Megjelent a Műértő áprilisi lapszáma
Műértő

Megjelent a Műértő áprilisi lapszáma

Banki letétből kelt lábuk – egy széthullott Csontváry-gyűjtemény / Lilith örökösei – Fajgerné és a nőművészek / Világhírű magyar, vagy Magyarországon világhírű? – Hantaï Simon a globális műpiacon / Tanulságos káosz – Vizizrí a Kassák Múzeumban / Központ a régió szélén – kánonképzés Kelet-Bécsben / Vízlépcsőd – Bős–Nagymaros emlékezete a Centrális Galériában / Listavezető: Dél-Korea – kortárs magánmúzeumok a világon / Afrikai nézőpontok New Yorkban – Armory Show 2016

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő márciusi lapszáma

Magyar Power 50 – a hazai színtér legbefolyásosabb szereplői / Milyen nagy is Amerika – Ciprian Muresan a Ludwig Múzeumban / Elfogyott a levegő – a MODEM hattyúdala / A halhatatlanság vágya – orosz kortársak New Yorkban / A szépség és a karakter – Maillol és a magyar szobrászat / Hangöltés – bináris kalotaszegi verklire / Avokádóvihar és internetbalett – Art Basel Miami Beach

Műértő Műértő

Személyes vonalkód / Beszélgetés Lajtai Péterrel

Az 1970-es évek elején költőként és a Halász-színház tagjaként ismerték Lajtai Pétert Budapesten. 1972-ben disszidált, 2004-ben tért vissza Magyarországra. Irodalmi, színházi sikerei addigra – a saját szemében – a múlt részévé váltak. Másfajta alkotótevékenység került előtérbe: a képzőművészet. Ez sem volt ismeretlen terep, hiszen a megelőző húsz évben is ebben a világban élt, csak más minőségben. Rangos galériák korábbi vezetőjeként 2005-ben a vizuális kifejezési formát választotta a benne felgyülemlett kérdések és válaszok számára. Az eddigi eredmény: tíz év megfeszített munka, nagyszámú elkészült mű: digitális fotók, valamint textilt, papírt és más alapanyagokat alkalmazó installációk. Az előzményekről, műkereskedői tapasztalatairól is kérdeztük.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő februári lapszáma

Hasonlóság és másság – Maillol és Rippl-Rónai / Két nap, három letartóztatás – Tania Bruguera performansza Havannában / Sorslogika – Csinszka, a kétarcú nőideál / Budapesti könyvrablások 1944-ben – német-magyar együttműködés / Közpénz nélkül – Off-biennále Budapest / Az átkozott Remény – Roskó Gábor az acb Galériában / 26 milliós Bolyai – történelmi csúcs a Központi Antikváriumban / Polihisztorok és parafenomének – Déri Miklós fotói a Deák Erika Galériában

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő december-januári lapszáma

A festő kételye – Birkás Ákos Debrecenben / Szökés az Alcatrazba – Ai Weiwei és a börtöntematika / Az üzletnek is jót tesz – mecenatúra Portugáliában / Új szelek a divatban – kiállítás Rotterdamban / Friss, pikáns és nyereséges – a Frieze vásár Londonban / Ötmillió kép – holland műpiac a XVII. században / Lufi, vagy tartós trend? – csúcsok a nemzetközi aukciókon / Pipacsmező a Tower körül – az emlékezés művészete

Műértő Műértő

A megőrzés felelőssége és kötelessége

Konok Tamás Kossuth-díjas festőművész a kortárs magyar képzőművészet kiemelkedő alakja, akit ezekben a hetekben ért újabb elismerés a Nemzet Művésze cím odaítélésével. Ezúttal azonban nem – több mint hat évtizedes – saját alkotói pályájáról beszélgettünk vele, hanem a Konok–Hetey Művészeti Alapítványról, amelyet 2008-ban hozott létre azóta elhunyt feleségével, az ugyancsak Kossuth-díjas Hetey Katalin szobrászművésszel, mindenekelőtt a tulajdonukban lévő hagyatékok, saját életművük és gyűjteményeik gondozására, feldolgozására és bemutatására, továbbá a hazai kortárs képzőművészet népszerűsítésére.

Műértő Műértő

Vészjóslóan bizarr világ

David Lynch körül az utóbbi időben felpörögtek az események. Az októberi hír, miszerint negyedszázad elteltével – Laura Palmer Dale Cooper ügynöknek tett többértelmű ígéretéhez igazítva 2016-ban – tényleg folytatódik a Twin Peaks-sorozat, világszerte felizzította Lynch rajongótáborát. Az M1 véletlen, ám jól sikerült időzítéssel vetítette újra idén nyáron a harmincrészes alkotást. Lynchből tehát képben vagyunk, illetve mégsem, mert az életműnek van egy olyan szegmense, amely nem letölthető, és csak a helyszínen élvezhető igazán. Lynch ugyanis festő, pontosabban festőnek készült, képei az elmúlt öt évtized alatt filmes tevékenységével párhuzamosan készültek.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő novemberi lapszáma

