Megjelent a Műértő márciusi lapszáma
Műértő

Megjelent a Műértő márciusi lapszáma

Magyar Power 50 – a hazai színtér legbefolyásosabb szereplői 2016-ban / A XIX. század a XX. századból – új állandó kiállítás a Nemzeti Galériában / Félreértett virágok – Georgia O’Keeffe és a Bank Austria / Bajos ügyek – szocialista ikonográfia az OSA Archívumban / Sosincs vége építészet – kiállítás Bécsben / Újrahasznosított vásznak – Czóbel kétoldalas hollandiai képei / Aki magázta a virágokat – Monet-tárlat Bázelben

hvg.hu Nagyítás

Enciklopédikus palota – Nagyítás-fotógaléria

Június elején minden eddiginél több, összesen 88 ország mutatkozott be Európa egyik legjelentősebb összművészeti fesztiválján. Az 55. Velencei Biennálén arra keresik a választ, mit tudunk a világról, és mi a dolga ezzel a művészetnek.

Műértő Műértő

Betonba öntött pénzek

Szívesebben ölik betonlétesítményekbe a pénzüket a kultúrát támogató nagyvállalatok és bankok, mint hogy magukat a művészeket, a kulturális tevékenységet segítenék – állítja Mário Vieira de Carvalho, a zeneszociológia professzora, az előző szocialista kormány volt kulturális államtitkára. Pedig Portugália valószínűleg világelső – népességéhez arányítva – a kulturális központok, előadótermek, kiállítási helyiségek számában, míg a művészek foglalkoztatottságát illetően az utolsók között kullog.

Műértő Műértő

Mindenütt jó, az idén Otthon…

A tavalyi első alkalommal nem sok reflektorfény vetült az Otthon Design kiállításra, most azok is fölfigyeltek az eseményre, akik az elmúlt évben nem; itt bukkant föl a primőr magyar design is. Az idei tavaszt nem színesítette a Lakástrend – olyan csendben maradt el, hogy szinte észre sem vettük. Nem maradt sajgó űr utána, a piac annyira szűk, hogy nem fér bele már egy kis sajgás sem.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő májusi lapszáma

Halálveszély! a Kegyeleti Múzeumban, Sigalit Landau a Műcsarnokban, Gábor Imre a Raiffeisen Galériában, Fehér László a Társalgó Galériában, Cseke Szilárd a Kiscelli Múzeumban, Raqib Shaw Manchesterben, korai német fotográfiák Münchenben

Műértő Műértő

Voltak magyarok, akik kiálltak mellettem

Béla Duranci 2011-ben kiadott, szerb nyelvű naplója hamarosan magyarul is megjelenik Önéletrajz Kondor Bélával címmel, a Miskolci Galéria és a MissionArt Galéria gondozásában. Ennek apropóján Nagy T. Katalin és Kishonthy Zsolt beszélgetett a szerzővel egykori munkahelyén, a szabadkai Képzőművészeti Találkozó (Likovni Susret) társalgójában, amelynek falán a hatvanas évek óta gyűlnek az itt megfordult művészek és más vendégek aláírásai.

Műértő Műértő

Médiabolygó: transmediale 26

A Berlinalét általában egy héttel megelőző transmediale (tm) – a médiaművészet és digitális kultúra fesztiválja – alapítása óta már többször is arculatot és nevet váltott. Most újabb korszakváltáshoz érkezett.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő áprilisi lapszáma

Értékmentők a Zsidó Múzeumban, Bagossy Levente díszlettervei a Budapest Galériában, kortárs magángyűjtemények Szolnokon, a Madarász-hagyaték az Erdős Renée Házban, Liszickij és Kabakov Eindhovenben, Light Show Londonban, kortársak a salzburgi Rupertinumban

Műértő Műértő

Együttműködési háló

A brit kultúrairányítás legfőbb szervezete több mint hetvenéves története során többször ment át struktúraváltáson, az egyik legátfogóbb ezek közül 2013 júliusában lép életbe: a gazdaságos működtetés lehetőségét hosszú távon a Cameron-kormány az Arts Council England (ACE) teljes reformjában látja.

Műértő Műértő

Mi a portré?

A Műcsarnokban nemrég bezárt Mi a magyar? című kiállítás nem meglepő módon azt a kérdést tette fel, hogy „mi a magyar?” Mit jelent magyarnak lenni? Miként jellemezhető az itt élők és/vagy a nemzet magyarsága? Milyen hatások alakították-alakítják magyarságunkat? Legitim kérdések ezek, főképp egy esszébe kívánkozóak. Annak a kiállításnak a rendezője, Gulyás Gábor a nyitóteremből nyíló első terem falán számos fontos idézetet helyezett el, mintegy felvetésként a kérdés lehetséges megválaszolására. Ráadásul a tárlat egyes termeit is úgy címezte meg, hogy abból további gondolatok, válaszelemek, ha úgy tetszik, bekezdések fakadjanak. Az ily módon elgondolt kiállítást magát akár esszének is tekinthettük: nyitott végű kísérletnek, amelynek keretében annak szerzője elgondolkodik egy számára – adott esetben számunkra – fontos problémán.

