Megjelent a Műértő december-januári lapszáma
Műértő

Megjelent a Műértő december-januári lapszáma

Keretek között – a hatvanas évek szűk levegője / Katapult a szocializmusból – Ilya és Emilia Kabakov, Ai Weiwei, Marina Abramovic / Ebből hogy élsz meg, fiam? – művészet és gazdaság a Ludwigban / Network és orvvadászat – könyv a kortárs művészet eladási taktikáiról / Sztárok lassú búcsúja – földcsuszamlás a 2017-es Power 100-ban / Intézményrobbanás – a dél-koreai kortárs nonprofit színtér / Sanghay és Shanghai – pesti tudat-korrajz a Távol-Keletről / Tőlük? Róluk? Nekik? – Fokvárosban megnyílt az afrikai kortárs múzeum

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő december-januári lapszáma

Keretek között – a hatvanas évek szűk levegője / Katapult a szocializmusból – Ilya és Emilia Kabakov, Ai Weiwei, Marina Abramovic / Ebből hogy élsz meg, fiam? – művészet és gazdaság a Ludwigban / Network és orvvadászat – könyv a kortárs művészet eladási taktikáiról / Sztárok lassú búcsúja – földcsuszamlás a 2017-es Power 100-ban / Intézményrobbanás – a dél-koreai kortárs nonprofit színtér / Sanghay és Shanghai – pesti tudat-korrajz a Távol-Keletről / Tőlük? Róluk? Nekik? – Fokvárosban megnyílt az afrikai kortárs múzeum

Műértő Műértő

Bruegel rajzolt világa

Jövőre lesz 450 éve, hogy Brüsszel egyik régi templomában örök nyugalomra helyezték idősebb Pieter Bruegelt, a XVI. századi németalföldi festészet egyik meghatározó alakját. Az évforduló közeledtét jelzi a rajzművészetének szentelt bécsi kiállítás.

Műértő Műértő

Érzéki bizonytalanság

A test észlelésének rögzíthetetlen mozgásáról, intermodalitásáról, szinesztéziájáról, a korporális viselkedések egymásba hullámzásáról, átjárhatóságáról próbál tényleges, alkalmasint taktilis tapasztalatot nyújtani a debreceni MODEM Receptorok című tárlata. Hogyan?

Műértő Műértő

„Fotóim nem hasonlítanak a világra”

A Rózsák nyesésében írja Perneczky Géza, hogy amikor Paul Maenznek, a neves német galeristának megmutatta a fotóit, ő azt mondta, „ahhoz viszonyítva, amit a galériájában forgalmaz, ezeket ő túl okosnak találja”. Azt nem tette hozzá, hogy túl szellemesnek. Valószínűleg a német humor más, s talán nem is olyan otthonos az ő képzőművészetükben, mint a miénkben.

Műértő Műértő

Fordulat a múzeumipar történetében?

Még a nyáron járták be a sajtót azok a statisztikai adatok, amelyek szerint a látogatók éves összlétszáma alapján már nem a Louvre a világ legnépszerűbb kiállítási intézménye, hanem a pekingi Kínai Nemzeti Múzeum. A második helyre a washingtoni National Air and Space Museum (Nemzeti Légügyi és Űrkutatási Múzeum) került, a Louvre pedig – az előző évnél 14,9 százalékkal kevesebb látogatót számlálva – a harmadik helyre szorult vissza. A toplista egy fontos részlettel azonnal kiegészítendő: az első két helyezettnél a belépés ingyenes. Mindenesetre a három leglátogatottabb múzeum esetében különösebb kiegészítő információk nélkül is sejthetjük, hogy ha van is némi átfedés a három halmaz, a három nagy látogatótömeg között, lényegében más-más társadalmi helyzetű, motivációjú és érdeklődési körű közönségnek köszönhetők ezek a számszaki eredmények.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő novemberi lapszáma

