Megjelent a Műértő december-januári lapszáma
Műértő

Megjelent a Műértő december-januári lapszáma

Párbeszéd a múlttal – B. A. úr a Kiscelli Múzeumban / Vitatott a Tiso-féle fasiszta szlovák állam? – kiállítás Pozsonyban / A jó, a rossz és az ufó – gyerek/kor/képek a budai Várban / Önfényezés, befektetés, közvagyon – német kortárs magánmúzeumok / Virtuális utcaharc – Szabó Ádám háborús játékai Pakson / Hol lakik a Tévémaci? – a Rádió- és Televíziótörténeti Múzeum / Rombolva alkot – Vhils, a portugál street art művész

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő december-januári lapszáma

Párbeszéd a múlttal – B. A. úr a Kiscelli Múzeumban / Vitatott a Tiso-féle fasiszta szlovák állam? – kiállítás Pozsonyban / A jó, a rossz és az ufó – gyerek/kor/képek a budai Várban / Önfényezés, befektetés, közvagyon – német kortárs magánmúzeumok / Virtuális utcaharc – Szabó Ádám háborús játékai Pakson / Hol lakik a Tévémaci? – a Rádió- és Televíziótörténeti Múzeum / Rombolva alkot – Vhils, a portugál street art művész

Műértő Műértő

Lehet egy művészeti vásár (ön)kritikus?

Az Art Market Budapest szépsége és hibája is egyszerre, hogy befogadhatatlan mennyiségű művet prezentál, emiatt aztán a kiállítók számára nem egyszerű a bőség zavarában a közönség figyelmét felkelteni és meg is tartani. Ráadásul a standok ritkán mutatnak be koherens kiállításokat, a galériák sokkal inkább igyekeznek minél több művésszel és munkával jelen lenni. Ennek ellenére idén is akadt néhány helyszín, amely ezen túllépve kompakt és kifejezetten ötletes stratégiákkal hívta fel magára a figyelmet, és így a vásárolni alapvetően nem szándékozó látogatók érdeklődését is fel tudta kelteni. A közös ezekben a projektekben az, hogy valamifajta kritikai attitűdöt mutattak fel és képviseltek saját közvetlen környezetük vagy a tágabban vett közéleti kérdések tekintetében.

Műértő Műértő

Túllépve a mai kocsmán / Design Hét Budapest, 2016

Alighanem minden idők eddigi leggazdagabb valós programkínálatú Design Hete zárult az idén. A 13 éves eseményen a sok visszatérő helyszín és program ellenére a kínálatnak legalább a fele újdonság volt. Ha köznyelvvé nem is vált a design Magyarországon, elegen használják ahhoz, hogy a tíznapos rendezvénysorozatnak stabil kiállítógárdája és megbízható közönsége legyen. Nem kihívás megtölteni a programfüzetet, a színvonalat tartani azonban az. A Design Hét termék, amelyet ugyanúgy meg kell újítani, mint a mosószert. Új bioformula kell, jobb fehérítő hatás. A Design Hét új résztvevők keresésével, a visszatérők rotálásával frissít folyamatosan, leghatékonyabb eszköze a tematizálás, ami az idén kimondottan jól sikerült.

Műértő Műértő

A mekkai zarándoklat tere / Kába, kubus, koncepció

A hadzs teljes tere kizárólag fogalmi úton fogadható be. Bármilyen képi megjelenítés szegényebb a valóságnál, egyszerűen azért, mert a zarándoklat útja csak a Kába terével együtt értelmezhető, az pedig nem választható el a körülötte imádkozó egy-másfél milliárd muszlim öt kontinensen átívelő koncentrikus köreitől és a nap mozgása által meghatározott imaidőktől, amelyek e köröket mozgatják.

Műértő Műértő

Újratervezés

#100 év – 100 tárgy. A Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár új kiállítása a múzeum második emeletén nem árul zsákbamacskát – éppen azt kapjuk, amit a cím ígér. 100 tárgyat a 100 éves múzeum történetéből, méghozzá a gyűjteménybe kerülésük sorrendjében, azaz a tárgy kiállítási kronológiában elfoglalt helyét nem az határozza meg, mikor készült, hanem az, hogy mikor került be a múzeumba.

Műértő Műértő

Ahonnan a szabadság szele fújt

Wroclaw, amely hatvan éve még letarolt pusztaság volt Lengyelország nyugati peremén, 2016-ban pedig Európa Kulturális Fővárosa, most a Ludwig Múzeumban mutatja be nagyszabású tárlaton (Vadnyugat – Az avantgárd Wroclaw története) művészetének nagy korszakát.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő novemberi lapszáma

Ahonnan a szabadság szele fújt – lengyel tárlatok Budapesten / Kába, kubus, koncepció – a mekkai zarándoklat tere / A megérkezés városa – a Stájer Ősz kiállításai / Újratervezés – 100 év, 100 tárgy a Magyar Zsidó Múzeumban / Az év blockbustere – a Scsukin-gyűjtemény Párizsban / Túllépve a mai kocsmán – a Design Hétről / Lehet egy vásár (ön)kritikus? – az Art Market Budapest

Műértő Műértő

Kapuzárási pánik

Az Iparművészeti Múzeum múltjából, földrajzi helyzetéből és profiljából következően a hazai múzeumi színtér egyik zászlóshajója lehetne, ehhez képest meglehetősen alapjáraton ketyegett az elmúlt években. Egyetlen állandó kiállítása, a Gyűjtők és kincsek réges-régen teljesítette küldetését, és az elmúlt évtized évi 2-3 időszaki kiállításának sem mindegyike írta be magát a művészettörténetbe.

