Műértő Műértő

Bruegel rajzolt világa

Jövőre lesz 450 éve, hogy Brüsszel egyik régi templomában örök nyugalomra helyezték idősebb Pieter Bruegelt, a XVI. századi németalföldi festészet egyik meghatározó alakját. Az évforduló közeledtét jelzi a rajzművészetének szentelt bécsi kiállítás.

Műértő Műértő

Érzéki bizonytalanság

A test észlelésének rögzíthetetlen mozgásáról, intermodalitásáról, szinesztéziájáról, a korporális viselkedések egymásba hullámzásáról, átjárhatóságáról próbál tényleges, alkalmasint taktilis tapasztalatot nyújtani a debreceni MODEM Receptorok című tárlata. Hogyan?

Műértő Műértő

„Fotóim nem hasonlítanak a világra”

A Rózsák nyesésében írja Perneczky Géza, hogy amikor Paul Maenznek, a neves német galeristának megmutatta a fotóit, ő azt mondta, „ahhoz viszonyítva, amit a galériájában forgalmaz, ezeket ő túl okosnak találja”. Azt nem tette hozzá, hogy túl szellemesnek. Valószínűleg a német humor más, s talán nem is olyan otthonos az ő képzőművészetükben, mint a miénkben.

Műértő Műértő

Fordulat a múzeumipar történetében?

Még a nyáron járták be a sajtót azok a statisztikai adatok, amelyek szerint a látogatók éves összlétszáma alapján már nem a Louvre a világ legnépszerűbb kiállítási intézménye, hanem a pekingi Kínai Nemzeti Múzeum. A második helyre a washingtoni National Air and Space Museum (Nemzeti Légügyi és Űrkutatási Múzeum) került, a Louvre pedig – az előző évnél 14,9 százalékkal kevesebb látogatót számlálva – a harmadik helyre szorult vissza. A toplista egy fontos részlettel azonnal kiegészítendő: az első két helyezettnél a belépés ingyenes. Mindenesetre a három leglátogatottabb múzeum esetében különösebb kiegészítő információk nélkül is sejthetjük, hogy ha van is némi átfedés a három halmaz, a három nagy látogatótömeg között, lényegében más-más társadalmi helyzetű, motivációjú és érdeklődési körű közönségnek köszönhetők ezek a számszaki eredmények.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő novemberi lapszáma

Álmodni Európát – OFF-Biennále Budapest Egy árukészlet, két kiállítás – nagyközönség előtt a Gurlitt-hagyaték Kortárs. Képzőművészeti. Vásár? – a hetedik Art Marketről Itt a reneszánsz ember – az idei Design Hét Szelektív empátia – menekült-tematika a Velencei Biennálén Újraélesztés – film, zene és képzőművészet metszéspontjai a 80-as években

Műértő Műértő

Magyarok a Viennacontemporaryn

Az acb, a Vintage és a Kisterem Galéria együttműködéséről az elmúlt években sokat cikkeztünk már: Bookmarks címmel 2014-ben Budapesten, majd 2016-ban a kölni vásáron rendeztek hasonló közös bemutatót az általuk képviselt neoavantgárd és kortárs művészek munkáiból, ezt követte idén tavasszal New Yorkban az Elizabeth Dee galériával karöltve bemutatott válogatás. A szeptember végi Viennacontemporaryn való közös részvételük – a vásár fókuszában idén Magyarország állt – e munka folytatása, ám a súlypontok kissé most is újrarendeződtek. Erről kérdeztük az anyag összeállításáért felelős kurátort, Mélyi Józsefet.

1 2 3 4 5 6 7
18

A címlapról ajánljuk