Álmodni Európát – OFF-Biennále Budapest Egy árukészlet, két kiállítás – nagyközönség előtt a Gurlitt-hagyaték Kortárs. Képzőművészeti. Vásár? – a hetedik Art Marketről Itt a reneszánsz ember – az idei Design Hét Szelektív empátia – menekült-tematika a Velencei Biennálén Újraélesztés – film, zene és képzőművészet metszéspontjai a 80-as években

Műértő Műértő

Magyarok a Viennacontemporaryn

Az acb, a Vintage és a Kisterem Galéria együttműködéséről az elmúlt években sokat cikkeztünk már: Bookmarks címmel 2014-ben Budapesten, majd 2016-ban a kölni vásáron rendeztek hasonló közös bemutatót az általuk képviselt neoavantgárd és kortárs művészek munkáiból, ezt követte idén tavasszal New Yorkban az Elizabeth Dee galériával karöltve bemutatott válogatás. A szeptember végi Viennacontemporaryn való közös részvételük – a vásár fókuszában idén Magyarország állt – e munka folytatása, ám a súlypontok kissé most is újrarendeződtek. Erről kérdeztük az anyag összeállításáért felelős kurátort, Mélyi Józsefet.

Műértő Műértő

Repedések

François Fiedler (azaz Fiedler Ferenc, 1921–2001) azon művészek közé tartozik, akik – mint Reigl Judit és Hantai Simon – külföldön váltak elismertté. Tény, hogy a tehetsége megvolt hozzá: afféle csodagyerekként tízévesen már Leonardo és Michelangelo műveit másolta, és még nem volt tizennyolc, amikor megbízták a kassai templom oltárának díszítésével, sőt munkáiból a Szépművészeti Múzeum is vásárolt. A Képzőművészeti Főiskolán előbb Szőnyi tanítványa, majd tanársegéde lett, s ösztöndíjak sorát nyerte el; 1948-ban például Párizsba – ahonnan már nem tért haza.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő októberi lapszáma

Amiről nem beszélünk – több figyelemre érdemes kiállítások Velencében / Kultusz és restitúció – lord Rothermere műtárgyai Budapesten / Ez a biennálé a városé – isztambuli beszélgetés / A Louvre már csak harmadik – fordulat a múzeumiparban / Fából kerek vaskarika – magyar fókusz a bécsi kortárs vásáron / Kincstár a Pálosok Sziklatemplomában – ikonmúzeum Budapesten

Műértő Műértő

A médium mint hajlék

Az idei nyár pannonhalmi kortárs kiállítása, a Magyar Elektrográfiai Társaság munkáiból rendezett Hajlék nem az apátság épületében, hanem a településen, a hajdani gazdasági épületből átalakított Apátsági Múzeum és Galéria termeiben látható. A sajtófotósok munkáiból összeállított, tematikusan az előbbihez kötődő tárlat, a Közös ház a hegyen kapott helyet. Suta élcelődés lenne azon merengeni, hogy a Közös ház és a Hajlék nem egy fedél alá került, mégis céltudatos látogató legyen a talpán, aki a két távoli helyszínt egymás után végigjárja. A dokumentarista igényű fotók és az „elektrográfiák” (printek) elkülönítése a műfaji különbözőség miatt bölcs döntés; a kísérőszövegek pedig – a tematikus összefüggésen túl – az apátság mint hajlék és közös ház gondolatával tágítják a kiállítótereket. Bizonyos azonban, hogy így kevesebb látogató talál rá a kortárs digitális művekre, mint ha fent, a turisták korábbi útvonalán helyezték volna el ezeket.

