szerző:
hvg.hu

A Markhot Ferenc Kórház szerint csökkent a betegforgalom, mivel az alperesként beidézett szerkesztők nyilvánosságra hozták, hogy a kórház szülészetén külön-külön helyezték el a roma és nem roma nőket.

A Fővárosi Bíróságon megkezdődött az a kártérítési per, amelyet az egri Markhot Ferenc Kórház indított a Medical Tribune Kiadó és hat másik alperes – köztük a Roma Sajtóközpont, a Népszava és a Magyar Hírlap kiadója és munkatársai - ellen. A kórház keresete szerint az alperesek hamis információkkal befolyásolták a közvéleményt, aminek következtében a kórház szülész-nőgyógyászati osztályának betegforgalma – ezáltal a kórház bevétele – jelentősen csökkent.

Az ügy előzménye és a felperes hivatkozási alapja az a sajtóper, amelyet a kórház indított 2003-ban több sajtótermék ellen. A lapok a Roma Sajtóközpont információi és tapasztalatai alapján azt állították, hogy az egri Markhot Ferenc Kórház szülészeti osztályán és gyermekágyas kórtermekben a roma kismamákat elkülönítik. A bíróság akkor nem látta bizonyítottnak az írások azon részeit, amelyek szerint külön jelölést alkalmaztak a kórház dolgozói a romáknak fenntartott kórtermekre, valamint azt sem, hogy a kórházban folyamatos és tudatos elkülönítés történt volna, így ezeket a pontokat illetően helyreigazításra kötelezte a sajtótermékeket. Az elkülönítésre vonatkozó tapasztalatokat azonban nem vonta kétségbe a bíróság, így az erre vonatkozó helyreigazítást annak idején elutasította.

A kórház – a fenti helyreigazítási ítéletekből levezetett „jó hírnév megsértésére” hivatkozva – azt állítja, hogy 2003. május 16-tól június közepéig a szülészet nőgyógyászati osztály betegforgalma 136 fővel csökkent, s emiatt 19,3 millió forint bevételkiesés érte az intézményt. A felperes ezen kívül 10 millió forint nem vagyoni kártérítésre is igényt formál.

Az alperesek szerint, mint azt a keddi tárgyaláson kifejtették, nincs ok-okozati összefüggés a csökkenő betegszám és a megjelent újságcikkek között. Az ügyben a Medical Tribune Kiadót képviselő dr. Sándor Bernadette ügyvédnő ellenkérelme szerint a kórház által csatolt statisztikai adatok hitelessége nem bizonyított, abból nem derül ki, hogy a kártérítés összege pontosan mely időszak veszteségeit lenne hivatott kompenzálni, a táblázatokban felsorolt 16 betegségi-beavatkozási kategória közül tízben nem csökkent az esetek száma, ráadásul betegforgalom hullámzásának tendenciái a kórház által csatolt adatok szerint is az utóbbi három évben azonosak.

Az ügyvédnő szerint életszerűtlen és bizonyítatlan, hogy néhány újságcikk a megjelenésétől számított harminc napon keresztül úgy fejti ki hatását, hogy a várandós kismamák más intézményhez vándorolnak. A statisztikai adatokból tehát nem lehet bizonyítani, hogy pontosan mi okozta a bevétel elmaradását – állítja a jogi képviselő.

Mint a Magyar Hírlapot akkoriban kiadó Ringier Kft-t képviselő dr. Ligeti György a tárgyaláson kifejtette, kérdéses, hogy a kórház keresete a bevételek kimaradása mellett miért nem említi a költségek csökkenését. Nem tisztázott továbbá, hogy ki perel: a kórház, vagy az azt üzemeltető gazdálkodó szerv, hiszen az esetleges kár legfeljebb utóbbit érhette.

Az alperesek jogi képviselői kifogásolták, hogy a jogsértés miatti kárigénnyel a kórház a cikkeket megjelentető szerkesztőkhöz, s nem a kiadóhoz fordultak.

A bíró a tárgyalást november 17-re napolta el, arra azonban kitért, hogy a felperesnek pontosan bizonyítania kell a kárt bekövetkeztét, annak összegszerűségét, valamint a cikkek és a kár között fennálló ok-okozati összefüggést.

HVG Pártoló Tagság program

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!
MTI Itthon

Sváby cége pert indít a TV2 "álriportja" miatt

Az év leleplezése helyett az év viccéről beszélt a kereskedelmi csatorna legnagyobb műsor-beszállítója és az egyik fővárosi parkolási társaság vitája kapcsán Lóránt Gergely, a TV2 pr-és marketing vezetője.

Itthon

Tasnádi volt felesége pert nyert a Star ellen

A 2002-ben a Star magazinban megjelent cikk alkalmas volt arra, hogy sértse Marjai Judit személyiségi jogait, ezért a Fővárosi Bíróság másodfokon 600 ezer forintnyi kártérítés megfizetését rótta aki az alperesre.

MTI Itthon

Pert vesztett a Magyar Nemzet

Jogerősen pert nyert Meruk József újságíró a Magyar Nemzet ellen kedden - közölték a Fővárosi Bíróság sajtótitkárságán. A Fővárosi Bíróság ítélete szerint személyiségi jogot sértő Bayer Zsoltnak a lapban közölt írása, amely szerint a felperes ügynök volt az előző rendszerben.