Megjelent a Műértő július-augusztusi lapszáma
Műértő

Megjelent a Műértő július-augusztusi lapszáma

Megértő módban – Documenta 14 Kassel / Saját univerzum – az 57. Velencei Biennálé / Versenyben a private salesszel – ArtBasel 2017 / Sem amazon, sem Mária – feminista avantgárd Bécsben / Temetetlen múlt – az Afrikai-Amerikai Történelem és Kultúra Múzeuma / Szigetet és mentőövet! – Németh Lajos 1986-os életinterjúja / Hülye, aki elolvassa – beszélgetés a Hejettes Szomlyazókkal

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő július-augusztusi lapszáma

Színben a fényt – Czóbel-életműkiállítás Szentendrén / Az öntörténetírás mestere – Cavellini a Ludwig Múzeumban / Hatalma csak a művészetnek van – portré Hans Ulrich Obristról / Svájci márka Ázsiában – az Art Basel Hong Kong / A land art skót fellegvára – a Jupiter Artland / A garázsvásártól Tizianóig – a Nagyházi Galéria jubileuma / David Bowie, behálózva – kiállítás Berlinben / Térbeli folyóirat – az Építészeti Nemzeti Szalonról

Műértő Műértő

Nacionalizmus a bőr alatt is

A gyarmati felszabadítás élharcosa, Frantz Fanon szerint a „nacionalizmus, ez a csodálatos dallam, amely arra késztette az embereket, hogy felkeljenek elnyomóik ellen, okafogyottá válik, elerőtlenedik, majd elenyészik azon a napon, amikor a függetlenséget kikiáltják”. 1963-as próféciája nem bizonyult érvényesnek: a nacionalizmus nem vált okafogyottá, nem erőtlenedett el, és a gyarmati felszabadítások ellenére sem enyészett el. Ellenkezőleg: világszerte új erőre kapott.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő júniusi lapszáma

Átívelő életművek – Reigl Judit és Hantai Simon a Ludwig Múzeumban / Az ikon megtisztítása – Derkovits a Nemzeti Galériában / Jelkép és autoritás – Ai Weiwei Berlinben / Nacionalizmus a bőr alatt is – nemzetközi kiállítás Pécsen / A nyúl félelme – az Art Cologne és a forgalmi adó / Látszóbeton a föld alatt – az M4 metróvonal / A harmadik fal és az utolsó lovag – egy ex-fűtermesztő Kreuzbergben / Fény a kép előtt, kép a gép mögött – rajzkiállítás a Modemben

Műértő Műértő

Bojkott-dilemma

Manifesta 10, Szentpétervár. Az állandó helyszínhez kötött biennálék alternatívájaként és az intézményesülés kritikájaként létrehozott „nomád” európai képzőművészeti biennále, a Manifesta történetében nem először teszik bizonytalanná a megvalósítást az aktuális politikai események. Az etnikailag kettéosztott Cipruson 2006-ban törölni kellett a Manifesta 6 programját, hiszen – a büdzsé nagy részét biztosító – Nicosia városa megvonta a támogatást, mert a szervezők a törökök által „megszállt” északi területeket is bevonták volna a programba.

Műértő Műértő

Magyar etűdök

I. „Habzik az ég, mint tele tál, / tarka idő szőttese száll.” (Weöres Sándor) ⃰ Kovalovszky Márta – műfajában unikális, megszemélyesített intézménytörténetnek is tekinthető – muzeológiai memoárja akaratlanul is egyfajta (kis magyar) Az eltűnt idő nyomában. A madeleine-t itt persze a megnyitók alkalmából sütött pogácsa helyettesíti, Guermantes-ék extravaganciáját a Fehérvárra látogató pestiek szokatlannak ható öltözéke és viselkedése.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő májusi lapszáma

Igazmondók – kiállítás Egerben / Bojkott-dilemma – a Manifesta 10 Szentpéterváron / Tervező a Vénuszról, gyártó a Holdról – Otthon design kiállítás Budapesten / Városállam, versenyben – feltörekvő színtér Szingapúrban / Langyos kamillatea – a Whitney Biennále New Yorkban / Izlandi fluxus-saga – Dorothy Iannone Berlinben / Kísértés a szakma számára is – a globális műpiac sötét foltjai

Műértő Műértő

A legdrágább kortárs magyar műtárgy

Maastrichtba került a Ghost Keeping / A kortárs magyar képzőművészet nemzetközi menedzselését egyre többen viselik szívükön az utóbbi években, de az ad hoc projektek, alkalmi próbálkozások, vagy éppen az erőfitogtatás nem hozott valós, hosszú távon is értékelhető eredményt. Nyilvánvalóvá vált, hogy a nemzetközi kortárs színtéren leginkább az éveken, évtizedeken keresztül szisztematikus munkával fölépített, bizalmi alapú szakmai kapcsolatok működnek. A nyugat-európai múzeumok koherensen, konzekvensen építkeznek, és ezért felelősen költenek jelentős összegeket gyűjteményeik gyarapítására. Csak kitartó igyekezettel és komolyan megalapozott professzionális háttérrel lehet a magyar művészeket a látókörükbe vonni.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő áprilisi lapszáma