Műértő Műértő

Kokoschka, Toyen és de Chirico az örökranglistán

A tavalyi év végén az ünneplés kellős közepén kételyek is elhangzottak azzal kapcsolatban, hogy bővülhet-e még a cseh műkereskedelem a minden idők legjobb eredményét hozó esztendő után. Már márciusban, de főképpen májusban egyértelművé vált, hogy nemcsak az ismétlés, hanem a továbblépés is lehetséges. Olyan pozitív események sora következett ugyanis, amelyek lehetővé tették, hogy az aukciós forgalom 16 százalékkal növekedjen, és a kínálat mindössze 4 százalékos bővülése mellett a kalapács alá vitt tárgyak ára 30 százalékkal emelkedjen. Ez is jelzi, hogy a minőségi kínálat megszólította a befektetőket és gyűjtőket, így válhatott 2017 első féléve a legsikeresebb első hat hónappá a rendszerváltozás utáni közel három évtizedben.

Műértő Műértő

Távol-Kelet Velencében / Hagyomány hagyomány hátán

Hol vannak már azok az idők, amikor „Free Ai Weiwei” vászonszatyrok özönlötték el Velencét – hogy aztán a rákövetkező alkalommal négy helyszínen legyen önálló munkája a rendszerkritikus művésznek. Vagy amikor extravagáns kínai alkotások lepték el a lagúnapartokat, hogy maguknak vindikálják a legtöbb figyelmet, háttérbe szorítva a térség többi országát. Idén, a Viva Arte Viva univerzumában már nem Kína lopja el a show-t: ütőssé válhat a mongol pavilon, továbbra is jelentőssé a japán, vagy kiemelkedően emlékezetessé a koreai.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő szeptemberi lapszáma

Lila én vagyok – Paula Rego rémtörténetei Cascaisban / Mesterkurzus – Rauschenberg és barátai New Yorkban / Minőséget a plebsnek! – Gilbert & George a Ludwig Múzeumban / A magyar Atlantisz – Borsos Miklós a Testőrpalotában / Kokoschka, Toyen, De Chirico – aukciós cunami Csehországban / Bombabiztos menedék – magyar kiállítás Svájcban, 1944-ben / Jogod? – műtárgyak a fogyasztói jogok európai rendszerében

Műértő Műértő

Sem amazon, sem Mária

A WOMAN című kiállítás 48 európai és amerikai nőművész több mint 300 munkáját mutatja be. Alapvetően minden olyan csoportos szemle bizalmatlanságot ébreszt bennem, amely kizárólag azonos nemű vagy származású művészeket tömörít. A történeti megközelítés azonban indokolttá teszi a feminista avantgárd anyagot, amelyben az osztrák Verbund-gyűjtemény hetvenes években tevékeny nemzetközi női alkotói szerepelnek.

Műértő Műértő

Saját univerzum / Az 57. Velencei Biennálé

„…olyan kurátort választottunk Christine Macel személyében, aki elkötelezetten hangsúlyozza a művészeknek azon fontos szerepét, amellyel saját univerzumokat hoznak létre, és életerőt fecskendeznek a világba, amelyben élünk” – indokolta a döntést Paolo Baratta, a rendezvénysorozat elnöke a 2017-es Velencei Képzőművészeti Biennálé főkurátorának kiválasztásakor. Külön kiemelte azt is, hogy „Christine Macelnek a Pompidou Központban töltött évei gazdag lehetőséget kínálnak arra, hogy felfedezze és felismerje a világ különböző pontjairól jövő új energiákat”.

Műértő Műértő

Temetetlen múlt

Hivatali idejének egyik utolsó szimbolikus aktusaként nyitotta meg 2016. szeptember 24-én Barack Obama, az Egyesült Államok 44., egyben első fekete elnöke a National Museum of African American History & Culture-t (Afrikai-Amerikai Történelem és Kultúra Nemzeti Múzeumát) – hogy aztán pár hét múlva átadja posztját a fehér felsőbbrendűséget a XXI. században is hangoztatóktól elhatárolódni cseppet sem igyekvő s – részben – ezzel választást nyerő utódjának.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő július-augusztusi lapszáma

