Rászorultság szerinti rezsiárakat akar az energiahivatal

2012. január 23., hétfő, 06:30 • Utolsó frissítés: 2012. január 23., hétfő, 08:56
Szerző:


Címkék: ; ; ; ; ;

Jövedelemtől függően differenciálná a lakossági közműdíjakat a Magyar Energiahivatal (Meh) elnöke, aki a rászorulóknak alacsonyabb áron szolgáltatná a gázt, a távhőt, az áramot és a vizet. Horváth Péter azzal számol, hogy újabb szektorok kerülnek a hivatal hatósági felügyelete alá, így például a kommunális hulladékkezelés árszabályozása is.

hvg.hu: Mennyire tudatos stratégia, hogy a médiában szinte észrevétlen tudott maradni?

Horváth Péter: Meggyőződésem, hogy egy magát komolyan vevő állami hivatalnak nem az az elsődleges szerepe, hogy akár magát, akár a vezetőjét minél többet szerepeltesse a médiában. Esetünkben inkább az, hogy a fogyasztók érdekeit szem előtt tartva szabályozza a piacot. Nem sok interjú elől tértem ki, de az igaz, hogy a nyilatkozatokat elsődlegesen továbbra is szeretném meghagyni a politikusoknak.

hvg.hu: Ez a taktika az Meh számára is kifizetődő? Mert ha nem látszik a médiában, akkor a kormányétól eltérő véleménye sem látszik – klasszikusan például a gázáremelések idején.

Fotó:
H. P: Ezt így még nem mérlegeltem. A politikusok valószínűleg érdekesebbeket tudnak mondani a médiának, mint egy szabályozó hatóság. A mi kommunikációnk alapvetően szakmai. Ahogy én látom, a többi kormányhivatal vezetője is elég ritkán jelenik meg a sajtóban.

hvg.hu: Amikor másfél éve kinevezték, elég széles körben elterjedt az a vélekedés, hogy Horváth Péter azért lehet a megfelelő ember, mert a kormánynak jó, hogy nem keresi a nyilvánosságot, a Meh-nek pedig azért hasznos, hogy gyorsabban meg tud oldani konfliktusokat a kormányzati szintekkel. Érdekelték, érdeklik az ilyen szóbeszédek?

H. P.: Szóbeszédek nem foglalkoztatnak, inkább az, hogy az elmúlt másfél évben a hivatal presztízse növekedett. Ezt bizonyítja, hogy pluszfeladatokat delagáltak hozzánk.

hvg.hu: A távhőszabályozáshoz kapcsolódó új feladatukhoz például 14 fős létszámbővítést hagyott jóvá a kormány, ami arra már nem elegendő, hogy a távhős cégek által szolgáltatott adatok valódiságát a helyszínen ellenőrizzék.

H. P.: A feladat eléggé hirtelen jött. A Meh tavaly március végén még nem volt felkészülve arra, hogy április 15-én ilyen feladatokat kap. Szinte nulláról kellett felépíteni a rendszert, és egy ekkora rendszerátállítás esetén nincs idő arra, hogy helyszíni szemléket és ellenőrzéseket végezzünk. A január elsejei árkorrekció lehetőséget biztosít arra, hogy a távhőszektor megnyugodjon, és elkezdjük a finomhangolást, ami természetesen helyszíni ellenőrzésekkel is társulni fog. Már megvannak hozzá az embereink.

Fotó:

hvg.hu: A Mol-tól érkezett. Nehéz volt átállnia a piaci szemléletről az államigazgatásira?

H. P.: Az államigazgatási gondolkodásmód sok esetben különbözik a versenyszféráétól, ezért nem volt könnyű. Leginkább azért, mert ott hozzászoktam, hogy kellő előkészítés után gyorsan születnek döntések, és a végrehajtásuk is gyorsan megtörténik. Az energiahivatal élén viszont azt kellett tapasztalnom, hogy bármilyen jó is egy ötlet, ha bekerül a parlamentbe, ott 386 féle érdekkel fog találkozni, és akár a végszavazásnál is el tud térülni az eredeti elképzelés.

hvg.hu: És meddig tartható fenn ön szerint az a fajta hadigazdálkodás, amit a kormány az energiaszolgáltatókkal szemben erőből végez? Hivatala számára meddig tolerálható mindez?

