Légy helyben turista!

Légy helyben turista!

Lénárd Annával Pilinger Erzsébet beszélget: – Tematikus városi sétákat fejlesztettél ki és vezetsz, bár képzőművészként végeztél. Hogyan alakult a pályád? – Előbb kezdtem el emberekkel foglalkozni, mint képzőművészettel. Először az orvosi egyetemre mentem, bár nem akartam orvos lenni, de úgy éreztem, alapvető, a születéssel és a halállal kapcsolatos tudásra van szükségem, amely csak ott szerezhető meg. Ám a negyedik évben már megjelentek a klinikai tárgyak, és szembesültem azzal, hogy ha itt maradok, elkerülhetetlenül „csőbe húznak”, orvossá kell válnom. Jellemző, hogy a szemészet vizsga közepén álltam fel, a látás gyógyításához nem tudtam racionálisan viszonyulni. Viszont ahhoz, amit most csinálok, legalább annyit merítek az orvosi, mint a művészeti tanulmányaimból. A közösség és a gyógyítás iránti, azaz a terápiás igény elég erős a mostani projektemben, s a BUPAP cím – egy fájdalomcsillapító neve – erre is utal.

Bartók és a modern magyar művészek

Bartók és a modern magyar művészek

Lehet fanyalogni a Baán László főigazgató vezette Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria kiállítási expanzióját elemezve, de tény, hogy ennyi és ilyen színvonalú kiállítás nem valósult meg az utóbbi időkig a két intézményben és külföldi elit kiállítási intézményekben, illetve múzeumokban. Legutóbb a római tárlat (Műértő, 2013. szeptember) kapcsán jegyeztem meg, hogy az igazi megmérettetés majd a Musée d’Orsay-ben rendezett bemutató lesz. Ezt a múzeum kiemelt helye a hasonló intézmények rangsorában és a milliós éves látogatószám is indokolta. Ilyen helyre bekerülni csak kiváló kapcsolatok és kiváló terv segítségével lehet. Nem feladatom megállapítani az ötletgazda személyét, de kétségtelen, hogy Guy Cogeval főigazgatót elég jól kellett ismerni ahhoz, hogy az Allegro barbaro, Béla Bartók et la modernité hongroise 1905–1920 című terv megnyissa az eddig bevehetetlennek tűnt múzeum kapuját egy reprezentatív magyar kiállítás előtt.

Megjelent a Műértő decemberi lapszáma

Megjelent a Műértő decemberi lapszáma

Határterek a Vasarely Múzeumban, Csernus Tibor Tihanyban, Ekler Dezső Egerben, Narratív művészet a Lyoni Biennálén, Richard Artschwager Münchenben

Éles konfliktushelyzetben / Az Isztambuli Biennále tanulságai

Éles konfliktushelyzetben / Az Isztambuli Biennále tanulságai

Bencsik Barnabással és Kokesch Ádámmal az Isztambuli Biennále hátteréről és a magyar szereplésről András Edit beszélgetett. – Barna, te jól ismered az Isztambuli Biennále financiális és működtetési hátterét. Bencsik Barnabás: – A biennále egy magánalapítvány, az IKSV (Istanbul Kültür Sanat Vakfı) képzőművészeti programja, amely évente három-négy nagy színházi, zenei és filmfesztivált rendez. Érdekes, hogyan épül fel a kulturális élet Törökországban, mert közpénz gyakorlatilag nincs kultúrára. Minden kulturális tevékenységet száz százalékban magánalapítványok, befektetők, céges szervezetek szponzorálnak. Az IKSV is ilyen alapítvány, amit az 1970-es években alapított egy gyógyszergyáros família (Eczacibasi Holding), a leggazdagabb családok egyike. Ők Kemal Atatürkkel együtt az 1920-as évektől kezdve támogatták a világi török állam kialakítását. Ez az egyik meghatározó tényező. A másik az, hogy 2007-ben a Koc Holding tíz évre vállalta a biennále főszponzori pozícióját, azaz azt, hogy 2007 és 2016 között működteti. A Koc Holding gigászi cég, az 1930–1940-es években kezdték, és a gazdaság minden területét lefedik, a banktól kezdve az autógyártáson át a mezőgazdaságig, turisztikáig, háztartási gépgyártásig. A Forbes 500-as listáján a középmezőnyben vannak.

Sálat üzen a szél

Sálat üzen a szél

Ha már senki más nem tette meg, akkor megtesszük mi, és leírunk ide egyetlen rövidke mondatot: Köszönjük Halasi Rita Máriának a Design Hét kurátoraként töltött öt és fél évet, további munkájához sok sikert kívánunk. Az idei Design Héttel az égvilágon semmi baj nincs, nem is lehet. Egy jól fölépített brandről beszélünk, amelynek vannak kitalált és bejáratott programelemei, és van arculata. Okkal szerepelt a Nyitott műhelyek című programsorozat a rendezvény kiemelt értékei között. Kiemelendő továbbá az a tény, hogy a Design Hét most először lépett ki a fővárosból. Hogy Debrecenben mennyire lehetett érezni a budapesti rendezvényhez való kötődést, nem tudjuk, mindenesetre tíz évig tartott, mire eljutottunk idáig.