Megértő módban – Documenta 14 Kassel / Saját univerzum – az 57. Velencei Biennálé / Versenyben a private salesszel – ArtBasel 2017 / Sem amazon, sem Mária – feminista avantgárd Bécsben / Temetetlen múlt – az Afrikai-Amerikai Történelem és Kultúra Múzeuma / Szigetet és mentőövet! – Németh Lajos 1986-os életinterjúja / Hülye, aki elolvassa – beszélgetés a Hejettes Szomlyazókkal

Műértő Műértő

Cranach és a modernek

Ilyen finoman kihívó érzékiséget – legalábbis az Alpoktól északra – nem látott a világ, amíg 1509-ben idősebb Lucas Cranach (1492–1553) meg nem festette a szerelem istennőjét, mégpedig életnagyságban. Vénusz erős fényben áll, szűzies, tökéletes alakja éles vonalakkal különül el a fekete háttértől. Jobb vállát, derekát és szeméremdombját is pusztán vékony, átlátszó fátyol fedi. Fejét kissé balra billenti, tekintete melankóliát, beletörődést sugároz, hiszen tudja: a szerelem nem mindig hozza el a boldogságot. A Botticelli Vénuszához hasonlatos nőalak karjai azonban kissé túl hosszúak, és virágos mező helyett barátságtalan, kavicsos környezet veszi körül. Egyik kezét a kis Cupido fején nyugtatja, aki kutató pillantást vet a nézőre, készen arra, hogy veszélyes nyilát kilője.

Műértő Műértő

Frieze New York – Trendek közt sétálva

A Frieze több mint negyedszázada van jelen a kortárs művészeti szcénában. A brand magazin formájában debütált 1991-ben, majd a művészeti élet és piac növekedésével összhangban Amanda Sharp és Matthew Slotover, a lap alapító szerkesztői 2003-ban kortárs művészeti vásárt szerveztek Londonban. Az ambiciózus rendezvény azóta is a legprogresszívebb, legújabb trendeknek nyújt platformot. 2012-ben profilja és mérete tovább bővült: a Frieze mellett megnyílt a Frieze Masters vásár Nagy-Britannia fővárosában, ahol évről évre megtekinthetők a klasszikus és a XX. századi nagymesterek galériáinak standjai. 2014-ben a Frieze New Yorkot is beindították, mely a helyi színtér növekedésére reagálva ötvözi a két korszakbeli fókuszt az Újvilág művészeti és műkereskedelmi központjában. Még éppen időben, ugyanis idén először a klasszikus és modern művészetnek szentelt topvásár, a TEFAF is betört Manhattanbe – ráadásul a Frieze New York megrendezésével párhuzamosan. Az erős versenytárs némileg megbolygatta a Frieze New York koncepcióját, de ez nagyon is kedvező fejleménynek tűnik.

Műértő Műértő

13. Sharjah Biennálé – Gazdagság és terror

Az Art Dubai művészeti vásár mellett a Sharjah Biennálé a Közel-Kelet legjelentősebb kortárs művészeti fóruma, mely már a kezdetektől a hagyományoknak, a térség etnikai-nemzeti szellemének megőrzésére, s emellett a hangsúlyos nemzetközi megjelenésre, a régiónak a nagyvilággal történő összekapcsolására törekszik. Az idén március 12. és június 12. között megrendezett esemény gazdag költségvetése, széles körű támogatottsága – és ennek köszönhetően jeles külföldi művészeti szakemberek, kurátorok és művészek közreműködése –, a magas szintű szakmai programok, valamint a helyi közönség számára szervezett edukációs programok mára sokszorosan meghozták gyümölcsüket. Nemcsak a biennálé, de a közel-keleti kortárs művészet is felkerült a nemzetközi színtér radarjára: immár jelentős külföldi érdeklődés övezi a régió művészeit, rendezvényeit.

1 2 3 4 5 6 7
17

A címlapról ajánljuk