Műértő Műértő

Egy talpalatnyi más

Sokféle kereskedelmigaléria-élmény létezik. Meghatározója lehet az, hogy miután belépünk, mit csinálunk, hogyan használjuk a teret. Ha vannak, akkor az emberekhez hogyan (vagy hogyan nem) kapcsolódunk, és legfőképp: eközben hogyan érezzük magunkat. Ezek mentén a nemzetközi gyakorlatban is lehetséges egyfajta tipológia.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő októberi lapszáma

Festészet után festészet – Painting 2.0 kiállítás Bécsben / Szellemjárás a múzeumban – a 3D másolat technikai forradalma / Adósság, territórium, utópia – a tőkéről, Berlinben / Elnökválasztás előtt – Obama, Clinton, Trump és a művészet / Vaginálisan kispárna – ef Zámbó István Szentendrén / Egy talpalatnyi más – nacionalizmus-kiállítás a Knoll Galériában / Kapuzárási pánik – Bringológia az Iparművészeti Múzeumban

Műértő Műértő

Az „f” betű rejtélye

A kortárs képzőművészet világsztárjainak sajtótájékoztatóin csak elvétve derül ki valami igazán fontos a művészetükről, interjút pedig még ritkábban adnak. Nagyon bölcseket a zsurnaliszták sem túl gyakran kérdeznek ilyenkor, a részvétel többnyire mégis megéri, mert egy „közelkép”, egy-egy gesztus vagy félmondat sokszor többet árul el egy művész emberi habitusáról, mint több tanulmány együttvéve. A leggyakoribb az, amikor – a kiállított munkák mellett – a kérdésekre adott válaszok segítenek hitelesebb képet alkotni az alkotóról. Ez történt július közepén Bécsben is, a Belvederéhez tartozó 21er Hausban, ahol ekkor nyílt meg Ai Weiwei első ausztriai önálló tárlata, a Translocation and Transformation.

Műértő Műértő

Brno, a modern nagyváros / A funkcionalizmus fellegvára

Prága felé haladva, meglátva a város fölé magasodó dombon a spilberki vár világos tömbjét és a gótikus Szent Péter és Pál-katedrális sötét tornyait, sokunkban felvetődik: talán érdemes lenne itt megállni. Csak egy órácskára, hogy megérezzünk valamit a város hangulatából. Nem kell annyira sietni, mégiscsak a morva főváros van előttünk. Győzködjük magunkat, de legtöbbször továbbmegyünk. Pedig…

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő szeptemberi lapszáma

A vonal nyomatéka – Nemes Lampérth Kieselbachnál / Az „f” betű rejtélye – Ai Weiwei Bécsben / Szobrász vagy festő? – Modigliani a Nemzeti Galériában / A bizonytalanság mint koncepció – a 9. Berlin Biennálé / A Bérc utcai villa titkai – Vida Jenő műtárgyainak sorsa / Beltracchi bezavar – happening az ART Baselen / Restitúciós csiki-csuki – jogalkotás és kutathatóság / Rovarzümmögés, klímaváltozás – a világ kertjei Zürichben

Műértő Műértő

Innováció és önszerveződés / Dundee – a kreatív város

Skócia negyedik legnagyobb városa, a kreatív szelleméről elhíresült Dundee két évvel ezelőtt el-nyerte az UNESCO-tól a Design Városa minősítést. Ezzel – az Egyesült Királyságban egyetlenként – olyan 12, kreatív műhellyé minősített várossal került egy kategóriába, mint Berlin, Bilbao, Helsinki, Sanghaj vagy Montreal.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő július-augusztusi lapszáma

Az a magyar, aki gólt rúg – Kapufa: kiállítás Dunaújvárosban / Nagyon büdös van – a 11. Manifesta Zürichben / Picasso, larger than life – életmű-tárlat a Nemzeti Galériában / A fejünk azért kerek… – Dada-láz Zürichben 2.0 / Eszképizmus vagy ellenszegülés – queer kiállítás a Stúdió Galériában / Innováció és önszerveződés – Dundee, a kreatív város / Szakralitás helyett gazdasági racionalitás – vita a kortárs műkereskedelemről / Nem a tárgy, az ember a cél – Moholy-Nagy a New York-i Guggenheimben

Műértő Műértő

A Közélet Iskolája / Műgyűjtőkre is számít az aktivista újság

„Kezdettől fogva fontos volt a lap külseje, mert azt figyeltem meg, hogy minden olyan tárgy, amelyet szegényeknek vagy a társadalom peremén élőknek szánnak, csúnya. És ebből elég volt” – fogalmazott Dósa Mariann szociálpolitikus, a Közélet Iskolája program társalapítója, a Feketemosó című lap társszerkesztője a májusi lapszám bemutatóján, a budapesti Labor Galériában. Ezen a nonprofit kiállítóhelyen tartott estet a Feketemosó, amely amúgy ritkán jár efféle terepen. A legutóbbi lapszámuknak azonban a szokásosnál jóval több esztétikai, művészeti vonatkozása volt.

Műértő Műértő

Nehéz szent / Robert Ryman New Yorkban

A XX. századi festészet története hősiesen megénekelt végjátékok, drámai haláltusák és diadalmas feltámadások sorozata. A médium meggyilkolására Rodcsenko, szétszedésére Miró, mániákus önkorlátozására Mondrian életműve a klasszikus példa, a késő modernista radikális absztrakció művelői pedig az 1945 után New Yorkban dolgozó Ad Reinhardt, Agnes Martin és Robert Ryman. Reinhardt fekete, Martin és Ryman fehér vásznai, festészet és természet, ábrázolás és jelenlét kapcsolatát írják újra a vakság és a világlás metaforikus nyelvén.

1 2 3 4 5 6 7
15
A címlapról ajánljuk