szerző:
Műértő

A tavalyi év végén az ünneplés kellős közepén kételyek is elhangzottak azzal kapcsolatban, hogy bővülhet-e még a cseh műkereskedelem a minden idők legjobb eredményét hozó esztendő után. Már márciusban, de főképpen májusban egyértelművé vált, hogy nemcsak az ismétlés, hanem a továbblépés is lehetséges. Olyan pozitív események sora következett ugyanis, amelyek lehetővé tették, hogy az aukciós forgalom 16 százalékkal növekedjen, és a kínálat mindössze 4 százalékos bővülése mellett a kalapács alá vitt tárgyak ára 30 százalékkal emelkedjen. Ez is jelzi, hogy a minőségi kínálat megszólította a befektetőket és gyűjtőket, így válhatott 2017 első féléve a legsikeresebb első hat hónappá a rendszerváltozás utáni közel három évtizedben.

Új névként Giorgio de Chirico jelent meg, a többiek régi ismerőseink: a francia csehek, Marie Cermínová, azaz Toyen, Jindrich Styrsky és Frantisek Kupka.

A száraz tények szintjén január és június között 730 millió korona (1 cseh korona 11,65 forint) forgalmat sikerült lebonyolítani a műkereskedelmi aukciókon Csehországban, az egymillió koronás leütések száma 114 volt, az egy aukción elért forgalomban is új rekord született: több mint negyedmilliárd cseh korona.

Ahogyan 2016-ban, idén is a Galerie Kodl aukciója járt a legnagyobb sikerrel, összforgalma 251 millió cseh koronát, azaz kb. 2,925 milliárd forintot tett ki, ez az országos féléves összteljesítmény több mint egyharmada! A május utolsó vasárnapján tartott aukció rendkívüliségére utal az is, hogy két tétel 20 millió feletti áron végzett, további három meghaladta a 10 milliót, 32 tétel pedig elérte az egymillió koronás határt. A tíz legmagasabb leütés összege már most megközelíti a 2016-os teljes naptári év eredményét: jutalék nélkül 187,4 millió korona. Az előző évtizedekben 47 alkalommal volt 10 milliós vagy még magasabb értékű sikeres licit, idén ehhez további kilenc társult.

Frantisek Kupka: Fürdőzés, 1904
©

A táblázat láttán egy nagy visszatérőt üdvözölhetünk, mégpedig az egykori Meissner & Neumann Aukciósházat, mai nevén a European Arts Investmentet (EA). Éves szintű forgalmával már 2016-ban a Galerie Kodl és az Adolf Loos Apartment and Gallery versenytársává lépett elő, ám két- vagy háromszoros volt a kínálata, ami a közepes árszint dominanciájára utalt. Idén májusban azonban visszatért az örökranglistán szereplő aukciósházak közé: Jindrich Styrsky 1925-ben készült Kis kéményseprő és hóember című olajfestményét kerek 19 millióért értékesítették, ami jutalékkal együtt 23,6 millió korona. A keletkezése évében Párizsban is kiállított mű leütése messze meghaladta a nyolc évvel ezelőtti, 11 milliós egyéni csúcsot. Ám Styrsky festménye jól jelzi a cseh műkereskedelem dinamikáját, hiszen 2011 szeptemberében a prágai Dorotheum aukcióján szerepelt először – az akkori 3,8 milliós indulási árról 5,6 millióra jutott, tehát hat év alatt 13,4 millióval nőtt a kereskedelmi értéke! Az EA másik kiemelkedő licitje Bourdelle Héraklész-szobra kapcsán zajlott, ez 9,7 milliós árával, mindössze egytized millióval maradt ki a legjobb tíz közül.

A félév fényes nyitányáról az 1. Art Consulting Brno (ACB) gondoskodott még márciusban, amikor elsőként kínált Csehországban minőségi Giorgio de Chiricho-alkotást. Az 1958 körül készült Trubadúr, vagy olasz címén Il Trovatore témaválasztása és szerkesztési módja jellemző a festőre, eredetiségét pedig itáliai bizonylatok szavatolták. Így nem meglepő, hogy a licit eredménye 1,25 millióval haladta meg a kikiáltást. De Chirico 13,25 millió koronás csehországi aukciós rekordja azonban mindössze két hónapot élt, mert a Galerie Kodl májusi kínálatában 19 millióról indított Elfelejtett játékok 26,2 millió koronáig jutott. Giorgio de Chirico 1915–1916 között született festménye hosszú ideig a prágai Nemzeti Galériában volt kiállítva, ott találták meg az olasz művészettörténészek is, akik szerint de Chiricho egyik első metafizikus enteriőrjéről van szó. Ezt maga a művész több egyéni kiállításán is bemutatta, és  az elmúlt fél évszázad legtöbb metafizikus festészetből válogató tárlatán szerepelt világszerte, de reprodukálták minden számottevő metafizikus festészetet tárgyaló kiadványban és a de Chiricho-monográfiákban.