Lehetetlen (nem) festeni – Tolvaly Ernő életműve a Ludwig Múzeumban / Rációmaró káoszmágia – lelet feLugossy László padlásáról / A holland „arany évszázad” – a Szépművészeti Múzeum tárlata / A sastól a tévémaciig – Szalay Péter Dunaújvárosban / Vészjóslóan bizarr világ – a képzőművész David Lynch / Design vagy kortárs ékszer? – trendek és fogalmak a globalizáció korában / A festő filmrendező – beszélgetés Fábri Zoltán unokájával

Műértő Műértő

Szovjet–NDK műgyűjtemény gazdára vár

Az Érchegység szász és türingiai részein a II. világháború után indult meg az uránbányászat, szigorú titoktartás mellett, szovjet irányítással. Hadi kártérítés gyanánt a szovjet atombomba gyártásához termelték itt ki a nyersanyagot. A tárnák megnyitásához falvak tucatját tüntették el, a lakosságot munkatáborokba kényszerítették. A helyzet 1946-tól normalizálódott, amikor a frissen megválasztott üzemi tanácsok is részleges véleményezési jogot kaptak. 1954-ben Wismut (bizmut) fedőnévvel létrejött az SDAG (Sowjetisch-Deutsche Aktiengesellschaft) szovjet–német részvénytársaság, amely hamarosan az Egyesült Államok, Kanada és a Szovjetunió után világviszonylatban is a negyedik legnagyobb uránkitermelő és -feldolgozó mamutvállalkozássá nőtte ki magát.

Műértő Műértő

Társak a Teleki térért

A kortárs művészeti GDP egyre nagyobb része nem a hagyományos kiállítási terekben, az art-ipar keretein belül jön létre. Nem ott jelenik meg, nem is oda szánják. Egyre több az olyan mű, projekt és csoport, amely a társadalmi kontextussal foglalkozik: hozzászól, bele is avatkozik, alakítani próbálja. Az eszközök és eredmények sokfélék, de megkockáztatjuk, ez a folyamat ma izgalmasabb, mint ami a „white cube”-okban zajlik. Sorozatunkban ilyen hazai csoportokat, kezdeményezéseket mutatunk be.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő októberi lapszáma

Kockás esernyő alatt – van-e skót kortárs művészet? / Kínai femina – nőművészet férfiak uralta terepen / A területfoglalással szemben – a független kortársak esélyei / We love Satanavia – kortárs színtér Izlandon / 1956 plakáton – portré Ducki Kristóf grafikusművészről / Társak a Teleki térért – az Újirány csoport bázisdemokratikus módszere / És mind a kettőnek neve: Béla – egy jugoszláv műtörténész önéletrajza

Műértő Műértő

Szűkített spektrumok

A hatvanas–hetvenes években elvétve jutottak állami beruházási megbízáshoz a hivatalos kultúrpolitika által nem preferált alkotók. És ritkaságszámba megy az is, hogy egy ilyen megvalósult munka máig szinte háborítatlanul fennmaradjon. Egy ilyen elfeledett műegyüttesre – Erdély Miklós, Hencze Tamás és Jovánovics György alkotására – bukkanhatunk Budapesten, a XI. kerület egy eldugott kis utcájában, a Daróci út 3. számú épületben, a néhai Híradótechnikai Vállalat egykori központjában, amely ma is irodaházként üzemel.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő szeptemberi lapszáma

A dadától Bada Dadáig – szürrealisták a Magyar Nemzeti Galériában / Így! Most már lőhetnek… – Mednyánszky, Farkas István és Nagy István az első világháborúban / Akik a „sajátjukat” becsülik legtöbbre – művészeti színtér Hongkongban / Az élet ünnepe, szatírjáték formájában – az Első Magyar Látványtár kiállítása / Otthon vagyok Európában is – portré Alex Katz amerikai festőművészről / A szép nem olvasószalonja – női művelődéstörténet a Petőfi Irodalmi Múzeumban / Bolha helyett tetű – ócskapiac-túrán Svédországban

Iliás Katalin Nagyítás

Az idei nyár slágere: az esernyő – Nagyítás-fotógaléria

Nincs is jobb, mint a rekkenő hőségben a strandon süttetni magunkat, fröccsözni, lángosozni, és ha már nagyon felhevültünk, akkor csobbanni egyet. Idén ehhez még vízpartra sem kellett mennünk, a nyakunkba kaptuk az áldást. A legújabb bikinidivat bemutatása helyett szeretnénk megemlékezni az elmúlt nyár legnagyobb slágeréről – az elengedhetetlen esernyőről.

Műértő Műértő

Emlékhely a Klauzál téren

„Az, hogy elfeledkezünk valaminek a megsemmisítéséről, magának a megsemmisítésnek a része.” (James Young) Kemény Mária művészettörténész XIX. századi építészettörténettel foglalkozik, a Hild–Ybl Alapítványban dolgozott, monográfiát írt a Szent István-bazilikáról, és előkészületben van egy monográfiája az Akadémia palotájáról. Évek óta próbálja elérni, hogy a budapesti Klauzál téren a holokauszt áldozatainak emlékműve legyen.

