Megjelent a Műértő márciusi lapszáma
Műértő

Megjelent a Műértő márciusi lapszáma

Magyar Power 50 – a hazai színtér legbefolyásosabb szereplői 2016-ban / A XIX. század a XX. századból – új állandó kiállítás a Nemzeti Galériában / Félreértett virágok – Georgia O’Keeffe és a Bank Austria / Bajos ügyek – szocialista ikonográfia az OSA Archívumban / Sosincs vége építészet – kiállítás Bécsben / Újrahasznosított vásznak – Czóbel kétoldalas hollandiai képei / Aki magázta a virágokat – Monet-tárlat Bázelben

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő februári lapszáma

Nyelveken szóló konstruktivizmus – Kokesch Ádám a Kassák Múzeumban / A kínai golyóstoll szaga – interjú Wahorn Andrással / Art Brut nagyhatalom – látogatás a Museum Guggingban / Jelentés a jelentőkről – múltkutatók a Capa Központban / Aukciós piac 2015 – hazai és nemzetközi összefoglaló / Barokk barokk – Olafur Eliasson Bécsben / Biztonsági játék – a Nagy Imre Emlékház kiállításáról / Kubai újoncok – Art Basel Miami Beach

Műértő Műértő

Gasztromonet / Impresszionizmus a tányér alatt

Egy évvel piacra dobása után sok helyütt féláron kapható a magyar találmányú „gasztrokönyv, amely hasznos olvasmány és dekoratív tányéralátét egyben”, pontosabban a sorozat Monet-ról szóló darabja. A művészeti könyvek elalbumosodását idővel a művészeti albumok elszakácskönyvesedése követte, művészettörténészekre már régóta nincs szükség. A Monet-gasztrokönyv ötletéről nyugodt szívvel elmondhatjuk, hogy nagyon keveseknek jutott volna eszébe – de ettől még nem jött be, ha egyszer a kiadványt féláron kínálják. Győzött vele szemben a józan ész, sőt némi meghatott elfogultsággal azt is mondhatnánk, hogy a művészet szeretete: a vásárlók nem akarták gombóccá gyűrve kukába hajítani a lezabált festményreprodukciókat. Márpedig ez lett volna a fogyasztói társadalmat igen szépen szimbolizáló termék lényege.

Műértő Műértő

Beszélgetés Somogyi Hajnalka kurátorral / Újrateremteni a közeget

– Azon kevesek közé tartozol a hazai szcénában, akik a professzionális kurátorképzést külföldön végezték. Egyenes út vezetett az ELTE Művészettörténet Tanszékéről a New York-i Bard College-ba? – Nem, korántsem. A művészettörténet szak befejezését közel tíz évig húztam. Ennek többek közt az volt az oka, hogy már az egyetem első éveiben dolgozni kezdtem. Elsőként a Kieselbach Galériában, itt háttéranyagokat szerkesztettem az aukciókhoz. Majd 2001 elején jelentkeztem a Trafó Galériába asszisztensnek Bencsik Barnabás mellé. Néhány hónap múlva rám bízták a galéria vezetését. Ez már teljes munkakör volt, és bár még ekkor is egyetemre jártam, teljes erőbedobással a Trafóra koncentráltam.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő december-januári lapszáma

Sem ottani, sem itteni nem vagyok – El Kazovszkij a Nemzeti Galériában / Mennyire pop? – még egyszer a Ludwig Múzeum kiállításáról / Kis múzeumok nagy városa – frankfurti stratégiák / A tragédia árnyékában – őszi vásárok Párizsban / Állócsillagok és új sztárok – ArtReview Power 100 / Affér vagy humbug? – Bernini Szlovákiában / Pulóveres Madonna – Molnár-C. Pál Pesterzsébeten / Gasztromonet – impresszionizmus a tányéralátéten

Műértő Műértő

Óriásművek – exkluzív térben / Pető Fanni Galéria, Budapest

A Jókai utca megszokott belvárosi kopottságából a galériába lépve az emberrel nagyot fordul a világ. Egy nagyvonalú, világvárosi whitecube kiállítótér tárul föl a műtárgyakhoz választott remek világítással, megfelelő belmagassággal, rafináltan egyszerű tértervezéssel és óriási méretű, egyéni technikai megoldásokat alkalmazó, gyönyörűen kivitelezett műtárgyakkal. A galériaként és részben lakásként is használt helyet a tulajdonos, Lajtai Péter képzőművész tervezte és rendezte be. Volt honnan tapasztalatokat szereznie, hiszen műkereskedőként az elmúlt két-három évtizedben Párizsban, Antwerpenben és New Yorkban forgott a műtárgypiacon, és galériát is működtetett. Pető Fanni segítségével talált rá a Jókai utcában a 200 négyzetméteres első emeleti térre, melyet galériává alakított.