Műértő Műértő

Vincent visszatért

Talán nincs ma még egy festő, akinek kiállításai világszerte olyan tömegeket vonzanának, mint Vincent van Gogh – ezt idehaza is igazolta a Szépművészeti Múzeum hat évvel ezelőtti tárlatának közel félmilliós látogatószáma. Műveinek legnagyobb gyűjteménye a nevét viselő amszterdami múzeumban a holland nagyváros egyik legfontosabb attrakciója. Azt azonban, hogy melyik intézmény rendelkezik a második legnagyobb Van Gogh-kollekcióval, még a világ nagy kiállítótermeiben otthonosan mozgók közül sem sokan tudják. A helyes válasz: a Kröller-Müller Museum a német határhoz közeli holland kisvárosban, Otterlóban, egészen pontosan a városka melletti Hoge Veluwe nemzeti park területén. Az intézmény a mester 278 alkotását őrzi; ezek egyharmada festmény, kétharmada grafika.

Műértő Műértő

Szűk terek tágassága

Az amerikai zeneszerző, John Cage kelet-közép-európai utazásairól, azok dokumentumairól és hatástörténetéről szól a Ludwig Múzeum kiállítása, melynek címe A hang szabadsága. John Cage a vasfüggöny mögött. De szól ennél többről is: a Cage-dzsel rokonságot mutató képzőművészeti gondolkodásról, illetve a ma reflexióiról. A kiállításról Szemző Tibor zeneszerzővel, filmkészítővel beszélgettünk.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő februári lapszáma

Günther Uecker a Szépművészetiben, Szíj Kamilla a Kisteremben, Sinkó István a Karinthy Szalonban, Szrogh György a HAP Galériában, Kalocsai Enikő az Erdős Renée Házban, a Werner-gyűjtemény Párizsban, nőfotográfia Bécsben, Anna Jermolaewa Kremsben

Műértő Műértő

Ha férfi vagy, légy férfi?

Leopold Museum, Bécs és Lentos Museum, Linz. Osztrákok alsónadrágban – vagy anélkül: tobzódhat a bulvársajtó a két intézmény azonos időben rendezett, azonos témájú kiállítása kapcsán. Utólag napvilágra került, kölcsönzésekről és együttműködési lehetőségekről szóló levélváltások, óvatos, a későbbi kooperációt el nem lehetetlenítő nyilatkozatok – aligha lehetne s kellene igazságot tenni a múzeumok vitájában.

Műértő Műértő

Senki sem garantált semmit

Beszélgetés Kertész Lászlóval, a Lektorátus korábbi igazgatójával. -- A Képző- és Iparművészeti Lektorátus 2007 óta a Magyar Művelődési Intézet kötelékében működött (MMIKL), mostantól pedig a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft (MANK) alatt folytatja a munkát, az eddigi igazgató nélkül, aki november végén állt fel a székből.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő januári lapszáma

Grafikai tárlatok Budapesten, Bartl József és Gy. Molnár István Szentendrén, Szegedi Szüts István a Petőfi Irodalmi Múzeumban, Fodor János a Printában, Pop-art design a VITRA múzeumban, Le Corbusier Rómában

Műértő Műértő

Magyar Power 50 – 2012

A Műértő (művészeti és műkereskedelmi folyóirat) decemberi számában idén második ízben publikálja a hazai művészeti színtér ötven legbefolyásosabbnak ítélt szereplőjének listáját, a Magyar Power 50-et.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő decemberi lapszáma

Uglár Csaba az acb Galériában, Kemény Judit a Commerzbank Galériában, Fotóhónap Berlinben, Bécsben és Budapesten, minimalizmus és Dan Flavin Bécsben, médiaművészeti biennále Szöulban és a Gwangjui Biennále

Műértő Műértő

Balos hobbi?

Stájer Ősz, 2012. Az idei rendezvénynek két mottója is van; az egyik Bertolt Brecht íróasztala felett függött dániai emigrációjában: „Az igazság konkrét”; a másik Geert Wilders holland szélsőjobboldali politikus kijelentése: „A művészet baloldali hobbi.” Az első Szent Ágostontól származik (először Hegel idézte, őt pedig Lenin – Brecht tőle vette át), a második eredetét pedig leginkább a Harmadik Birodalom idején kell keresni.

1
5 6 7 8 9
15
A címlapról ajánljuk