Műértő Műértő

Csináld meg magad halhatatlannak

Guglielmo Achile Cavellini akkor szánta rá magát önmaga történeti személyként való megteremtésére, amikor már jelentős műgyűjtő volt Bresciában, olyan nevekkel a birtokában, mint Bazaine, Hartung, Dubuffet vagy Matta. Később a rajtuk nyert pénzen újabb szerzeményeket vásárolt, rávetve magát a kortárs művészet legfontosabb vonulataira. A háború utáni absztrakt gesztusfestészet helyét fiatal amerikaiak (Twombly, Rauschenberg, Johns); az angol és az olasz pop art képviselői (Allen Jones, Joe Tilson, Eduardo Paolozzi, David Hockney, Mimmo Rotella, Valerio Adami); a francia újrealisták (Arman, Yves Klein, Daniel Spoerri); az optikai és fényművészet képviselői (Vasarely, François Morellet, Julio le Parc) és az arte povera prominensei (Mario Merz, Jannis Kounellis) foglalták el.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő július-augusztusi lapszáma

Színben a fényt – Czóbel-életműkiállítás Szentendrén / Az öntörténetírás mestere – Cavellini a Ludwig Múzeumban / Hatalma csak a művészetnek van – portré Hans Ulrich Obristról / Svájci márka Ázsiában – az Art Basel Hong Kong / A land art skót fellegvára – a Jupiter Artland / A garázsvásártól Tizianóig – a Nagyházi Galéria jubileuma / David Bowie, behálózva – kiállítás Berlinben / Térbeli folyóirat – az Építészeti Nemzeti Szalonról

Műértő Műértő

Nacionalizmus a bőr alatt is

A gyarmati felszabadítás élharcosa, Frantz Fanon szerint a „nacionalizmus, ez a csodálatos dallam, amely arra késztette az embereket, hogy felkeljenek elnyomóik ellen, okafogyottá válik, elerőtlenedik, majd elenyészik azon a napon, amikor a függetlenséget kikiáltják”. 1963-as próféciája nem bizonyult érvényesnek: a nacionalizmus nem vált okafogyottá, nem erőtlenedett el, és a gyarmati felszabadítások ellenére sem enyészett el. Ellenkezőleg: világszerte új erőre kapott.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő júniusi lapszáma

Átívelő életművek – Reigl Judit és Hantai Simon a Ludwig Múzeumban / Az ikon megtisztítása – Derkovits a Nemzeti Galériában / Jelkép és autoritás – Ai Weiwei Berlinben / Nacionalizmus a bőr alatt is – nemzetközi kiállítás Pécsen / A nyúl félelme – az Art Cologne és a forgalmi adó / Látszóbeton a föld alatt – az M4 metróvonal / A harmadik fal és az utolsó lovag – egy ex-fűtermesztő Kreuzbergben / Fény a kép előtt, kép a gép mögött – rajzkiállítás a Modemben

Műértő Műértő

Bojkott-dilemma

Manifesta 10, Szentpétervár. Az állandó helyszínhez kötött biennálék alternatívájaként és az intézményesülés kritikájaként létrehozott „nomád” európai képzőművészeti biennále, a Manifesta történetében nem először teszik bizonytalanná a megvalósítást az aktuális politikai események. Az etnikailag kettéosztott Cipruson 2006-ban törölni kellett a Manifesta 6 programját, hiszen – a büdzsé nagy részét biztosító – Nicosia városa megvonta a támogatást, mert a szervezők a törökök által „megszállt” északi területeket is bevonták volna a programba.

Műértő Műértő

Magyar etűdök

I. „Habzik az ég, mint tele tál, / tarka idő szőttese száll.” (Weöres Sándor) ⃰ Kovalovszky Márta – műfajában unikális, megszemélyesített intézménytörténetnek is tekinthető – muzeológiai memoárja akaratlanul is egyfajta (kis magyar) Az eltűnt idő nyomában. A madeleine-t itt persze a megnyitók alkalmából sütött pogácsa helyettesíti, Guermantes-ék extravaganciáját a Fehérvárra látogató pestiek szokatlannak ható öltözéke és viselkedése.

1 2 3 4 5 6 7
14
A címlapról ajánljuk
Így szipolyoznak ki észak-koreai kényszermunkásokat az EU-ban

Így szipolyoznak ki észak-koreai kényszermunkásokat az EU-ban

Európai vállalkozások is kölcsönöznek észak-koreai munkaerőt, pedig a Kim Dzsong Un vezette diktatúrával szemben szigorú gazdasági szankciók vannak érvényben. Az olcsó munkaerőért cserébe nem mindenki figyel oda a kikölcsönzött dolgozók munkakörülményeire. Két német oknyomozó csapat története.