Műértő Műértő

Előkotorni a kartotékot / OSA Archívum, Budapest

Már régen nem az a kérdés, mit tudhatnak rólunk a megfigyelők. A titkosszolgálatok, a nagyvállalatok, az államok, a saját kormányunk. Sokkal inkább az, hogy maradhat-e a magánéletünknek olyan szeglete, amelyet még nem térképeztek fel? Valamint hogy mit tudhatunk mi róluk? A jó hír: a Wikileaks óta az állam sem érezheti magát biztonságban. Összehasonlíthatatlanul nagyobb hatalom és eszközkészlet van a kezében, de titokmonopóliuma már nem megtörhetetlen.

hvg.hu Nagyítás

Elbúcsúztak Göncz Árpádtól

Több ezer ember vett részt péntek délután Göncz Árpád volt államfő temetésén az Óbudai temető 16-os parcellájában. Mécs Imre búcsúbeszédében azt mondta, jó lenne, ha sok Göncz Árpád lenne, aki a szeretet embere volt, de tudott határozott és kemény is lenni. Orbán Viktor családjával magánemberként látogatott el a gyászszertartásra, a hátsó sorokban foglalt helyet.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő novemberi lapszáma

Antropocén – a jövő elkezdődött: Stájer Ősz Grazban / Előkotorni a kartotékot – kiállítás a megfigyelésről / European ray of light – pop art a Ludwig Múzeumban / A nagy nap – új múzeum Los Angelesben: The Broad / Üveggyári capriccio – Design Hét 2015 / Képeskönyv felnőtteknek? – a könyvillusztrációról / Ez nem egy vízipipa – törökkor Kecskeméten

Műértő Műértő

Levél a szerkesztőnek

Kedves Gábor, megígértem, hogy a Pestre érkezésem után az egyik első dolgom lesz megnézni a Budai Várban rendezett Csontváry-kiállítást. Nos, ez megtörtént, de úgy érzem, hogy cikket írni a kiállításról mégsem tudok. Helyes lenne persze, ha ezt az érzésemet az alábbiakban megpróbálnám mégis egy kissé árnyalni.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő októberi lapszáma

Másodszorra, máshogy – Kijevi Biennálé 2015 / Csontváry a Honvéd Főparancsnokságon – levél a szerkesztőnek / A rozsda ötven árnyalata – Bernar Venet Veszprémben / Isztambuli szcéna 3x – múzeumok, vásár, biennálé / A hamisítás művészete – egy hasznos kézikönyv / Másság(ok)ról, másképp – két LGBTIQ kiállítás Berlinben / Tanulságos történetek – Pócs Péter 56-os plakátjai / Személyes démonok – Pollock Liverpoolban

Műértő Műértő

Részleges kisajátítás? / Heves viták a német törvénymódosítás körül

Az utóbbi években sorozatos botrányok rázták meg az egyébként virágzó német képzőművészeti szcénát. Kezdődött az egész a nagy hamisítási botrányokkal, a mára már nagyrészt lezárt Beltracchi-üggyel (írásunk a 14. oldalon) és az orosz avantgárd műveket hamisító nemzetközi bandával szembeni, jelenleg bírósági szakaszban lévő eljárással; folytatódott egyes köztulajdonban lévő, kiemelkedő értéket képviselő modern és kortárs műalkotások külföldre történt eladása miatti vitákkal; majd az ismert művészeti tanácsadó, Helge Achenbach látványos bukásával (Műértő július-augusztusi szám). S most itt a legújabb nagy konfliktus, melyet Monika Grütters kulturális államminiszter a műtárgyvédelmi törvény módosítására tett javaslata váltott ki. A tervezetet egyelőre még a kormány sem tárgyalta, de a műkereskedelem és a művészek máris hevesen tiltakoznak.

Műértő Műértő

Works.io / Mutasd meg a művészeted!

A Works.io a legújabb online szakmai platform, ahol képzőművészek és kurátorok professzionálisan mutatkozhatnak be. A website egy átfogó nemzetközi szakmai hálózat kialakulására kínál lehetőséget, melyből a művészeti világ minden szereplője profitálhat. A Works.io-t hárman hozták létre. Abe Han Kanadából jött Magyarországra, csaknem egy évtizede UX (User Experience – felhasználói élmény, a szerk.) designerként dolgozik, valamint web és mobil szoftverfejlesztő. Patrick Urwyler kurátor, művészettörténész és grafikai tervező, Svájcból költözött Budapestre, a Chimera-Project kortárs galéria alapítója és vezetője. Az izraeli Eyal Zucker a digitális médiaiparban dolgozik, digitális marketing szakember. Korábban nem ismerték egymást, itt Magyarországon találkoztak.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő szeptemberi lapszáma

A Pügmalion-galeri – szentpétervári akadémizmus / Restitúció vagy jelenkori nyitás – az új muzeológia esélyei Athénben / A hamisító új élete – Beltracchi kiállításai / A tegnap orvos műgyűjtői – epizódok a múlt századból / Hová mész, Tracey Emin? – a továbbgondolt Schiele / Világ művészetbarátai, egyesüljetek! – velencei sajtófigyelő / Élre vasalt profizmus helyett – Horror Pista szerzői kiadása