H. P: A válasz érdekében én visszalépnék egy picit az időben. A kormányváltás előtti időszakban úgy láttam, hogy a szolgáltatók beadták az áremelési igényüket, azt több helyen is megszámolták, és miközben egy kicsit lecsípett belőle a hivatal is, és egy kicsit a kormány is, a szolgáltatók gyakorlatilag mindig megkapták azt az árbevételt, amiből igen jól megéltek. Ha valaki kigyűjtené, hogy ezek a szolgáltatók mennyi pénzt vittek ki például osztalék formájában a szektorból és az országból, szerintem nagyon csodálkozna. Én úgy látom, ez a kormány arra vállalkozott, hogy továbbra is jó szolgáltatási színvonal mellett a fogyasztói díjakat a lakosság számára is tolerálható szintre viszi, amellett, hogy a szolgáltatóknak tisztességes rentábilitást biztosít.

hvg.hu: Erre mondta Bencsik János a lemondása előtt, hogy az energiaszolgáltatóknak a nadrágszíjat meghúzták, de azt is tudomásul kell venni, ha nem lehet már tovább húzni.

H. P: Feltehetőleg érdemes volna komolyan elgondolkodni azon, hogy vannak olyan rétegek Magyarországon, amelyek a 400 forint feletti benzinár mellett is vígan autóznak – és meg tudnák fizetni a jelenleginél magasabb villany- és gázárat is. Mi kidolgoztunk egy olyan javaslatot, miszerint a fogyasztók egy szűk köre rászorultság alapján, nagyon nyomott áron vételezhetne áramot, gázt, távhőt és akár vizet is, de lenne egy másik fogyasztói kör is – és ebbe beletartoznék bizonyára én is –, akinek magasabb áram-, gáz- stb. számlája volna, és kifizetné azt az árat, ami közelebb van a szolgáltatók elképzeléséhez.

hvg.hu: Ez amolyan szociális alapú energetikai közteherviselés lenne?

H. P: Azok lehetnének a kedvezményezettjei, akik valóban rászorulnak. A kulcs az, hogy a fogyasztónak kérnie kelljen a jutányos szolgáltatást, és ennek fejében a rászorultságát igazolni is tudja.

Fotó:

hvg.hu: Hasonlóra volt már kísérlet,  és meg is bukott, mert kiderült, hogy ebben az országban, ha papírral kell igazolni a rászorultságot, akkor több a rászoruló, mint aki nem az. Ez így finanszírozhatatlan. Miért erőltetné?

H. P: Megfelelő előkészítéssel és alaposabb, szélesebb körű ellenőrzés révén szerintem működőképes lehet a rendszer.

hvg.hu: Hogyan egyeztethető össze, hogy miközben a Meh a piacon valódi hatóságként működik, a lakossági fogyasztókat érintő árszabályozás tekintetében a szakminiszter továbbra is felülírhatja az önök gázárszámítási eredményeit?

H. P: Ezzel a kérdéssel hónapok óta foglakozunk. Az, hogy a gáz-, illetőleg a villanyár nem jelentéktelen részének a mértékét a hivatal határozatban állapítja meg, de magának a terméknek az árát egy miniszteri rendeletben jelentetik meg, szerintem hosszú távon tarthatatlan. Még a tél folyamán a kormány napirendjére is tűzi a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Meh kapcsolatrendszerének kérdését. Azt hiszem, február végére a dolgok új felállásban mehetnek tovább. Személyesen is azt remélem, hogy ezt követően az életem könnyebbé válik.

hvg.hu: Közben a vízközművek árszabályozási modelljét is most készítik. Mi okozza az alapvető nehézséget?

H. P.: A víziközművek ármodelljének kidolgozása sokkal nehezebb, mint a távhőszektoré volt. Utóbbinál beszélhetünk úgy 100 termelőről és szolgáltatóról, előbbiben viszont van mintegy 400 cég, amelyek összesen 3200 településen szolgáltatnak. Ráadásul, míg a távhő esetében egy viszonylag szűk sávban lehetett és lehet tartani a díjakat, a víz- és csatornaszolgáltatásban jelenleg 4-10-szeres különbségek is vannak egymáshoz képest.

Fotó:
hvg.hu: A politikai akaraton kívül akkor mégis mi indokolja ezt az állami kontrollt? Egyáltalán: költséghatékonyan kiszámolhatók, közös nevezőre hozhatók mindezek?