Megjelent a Műértő novemberi lapszáma

Megjelent a Műértő novemberi lapszáma

Olasz dizájn az Iparművészeti Múzeumban, a 60. Vásárhelyi Őszi Tárlat, Matzon Ákos két tárlata, Reigl Judit Bécsben, Az együttműködés földrajza Berlinben

Beszélgetés Zoi Florosszal első filmje kapcsán

Beszélgetés Zoi Florosszal első filmje kapcsán

– Első filmje, amelyben a művészi karrierépítés és karriervesztés, a felfutás és a leépülés küzdelmeit ábrázolja, személyes történet. Hátterében ön és édesanyja, Mészáros Edit festőművész szimbiotikus kapcsolata áll.

A Tate új stratégiája

A Tate új stratégiája

Szeptember közepén kétnapos látogatást tett Budapesten a Tate orosz és kelet-európai akvizíciós bizottsága (REEAC), amely 2012-ben alakult, s jelenleg 24 tagja van. A régióban élő, illetve a régió művészete iránt elkötelezett műgyűjtőkkel a Tate részéről Frances Morris, a nemzetközi gyűjtemény főkurátora, Juliet Bingham kurátor, Claire Gylphé és Michael Linington fejlesztési menedzser érkezett Magyarországra. A bizottságnak megalakulása óta a budapesti volt a legelső közös – moszkvai programokkal folytatódó – utazása. Kira Flanzraich, a bizottság elnöke vezetésével a REEAC 13 tagja vett részt a budapesti látogatáson.

Ugyanabba a folyóba

Ugyanabba a folyóba

Helyzet van? Mit gondoljunk arról, ha néhány szakmának csak akkor jut eszébe, hogy meg kellene szerveznie magát, hogy nyilvánosan is kommunikálnia kellene a kormányzattal, ne adj’ isten társadalmi marketinget illene folytatnia, ha zavarok támadnak az érdekérvényesítésében? Miközben mégiscsak a társadalmi hasznosság/hasznosulás lenne a kérdés, egy teljes szektor működése, közpénz és intézményrendszer. Hiszen az érdekérvényesítés az erőforrásokhoz való hozzáférést célozza.

Megjelent a Műértő októberi lapszáma

Megjelent a Műértő októberi lapszáma

Ország Lili a MODEM-ben, Altorjai Sándor és Kontur András az amaTáRban, Jovián György Székesfehérváron, Mátrai Erik a Műcsarnokban, Szinyova Gergő Pakson, A 25 éves bécsi Generali Foundation, Roy Lichtenstein Párizsban, az újrarendezett Van Gogh Múzeum, Fried Tivadar St. Gilgenben

Bor, könyvek, cirmos macskák

Bor, könyvek, cirmos macskák

A kultúra nem mosópor – öt év telt el Szabados Krisztián emlékezetes mondatának megjelenése óta (Műértő, 2008. január). Nekem pár napja akkor jutott eszembe, amikor mosóporvásárláskor a drogéria pénztáránál két könyv, méghozzá két bestseller mutogatta magát a pénztárgép közvetlen közelében, jelezve a paradicsomi állapotot, hogy csak a kezemet kell kinyújtanom a könyvekért, és bármelyik azonnal a kosaramban landolhat, megspórolva számomra azt a fáradságot és főleg időt, amit a pláza könyvesboltjába való eljutás, a kötet kikeresése és az újabb pénztárgép előtti újabb sorban állás igényelne.

A világ keserű ismerete, a szabadság enyhe mámora

A világ keserű ismerete, a szabadság enyhe mámora

Ez év május 13-án Thomas Hirschhorn 17 önkéntessel és a New York-i DIA-alapítvány munkatársaival munkához látott a dél-bronxi Forest Houses nevű lakótelepen. Farostlemezből, barna ragasztószalagból és műanyag fóliából építettek számítógéptermet, rádióstúdiót, bárt, kiállítószobát, könyvtárat és szabadtéri színpadot.