Műértő Műértő

Nem elbeszél, hanem megtörténik

Magyar moziba, beleértve az artmozi-hálózatot is, nem túl gyakran kerül olyan film, amely képzőművészeti alkotásként is értékelhető. Az idei Titanic Filmfesztiválon – meglepő módon – több ilyen szerepelt. Közülük kettőt a hazai filmforgalmazók is felvállaltak, így a fesztivál óta már az országos hálózatokban láthatók, ami azt mutatja, hogy nem experimentális művekről van szó, hanem a közönségfilm műfajának a tiszta filmnyelv felé forduló, finom elmozdulásáról. Mindkét film rendezője a narratív film hagyományaitól próbált távolodni, sokkal hangsúlyosabb szerepet osztva a képnek, mint a cselekménynek, és mindkettő létrehozásában magyar alkotók is komoly szerepet vállaltak. Ezen túl a két munka – a Magyarországon élő brit rendező, Peter Strickland Duke of Burgundy és a grúz George Ovashvili Kukoricasziget című mozija – két teljesen más világot képvisel.

Műértő Műértő

Függőágy, fagylalt, koktélbár / Art Basel 2015

Aranyos és ezüstös csillogás, káprázatos, méregdrága műtárgyak, látvány és látvány, interaktív, szórakoztató művészet – az idei Art Baselen ismét ereje teljében mutatkozott meg a nemzetközi műtárgypiac. A galériák fölkészülten fogadták a megjelent újgazdagokat, celebeket és persze a műértő gigagyűjtőket is, akik tömegével jöttek a világ minden tájáról. A mintegy nyolcvan intézményből érkezett múzeumigazgatók és kurátorok ugyancsak komoly vásárlóerőt képviseltek. A pazar májusi aukciós eredmények ismeretében a vásár kezdete előtt az aggodalmaskodók még úgy vélték, hogy a potenciális vásárlóközönség túlságosan kiköltekezett, és ez veszélyeztetheti az Art Baselen az eladásokat, de tévedtek. Az idei a vásár 46 éves történetének az eladások szempontjából legerősebb éve volt.

Műértő Műértő

Lisszabon, a street art városa / Legitim és támogatott graffitik

Lisszabon városképe önmagában is elragadó látványt nyújt, de az utóbbi években az egyre szaporodó utcai művészeti alkotásokkal, graffitikkel a streetart-városok sorában is előkelő helyet vívott ki magának. Szabadtéri utcai múzeumként is végiglátogathatjuk a portugál fővárost, amelynek régi központjában, széles körútjain és elhanyagolt külső negyedeiben egyaránt találhatunk színes falfestményeket, rajzokat, graffitiket. Átalakítás előtt álló, vagy elhagyatott, romos épületek, nagy kiterjedésű, unalmas falfelületek, lepusztult aluljárók, hídpillérek nyernek új életet a rájuk festett fantáziadús, színes képek révén. Bár a minőség változó, szép számban találhatunk itt nemzetközileg is elismert, neves művészektől származó, jelentős alkotásokat.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő július-augusztusi lapszáma

Romhalmaz: a dolgok állása – az 56. Velencei Biennále / Függőágy, fagylalt, koktélbár – a „happy few” és az Art Basel / Nyaralni nem könnyű – Vakáció-szimulátor Dunaújvárosban / Erőből lett emlékek – szoborállítási gyakorlatok / Támogatott graffitik – Lisszabon, a street art városa / Utcai arcok – társadalmi design Isztambulban és Budapesten / Szegény gyűjtő, nagyszerű művészet – Erling Kagge gyűjteménye Oslóban

Műértő Műértő

Értékőrzés a ZADIK-ban

Aki idén meglátogatta a legrégebbi kortárs művészeti vásárt, az Art Cologne-t, az előcsarnokban megrendezett magyar bemutató, a Bookmarks után egy hasonlóan tekintélyes méretű terembe jutott, ahol Hogyan jutott el a pop art Németországba? címmel dokumentumkiállítás volt látható. Ezt a tárlatot egy olyan intézmény szervezte, melynek neve idehaza, valljuk be, nem sokat mond. ZADIK – hirdette a rendezőt egy tábla a show bejáratánál; a betűszó mögött egy jó két évtizede működő, nemzetközi viszonylatban is egyedülálló intézmény, a Nemzetközi Műkereskedelem Központi Archívuma áll.

Műértő Műértő

Vakfoltok, kutatás, kitekintés / Bemutatjuk Tóth Árpád műgyűjtőt

„Az ember érzi, hogy akar-e képeket venni, vagy nem. Ha fontos, akkor vesz. Nekem például ugyanolyan fontos, mint hogy elmenjek úszni, vagy a gyerekekkel fagyizni.” A Blitz Galériában ismertük meg az évezred elején, 2009-től a Neon Galéria vezetőjeként szerzett nevet, de már a kilencvenes évek óta aktív műgyűjtő. Tóth Árpád gyerekkorától nem átlagos módon érdeklődött a képzőművészet iránt.

1 2 3 4 5 6 7
15
A címlapról ajánljuk