H. P.: A gáz-, villany-, távhő- és vízszolgáltatás közös nevezője, hogy mindegyik vezetékes szolgáltatás. És mint ilyen, a víz is monopolpiaci rendszerben működik. Az ilyen piacok szabályozásában a Meh-nek 16 éves gyakorlata van. Európa jó néhány országában van hasonló megoldás, Szlovákiában például az elmúlt öt évben került az ottani hivatal hatáskörébe a távhő is és a víz is. Így kerek ez a rendszer.

hvg.hu: A jelenlegi épületet így biztosan kinövik, de megállnak-e a hízásban négy divíziónál?

H. P.: Nem, sőt, már történt újabb bővülés, mert január elsejétől az energiaközpontból hozzánk került a nemzeti energiastatisztikai adatok kezelése – embereket és feladatokat is vettünk át. A kör valószínűleg még bővülni fog, mert úgy gondolom, hogy a kommunális hulladékok területének árszabályozását is hozzánk kellene kapcsolni. Illetve fontos, hogy tovább dolgozzunk a fogyasztóvédelem megerősítésén is. A  hivatal státuszát az is erősíti, hogy a lakosság elhiszi, az energetikai kérdésekben – ha az élet úgy hozza – meg tudjuk őket védeni.

Horváth Péter
Az 50 éves olajipari szakember a moszkvai Gubkin Egyetemen tanulta az olajmérnöki mesterséget (1981-1986), majd közgazdasági szakokleveles mérnökként már Budapesten végzett a Közgázon (1989-1991). A szakmát fúrómérnökként kezdte a Kőolajkutató Vállalatnál (1986), majd a Mol-Chem szolnoki kirendeltségvezetője lett (1991-2000). A Mol beszerzési vezetője 2000-től, majd egy évig az Ural Group ügyvezető igazgatója. 1998-2002 között mindezek mellett a szolnoki Fidesz elnöki tisztségét is betöltötte. 2006-2010 között a Mol nemzetközi beszerzéseinek kiemelt vezetőjeként dolgozott, 2010 júliusa óta a Magyar Energia Hivatal elnöke.
27 HOZZÁSZÓLÁS, MELYEK KÖZÜL A LEGFRISSEBBEK:
2012. augusztus 13., 14:38 Kiss Gyorgy

Mint 40 évig energetikusként és jelenleg is aktívan energetikával fogllkozó,a véleményem az alábbi: A MEH jelenleg átment "só hivatal" formába,amit tetéz,még majd a vízközművel,meg a kommunális hulladékkal való foglalkozás is.
AZ Energia hivatal energiával foglakozzon,ne szociálpolitikával.
Olyan adathalmazt kérnek a cégektől,amely soha nem volt és semmi értelme sincs.Ettől semmi nem lesz gazdaságosabb. Energetikai közteherviselés- badarság.Ha az embereknek megfelelő jövedelmük van nem kell 5-10 féle tarifát (egyetemes árat stb,,) kitalálni.Piacgasdaság van ? Vagy mi a fene.1 KWh áram előállítgása mindenkor a piac fűggvénye nem pedig az anyagi helyzeté.Ez a régi rendszerben volt,hogy Bp-en és kiemelt helyeken olcsóbb volt a villany.Most ugyanezt akarják,akkor mi változott 1989 után semmi?

2012. február 19., 16:58 Zakuszka

Horváth elvtárs, a szolgáltatónak és a maga által vezetett hatóságnak semmi köze nincs az én jövedelmi adataimhoz, csak a NAV jogosult ilyen bevallást kapni tőlem.
Tudom, hogy Pártunk és Kormányunk, 2/3-ával minden jogalkotási csodára képes, s akár ezt a kifogásomat is semmivé teheti huszáros törvénykezésével, s azt is hogy a demokratikus jogállamiság sem tabu maguknak, aztán hisztiznek, ha az EU, az ET, vagy akár az ENSZ is "rácsodálkozik" alkotásaikra.
Nem is apellálok jogérzékenységére, a piaci és a versenyszabályokra sem, de arra felhívnám szíves figyelmét, hogy Orbán egyik legnagyobb szavazóbázisának a farkára lép az ilyen agyalásokkal, jól belerúg a tényleges középosztályba.
A 2/3-os győzelem óta eltelt időben nyújtott teljesítmény alapján nem lenne kár az Orbán-kormány bukásáért, de nem biztos, hogy ezt a Macska is így gondolja, okoska Egérke.
Szóval, next..., nézze át újra a rászorulók kompenzálására már bevált módszereket, még akkor is, ha azok "a másik mosószer" produktumai voltak.