Megjelent a Műértő szeptemberi lapszáma

Megjelent a Műértő szeptemberi lapszáma

Körösfői-Kriesch Aladár Gödöllőn, finn szőnyegek a Néprajzi Múzeumban, Botos Péter és Erdélyi Gábor az Újlipótvárosi klub Galériában, Művészet és tőke Krakkóban, Schiele Múzeum Tullnban, Alexander Calder Bázelben, Elfie Semotan Kremsben

Art Basel 2013

Art Basel 2013

A globális diadalmenet folytatódik: a saját neve alatt tartott hongkongi vásár után az idei „anyarendezvény” már a sztárépítész Herzog és de Meuron által tervezett, látványos új épületben nyílt meg, amely a már 1999-ben felépült hátsó csarnokkal együtt csaknem 80 ezer négyzetméter belső területtel rendelkezik.

Királyi istállóból művészház

Királyi istállóból művészház

22 éve jött Magyarországra, művészként és kulturális szervezőként dolgozott Budapesten. Tavaly november óta feleségével, Andreával és két lányával, Lolával és Isabellel újra Németországban él Eike, a médiaművész, művészetmenedzser. Számtalan projekt, kiállítás, esemény, kiadvány, beszélgetés fűződik a nevéhez. 2010-ben Nam June Paik-díjra jelölték, munkái jelentős gyűjteményekben, így a budapesti Ludwig Múzeumban is megtalálhatók. Vezetőségi tag volt a Fiatal Képzőművészek Stúdiójában, galériavezető a Trafóban, ő alapította a Videospace Galériát. 2012. november 1-je óta a felső-bajorországi Freisingben vezeti az Európai Művészházat.

Képzavar

Képzavar

„Teljes keresztmetszetet nyújtani”, méghozzá „szubjektíven” nem akármilyen vállalkozás. Márpedig a bevezető szöveg szerint ennek lehetünk tanúi a Magyar fotóművészet az új évezredben kiállításon. A Galéria sajátos alaprajzú A épületébe be van ömlesztve 22 művész egy-egy fotósorozata és néhány videó; a kurátor szerint ez lenne a teljes keresztmetszet. Vagy a szubjektív válogatás? Megtudhatjuk még a bevezetőből, hogy az „utóbbi évtizedben” a „többi képzőművészeti ághoz viszonyított határok elmosódtak, megkérdőjeleződtek”. Nagy múltú fotográfiai műfajok szerepe „alakult és értékelődött át”, és a „szociális felelősség kérdésköre” is megjelent. Sűrű évtizedünk lett volna, ha így lenne.

Megjelent a Műértő július-augusztusi lapszáma

Megjelent a Műértő július-augusztusi lapszáma

Testobjektív Szentendrén; Portrék Pannonhalmán; Hűvösvölgy rejtett műemlékei; Popovics Lőrinc szobrai Szegeden, Újra megnyílt Münchenben a Lenbachhaus; Itten és Klee Berlinben; Hantai Simon Párizsban; Gunter Damisch Bécsben; Klinger, May és Wagner Lipcsében; kelet-európai kísérleti zene és művészet Londonban; az Arp Múzeum Remagenben; Ivan Lendl Mucha-plakátjai Prágában

A fizetett mesterlövész

A fizetett mesterlövész

A designer Playboy-nyuszkó jelmezes képe (Elsa Peretti, New York, 1975) lengedez a Szépművészeti főhomlokzatán: Helmut Newton-kiállítás van. A hetvenes években befutott akt-, divat- és reklámfotográfus (1920–2004) életművét a berlini Helmut Newton Stiftung három sorozatából válogatott 250 képén keresztül mutatják be. Az első, a Private Property (1972–1983) kisebb, fekete-fehér képekből, a második, a Helmut Newton’s Illustrated (1987–1995) saját kiadású, négy számot megért folyóiratának fotográfiáiból, a harmadik, a Gun for Hire (Fizetett mesterlövész) Newton utolsó húsz évében készült többnyire színes, nagyméretű divatfotóiból áll. A múzeum bármiféle historizálástól eltekintve mint örök értéket mutatja be a(z egyébként karakteresen eltérő) szexista sorozatokat – ott, ahol ez előtt Cézanne művei voltak kiállítva.

Itt vannak a Picassók!

Itt vannak a Picassók!

A Kunstmuseum márciusban nyílt Picasso-kiállításának különlegessége, hogy kizárólag bázeli magán- és közgyűjteményekben található műveket mutat be. Ennek ellenére nem szerény helyi rendezvényről van szó, hanem a sokszor stílust és formafelfogást változtató művész minden korszakából remekművekkel szolgáló tárlatot láthatunk: 60 olajfestmény, 100-nál több grafika és 9 szobor bizonyítja a művész és a város különleges kapcsolatát.

Megjelent a Műértő júniusi lapszáma

Megjelent a Műértő júniusi lapszáma

18–19. századi magyar festészet magángyűjteményekből, Erdélyi képek Győrben, Kass János a Lukács Szalonban, a Pajtás és pajtásai Óbudán, Picasso Bázelben, Meret Oppenheim és mesterrajzok Bécsben

1234512
Friss állások Jobline.hu

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X