Emlék vörösmárványból – a Magyar Nemzeti Galéria új 1945 utáni kiállítása / Konzervatív múzeumok? – intézményi körkép a spanyol fővárosban / Hárman, párban – Rosso, Brancusi, Ray: szobrok és fotók Rotterdamban / A Beethoven-fríztől a kisszebeni főoltárig – portré Manfred Koller osztrák restaurátorról / Gyűjtőket gyűjteni – vásárok New Yorkban és Madridban / Szentendrét mindenkinek! – a lakástárlatok és a közönség / Nem egy csillagon élünk – terror, trauma és művészet Norvégiában

Műértő Műértő

Módozatok a túlélésre

Zárszó a Műértő cikksorozatához / Nem könnyű zárszót írni a Műértő kultúrpolitikai vitasorozatához. Csak úgy lezárni sem egyszerű a féléves szériát. Részben azért, mert rengeteg a kibeszéletlen kérdés továbbra is. És azért sem, mert napról napra, hihetetlen sebességgel alakul a helyzet.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő márciusi lapszáma

A csodák érzékletessége – Bálint Endre a Nemzeti Galériában, Szövetségben a sátánnal – Hitler galeristái, Emlékmű-gyakorlatok – a köztér politikája Berlinben, Különbözünk-e még? – magyar hippik a kArton Galériában, És mégis mozog a föld – mai kínai művészet Debrecenben, Virtuális kalapács – egy nyerésre álló piaci szegmens, Két „titkos” gyűjtemény – Kövesi István és Wiener Tibor nyomában

Műértő Műértő

Alberto Giacometti univerzuma

Budapesti beszélgetés Véronique Wiesingerrel, a Fondation Alberto et Annette Giacometti igazgatójával. Tavaly november végén a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának vendégeként két napot Budapesten töltött Véronique Wiesinger, a párizsi Fondation Alberto et Annette Giacometti igazgatója, aki részt vett az Art Market Budapest hamisítás témában rendezett kerekasztal-beszélgetésén, és hazai művészeti hagyatékkezelőkkel is találkozott. A neves francia művészettörténész több jelentős közgyűjteményben dolgozott vezető beosztásban, mielőtt megbízták az alapítvány létrehozásának előkészítésével és – annak 2003-as megalakulása óta – vezetésével. Az elmúlt évtized legfontosabb Giacometti-kiállításainak, többek közt a Pompidou Központ 2007-es megatárlatának is ő volt a kurátora. Alberto Giacometti a XX. század egyik legjelentősebb, legdrágább és – ami ebből csaknem törvényszerűen következik – legtöbbet hamisított képzőművésze, aki, bár a világ elsősorban szobrászként ismeri, festőként is nagy hatású életművet hagyott hátra. Wiesinger asszonyt a Giacometti-hagyaték sorsáról, a hamisítványok elleni küzdelemről és az alapítvány terveiről kérdeztük.

Műértő Műértő

Piroska Kiberádiában

A kortárs gyermekkönyv-illusztráció új útjai. Vlagyimir Propp, a modern mesekutatás úttörő alakja a varázserdőt olyan helyként jellemzi, amely a hőst foglyul ejti, és amelynek rejtekében titkos szertartások zajlanak. A gyermekkönyv-illusztráció erdejébe merészkedő (hős) művészettörténész hasonlóképp érezheti magát: a tündöklő rengeteg bűvkörébe vonja, odabenn járható ösvényekre alig lel, a szabadulás útja pedig csak a titkos beavatás révén nyílik meg.

Műértő Műértő

A Gurlitt-saga következményei

Egy dolog vitán felül áll: Hildebrand Gurlitt ízlése kifogástalan volt. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az az 1406 festmény, amit a német hatóságok még 2012-ben fia és örököse, Cornelius Gurlitt müncheni lakásán találtak, és amely része a nácik által üldözött áldozataiktól elrabolt, kizsarolt, vagy „csak” elfajzottnak minősített és máig eltűntnek hitt műkincsvagyonnak. Az egyébként meglehetősen operatívnak ismert német hatóságokat a lelet oly mértékben hozta zavarba, hogy sokáig nem is „háborgatták” ezzel a közvéleményt. Ki tudja, meddig kímélték volna meg – többek között – a ma már igen idős törvényes tulajdonosokat a mellbevágó hírtől, miszerint számos eltűntnek hitt, az Art Loss Registerben is szereplő festmény előkerült, ha a Focus című német hetilap 2013 őszén nem tárja fel az igazságot.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő január-februári lapszáma

Vermes Júlia ábécéskönyv-kollekciója a PIM-ben, Sipos Eszter és Horváth Csaba Árpád Székesfehérváron, Dabóczi Mihály és Palatinus Viktória a Molnár-C. Pál Műterem-Múzeumban, Gerhard Richter Münchenben, Parsifal és Kafkanisztán Salzburgban, gyermekfotográfiák a Monarchiából Bécsben

Műértő Műértő

Légy helyben turista!