2012. február 13., 23:55 Sinka László

Csakis addig tudja a népet szívatni míg hagyja a nép, hogy szívassák.A rendszerváltás óta nem volt egy becsületes kormányunk. Orbán is nyomorban tartja a népet és elvárná, hogy tapsoljunk neki. Kilépni az EU-ból és az IMF-ből, hogy ne legyünk rabszolgái senkinek.

2012. február 12., 17:05 szomorú73

Magyarországot eladták piaccal együtt már 1990-ben. Az emberek nem tudják kifizetni a rezsijüket, én sem, sőt kellene +70000 forint. Ugyanis két műszakban kapok 62000 forintot.

Eladták az energiahivatalokat, szolgáltatókat a Nyugatnak. A nyugatot nyaljuk. Azt hiszik ami ott jó az itt is működik. Ilyen az oktatás is. Más a társadalmi félépítésünk. Angliával összehasonlítani minket, vagy a svédekkel, Röhej. Ezek az országok alapban nem voltak elnyomva évszázadokon keresztül. Nekünk az a bajunk, hogy a nyugatot nyaltuk, s nem merünk kiállni magunkért. Kivétel 1848 s 1956! A másik: miért nem forog a gazdaság? mert nincs aki vásároljon, mert nincs miből. Milliárdosok kérték, hogy adózni akarnak még többet, mert nem szabad terhelni a szegényeket. Nálunk, Demján Sándor támogatja ezt. A konferencia Davosban volt, 70 milliárdos részvételével. Meddig bírjuk ezt. Hiába tanultam, nem megyek semmire vele. Én sérülten születtem, ennek van nyoma most is, de gyógypedagógiát tanultam, kitörni szerettem volna, de nem lehet. Dögöljünk meg! Amúgy az asszisztensi fizetés sem lenne elég. Emberek dolgoznak hiába két műszakban,pluszokat vállalnak, de családot vállalni nem tudnak, kapcsolatot sem, vagy szétmennek. Lelkileg, pszichikailag betegek vagyunk. Nekem tévém, telefon, net sem lesz, igy kéne fizetnem 70000 forintot, de nem elég, akkor hogy lehet 47000-ből kijönni? Az ilyen embert ki kell rúgni, aki ilyet mond!

Megyünk ki az erdőbe lakni. Eladjuk a lakást, ha van kinek, veszek egy sátrat! :(

2012. február 5., 13:19 joga1946

Egy olyan ember, aki pénzügyekkel foglalkozik, hogy mondhat, olyan őrültségeket, hogy meg lehet élni 47000 Ft-ból. A rezsi sem jönne ki belőle, vagy Matolcsy (úr) is a régi viccet veszi vezérfonalnak X felkelt kívánjanak neki jó reggelt, leült reggelizni, kívánjanak neki jó étvágyat. Magyarul, ha a rezsihez hozzáadjuk, hogy szűkösen, de azért enni is kéne, meg ki kell fizetni a devizahitel rám eső részét _ nem mindenki tudta a cihából előszedni - akkor az már ennek a sokszorosára rúg. Viccelődni persze lehet, mert ő meglehetős jómódban él, de ilyet egy felelős kormányhivatalnoknak, még viccből sem szabadna kijelentenie. Költői kérdés ? vajon az iyen és ehhez hasonló kijelentések kit minősítenek...

További 22 hozzászólás megtekintése »
Véleménye van? Ossza meg velünk!


Rászorultság szerinti rezsiárakat akar az energiahivatal




  Másolat Önnek

APRÓHIRDETÉSEK
tovább az apronet.hu-ra »
HVG HIRDETÉSFELHŐ
AJÁNLJUK MÉG
HIRDETÉS
HVG ONLINE CSOPORT HÍREI
híreink RSS csatornái »
Keresse az újságárusoknál!
Előfizetek a HVG-re Előfizetek a DHVG-re

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X