A Galerie Kodl aukcióján további egyéni rekordok is születtek, így például a párizsi cseh szürrealista Toyen esetében. Szürkület az őserdőben című, 1929-es vászna, amely magángyűjteményből került kalapács alá, több jelentős hazai és külföldi kiállításon szerepelt az elmúlt évtizedekben, többek közt Toyen életműtárlatán a prágai Kőharang Házban 2000-ben, vagy a ludwigshafeni Wilhelm Hack Museum cseh és francia szürrealizmust összehasonlító tárlatán 2009-ben. Toyen eddigi 20 millió koronás rekordját még 2009-ben állította be a Galerie Pictura, az Alvó (1937) című vászon sikeres licitjével – igaz, kikiáltási áron. A Galerie Kodl aukcióján a Szürkület az őserdőben a többszereplős, kemény és gyors licit során az induló 14 millióról 30 millióig jutott. Több szakvélemény szerint Toyen e vászna egyik rövid, a műtörténet által az artficializmus tárgykörébe sorolt alkotói periódusának tán legsikeresebb opusa.

Mára megszokottá vált, hogy a legjelentőseb cseh aukciósházak a világ vezető árverező cégeinél beszerzett cseh vonatkozású műtárgyakat is piacra viszik. Így volt ez Frantisek Kupka 1904-ben alkotott Fürdőzés című művével, amely közel tíz évvel ezelőtt egy bécsi aukción kelt el mintegy 8 millió korona értékű euróért, idén májusban pedig Prágában tűnt fel, és a Galerie Kodl aukcióján megkétszerezte korábbi árát: 13,6 millióért vásárolta meg új tulajdonosa. Ám Kupkának egy másik, korai korszakából származó, 1909-ben született műve, a Jupiter Olümpiában is jelentős eredményt ért el: az ACB márciusi aukcióján 11,75 millió koronáért talált vevőre. E két leütés jelzi, hogy bár Kupka esetében továbbra is az absztrakt periódus művei a legértékesebbek, egyre komolyabb az érdeklődés az azt megelőző évtizedekben készült szimbolista, szecessziós munkái iránt is.

Giorgio de Chirico: Il Trovatore/Trubadúr, 1958 körül
©

Az első félév legsikeresebb műve Oskar Kokoschka 1936–1937-ben festett Prága látképe című munkája lett, amelyet az Arthouse Hejtmánek aukciósház 35 millióról indított, és egy telefonos licitáló vihetett el 42 millió cseh korona (plusz a 10 millió koronás jutalék) fejében. Kokoschka-mű nem először került prágai aukciós kalapács alá, legutóbb tavaly a Békák című 1968-as festményt aukcionálták itt, amely akkor 36,25 millióig jutott. A most elkelt, az osztrák festő prágai emigrációja idején alkotott expresszionista látkép új személyes csúcs a cseh aukciós világban.

Kokoschka, Toyen, valamint de Chirico Elfelejtett játékai felkerültek a cseh műkereskedelmi örökranglista 3., 5. és 6. helyére. A sok kitűnő eredmény mellett azonban hiányérzetünk is lehet. Elmaradtak az Adolf Loos Apartment and Gallery kivételes eredményei, a legsikeresebb művek alkotói között hiányoznak olyan nevek, mint Josef Capek, Ján Zrzavy vagy Bohumil Kubista. De főképpen Josef Síma hiánya volt érzékelhető, akit viszont hamarosan egy kiemelkedően sikeres mű képviselhet a cseh műkereskedelem piacán, mivel a párizsi Sotheby´s június eleji aukcióján közel 300 ezer euróért ment tovább az 1934 és 1954 között festett Kettős tájkép című olajképe.

Az idei naptári év első fele megerősítette azt a trendet, mely szerint a cseh műkereskedelem egyre inkább együtt él a nemzetközi piaccal, és a hazai terepen is csak olyan művek érhetnek el kimagasló leütési árakat, amelyek külföldön is megállják a helyüket. Ehhez viszont olyan alkotók kellenek, akiket a nemzetközi közegben is jegyeznek és értékelnek. A cseheknek ez megadatott.

Hushegyi Gábor