Lénárd Annával Pilinger Erzsébet beszélget: – Tematikus városi sétákat fejlesztettél ki és vezetsz, bár képzőművészként végeztél. Hogyan alakult a pályád? – Előbb kezdtem el emberekkel foglalkozni, mint képzőművészettel. Először az orvosi egyetemre mentem, bár nem akartam orvos lenni, de úgy éreztem, alapvető, a születéssel és a halállal kapcsolatos tudásra van szükségem, amely csak ott szerezhető meg. Ám a negyedik évben már megjelentek a klinikai tárgyak, és szembesültem azzal, hogy ha itt maradok, elkerülhetetlenül „csőbe húznak”, orvossá kell válnom. Jellemző, hogy a szemészet vizsga közepén álltam fel, a látás gyógyításához nem tudtam racionálisan viszonyulni. Viszont ahhoz, amit most csinálok, legalább annyit merítek az orvosi, mint a művészeti tanulmányaimból. A közösség és a gyógyítás iránti, azaz a terápiás igény elég erős a mostani projektemben, s a BUPAP cím – egy fájdalomcsillapító neve – erre is utal.

Műértő Műértő

Bartók és a modern magyar művészek

Lehet fanyalogni a Baán László főigazgató vezette Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria kiállítási expanzióját elemezve, de tény, hogy ennyi és ilyen színvonalú kiállítás nem valósult meg az utóbbi időkig a két intézményben és külföldi elit kiállítási intézményekben, illetve múzeumokban. Legutóbb a római tárlat (Műértő, 2013. szeptember) kapcsán jegyeztem meg, hogy az igazi megmérettetés majd a Musée d’Orsay-ben rendezett bemutató lesz. Ezt a múzeum kiemelt helye a hasonló intézmények rangsorában és a milliós éves látogatószám is indokolta. Ilyen helyre bekerülni csak kiváló kapcsolatok és kiváló terv segítségével lehet. Nem feladatom megállapítani az ötletgazda személyét, de kétségtelen, hogy Guy Cogeval főigazgatót elég jól kellett ismerni ahhoz, hogy az Allegro barbaro, Béla Bartók et la modernité hongroise 1905–1920 című terv megnyissa az eddig bevehetetlennek tűnt múzeum kapuját egy reprezentatív magyar kiállítás előtt.

Műértő Műértő

Éles konfliktushelyzetben / Az Isztambuli Biennále tanulságai

Bencsik Barnabással és Kokesch Ádámmal az Isztambuli Biennále hátteréről és a magyar szereplésről András Edit beszélgetett. – Barna, te jól ismered az Isztambuli Biennále financiális és működtetési hátterét. Bencsik Barnabás: – A biennále egy magánalapítvány, az IKSV (Istanbul Kültür Sanat Vakfı) képzőművészeti programja, amely évente három-négy nagy színházi, zenei és filmfesztivált rendez. Érdekes, hogyan épül fel a kulturális élet Törökországban, mert közpénz gyakorlatilag nincs kultúrára. Minden kulturális tevékenységet száz százalékban magánalapítványok, befektetők, céges szervezetek szponzorálnak. Az IKSV is ilyen alapítvány, amit az 1970-es években alapított egy gyógyszergyáros família (Eczacibasi Holding), a leggazdagabb családok egyike. Ők Kemal Atatürkkel együtt az 1920-as évektől kezdve támogatták a világi török állam kialakítását. Ez az egyik meghatározó tényező. A másik az, hogy 2007-ben a Koc Holding tíz évre vállalta a biennále főszponzori pozícióját, azaz azt, hogy 2007 és 2016 között működteti. A Koc Holding gigászi cég, az 1930–1940-es években kezdték, és a gazdaság minden területét lefedik, a banktól kezdve az autógyártáson át a mezőgazdaságig, turisztikáig, háztartási gépgyártásig. A Forbes 500-as listáján a középmezőnyben vannak.

Műértő Műértő

Sálat üzen a szél

Ha már senki más nem tette meg, akkor megtesszük mi, és leírunk ide egyetlen rövidke mondatot: Köszönjük Halasi Rita Máriának a Design Hét kurátoraként töltött öt és fél évet, további munkájához sok sikert kívánunk. Az idei Design Héttel az égvilágon semmi baj nincs, nem is lehet. Egy jól fölépített brandről beszélünk, amelynek vannak kitalált és bejáratott programelemei, és van arculata. Okkal szerepelt a Nyitott műhelyek című programsorozat a rendezvény kiemelt értékei között. Kiemelendő továbbá az a tény, hogy a Design Hét most először lépett ki a fővárosból. Hogy Debrecenben mennyire lehetett érezni a budapesti rendezvényhez való kötődést, nem tudjuk, mindenesetre tíz évig tartott, mire eljutottunk idáig.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő novemberi lapszáma

Olasz dizájn az Iparművészeti Múzeumban, a 60. Vásárhelyi Őszi Tárlat, Matzon Ákos két tárlata, Reigl Judit Bécsben, Az együttműködés földrajza Berlinben

1
4 5 6 7 8
16
A címlapról ajánljuk
Még több hír a Samsung támogatásával