szerző:
hvg.hu

A bősi felvízcsatorna alatti vízáteresztő alagutak egy részét másra is lehetne használni az elmúlt évek tapasztalatai alapján: megoldhatnák azokkal a környék közlekedési problémáinak egy részét, ráadásul a biciklisek és a gyalogosok is jól járhatnának.

Megvalósulhat a terv, amely májusban még csak egy merész ötletnek számított a Csallóközben: a szakértői vizsgálatok szerint a bősi felvízcsatorna alatt lévő vízáteresztő alagutak technikailag alkalmasak ugyanis arra, hogy közúti forgalom bonyolódjon le bennük – írja a Parameter.sk.

A beruházás mellett érvelők szerint a beruházás megoldaná a Csallóköztől 25 éve elszakított kis-csallóközi települések közlekedési gondjait. A bősi erőműhöz tartozó felvízcsatorna három települést, Bodakot, Vajkát és Doborgazt teljesen elszakítja a Csallóköztől, a lap szerint a tervezők annak idején nem gondoltak ugyanis ezekre a helyekre.

A bősi vízerőmű 1992-es üzembe helyezése óta a felvízcsatornán komppal lehet átkelni, amit Bodak, Vajka és Doborgaz minden lakója, valamint a túlsó oldalon lévő Felbár, Nagyszarva és Keszölcés egyes lakói ingyen használhatnak.  A Parameter videót is készített a helyszínről, amelynek segítségével még könnyebben megérthető, miért lenne nagy előre lépés az alagutak megnyitása.

A vízáteresztő csatornák Vajkától 2,5 kilométerre Bős felé, a vajkai tó szomszédságában találhatók. Összesen öt ilyen csatorna van egymás mellett, de az utóbbi 25 év tanulságai alapján biztosnak látszik, hogy három bőven elég a szivárgó víz felfogásához, elvezetéséhez. A maradék kettőt építenék át alagúttá, az egyiket az autóknak, a másikat bicikliseknek és gyalogosoknak.

Hétfőn Sólymos László szlovák környezetvédelmi miniszter és Daniel Kvocera, a Vízgazdálkodási Építővállalat vezérigazgatója a helyszínen ismertették a vállalat és a szakértők vizsgálatainak eredményeit.

A szakemberek megvizsgálták a csatornákat, és arra jutottak, hogy még egy robbanás sem bontaná meg azokat, olyan jó állapotban van a betonszerkezetük. Az aljzatuk is stabil. 

Az alagutakat védő- és tűzálló bevonattal kell ellátni, figyelni kell majd a rezgéseket, szivárgásokat. Az engedélyeztetési eljárás jövő tavasszal indulhat, a kivitelezés pedig jövő év végén vagy 2019-ben. A beruházás értéke 20 millió euró körül mozoghat, és a Vízgazdálkodási Építővállalat költségvetéséből fedezik. Ez annyi pénz, amennyit az állam 12-13 év alatt kifizet a két és fél évtizede működő komp üzemeltetésére – jegyzik meg a cikkben.

Előírás, hogy egy ilyen alagút annak mindkét oldalán lennie kell egy tűzoltó- és mentőállomásnak is. Ez a környezetvédelmi miniszter szerint szintén az itt élők javára válik majd. A komp sorsáról még nincs döntés.