Megjelent a Műértő márciusi lapszáma
Műértő

Megjelent a Műértő márciusi lapszáma

Magyar Power 50 – a hazai színtér legbefolyásosabb szereplői 2016-ban / A XIX. század a XX. századból – új állandó kiállítás a Nemzeti Galériában / Félreértett virágok – Georgia O’Keeffe és a Bank Austria / Bajos ügyek – szocialista ikonográfia az OSA Archívumban / Sosincs vége építészet – kiállítás Bécsben / Újrahasznosított vásznak – Czóbel kétoldalas hollandiai képei / Aki magázta a virágokat – Monet-tárlat Bázelben

Műértő

Prágai perpatvarok II.

Öt éve birkózik a cseh művészeti társadalom a Nemzeti Galéria élén álló Milan Knízákkal. Az egykori fluxusművész nemcsak a legújabb - a prágai biennále kapcsán kialakult - botrány miatt került a sajtó figyelmének központjába, hanem a gondjaira bízott intézmény fokozatos leépülése okán is.

Műértő

Szobrok a Terror Házában

A szocreál szobrászat legnagyobb hazai állandó kiállítása a Terror Házában található, amelynek tervezője, F. Kovács Attila a szűk lépcsőház vörösre festett falfülkéibe bepasszírozott művekkel nyomasztó térélményt, a korszak monumentalizmus iránti vágyának paródiáját hozta létre. A látvány erős és izgalmas, a gond a hiányos múzeumi háttérmunkával van.

Műértő

A kortárs művészet öngóljai

Mindannyiunk szomorú tapasztalata, hogy a művészet a legkevésbé sem meghatározó része a magyar emberek életének. Sehol sincs ennyire alacsony presztízse a művészetnek, főleg a kortárs művészetnek, mint Magyarországon. Az okokat nem is kell nagyon kutatni, elég nyilvánvalóak.

Műértő Műértő

Egy emlékmű rendel

A villamosból láttam meg először. Felkaptam a fejem. Érdekes, az ember, még ha budapesti is, elő tudja hívni magából a megdöbbenés érzését. Amíg megdöbbenek, esztétikai lény vagyok -- vonhatnánk le a következtetést, ha moralizálni akarnánk. Visszafelé jövet is megnézem a villamosból, aztán leszállok, hogy tényleg jól láttam-e. Hitetlenkedni is tudok, s ha tudok, még nem vagyok reményveszett -- vonhatnánk le a következtetést, ha…

Műértő Műértő

A nagypapával szövetségben / Beszélgetés Marosi Ernővel a művészettörténetről a millenniumi évben

– Egy ideje – kutatási témaként is – foglalkoztat az a probléma, amit egyik tanulmánya címében úgy fogalmaz meg, hogy „a művészettörténész helye a magyar társadalomban”. Azt gondolom, hogy egy ilyen szociografikus nézőpontból, a művészettörténész mindenkori „szereplehetőségeire” rákérdezve is megírható a magyar művészettörténet-írás története Aktualizálva: volt-e szerepe és ha igen, milyen, a művészettörténetnek mint tudománynak, a millenniumi évben?

Műértő Műértő

Mit állítunk kétezerben? / Műalkotások a millenniumra

A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma (NKÖM) és a Millenniumi Kormánybiztosi Hivatal (MKH) is osztott pénzt a tavalyi év során arra a célra, hogy a millennium alkalmából az önkormányzatok művészeti alkotásokat avassanak országszerte. Mit állítunk a köztereinkre, mit állítanak rólunk ezek a szobrok?

Műértő Műértő

"Műgyűjtés" a parkban / Szoborlopások

A köztéri szobrászok munkájának értelmét az utóbbi időben nemcsak tartalmi és formai problémák, hanem művészeten kívüli körülmények is nehezítik. A közterek kriminalizálódása kísérőjelenségeként minden köztéri műalkotás veszélyeztetetté vált. A színesfémgyűjtők ténykedése következtében főként a bronzszobrok vannak veszélyben. Persze nemcsak szobrot lopnak, hanem mindent (KRESZ-táblát, miniszteri autót, állami vagyont) visznek, ami mozdítható – a szobrok veszteséglistája csupán elenyésző tétel a vadkapitalizmus okozta károk fekete könyvében.

1
9 10 11 12 13 14 15
A címlapról ajánljuk