Négy hónappal beválasztását követően távozik az osztrák vasutak (ÖBB) igazgatótanácsából Gustav Poschalko vezérigazgatóhelyettes.

A bécsi Kurier értesülése szerint az illetékes miniszterek a színfalak mögött már megegyeztek, hogy az ÖBB felügyelő-bizottságának április 22-i ülésén menesztik a vasúttársaság vezérét, Martin Hubert, és vele együtt útilaput kötnek helyettese, Poschalko lába alá is.

A szociáldemokrata párt vezetéséhez közelálló Poschalko decemberben annak jutalmául került az ÖBB egyik legmagasabb pozíciójába, hogy mint a RailCargoAustria (RCA) vezetője ő vezette a tárgyalásokat a magyarokkal a MÁV Cargo megvételéről. S bár a privatizációs tárgyalások eredményre vezettek, az immár az RCA-tól feljebb lépett, 68 éves szakember nem tudta lemosni magáról a privatizáció kilobbizásával megbízott magyar cég körüli tisztátalanságokat.

Mint emlékezetes, az RCA 7,1 millió eurót fizetett sikerdíj gyanánt – azaz a pénz még csak készenlétben áll, hiszen a magyar versenyhivatal még nem adta az ügyletre áldását – a „no name” Geuronet nevű magyar minicég tényleges tulajdonosának, Gulya Andrásnak a vásárlás előmozdítására. Poschalko egy beosztottjával írta alá az egyezséget, az RCA igazgatóságának másik két tagja ugyanis nem volt hajlandó vállalni a megállapodást. A hivatalos magyarázat szerint mindketten éppen szabadságon voltak.

A bécsi Format által januárban kirobbantott botrány azt sugallta, hogy a tanácsadási tevékenységben meghökkentően nagy összeg magyarországi pártfinanszírozási célokat szolgált, Bécsben viszont az terjedt el, hogy a pénz jó része osztrák vasúti menedzserekhez találna vissza. Poschalko a koalíciós kompromisszumnak lett most áldozata, Hubert a szociáldemokrata közlekedési miniszter akarta leváltani, ezért tőle a néppárti alkancellár-pénzügyminiszter kívánt búcsúzni.

Martin Hubernek is korrupciógyanús ügyben kell elhagynia jól jövedelmező állását, felesége egy ÖBB-közeli céggel kötött olyan ingatlanüzletet, amely 5 millió euróval gazdagította a családi kasszát. A szép látszat, s az „arany kézfogás” érdekében mindkét vezető a céggel közös megegyezéssel távozik, Poschalko kicsit később, mint főnöke, sőt konzulensként 2009-ig marad, hogy „meglévő szerződését kidolgozza”. A mintegy 550 ezer euró végkielégítésről sem kell lemondania.

Födvári Zsuzsa / Bécs

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
MTI Itthon

Nyomoznak a Cargo-ügyletben

Nyomozást rendelt el a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) befolyással üzérkedés gyanúja miatt a MÁV áruszállítási cége, a Cargo privatizációjával kapcsolatban - írta csütörtöki számában a Népszava.

MTI Gazdaság

Ausztriában sokallják a MÁV Cargóért ajánlott árat

Osztrák ágazati elemzők szerint túl sokat ajánlott a MÁV Cargo részvényeiért az osztrák államvasutak teherszállító leányvállalata, a Rail Cargo Austria (RCA) és partnere, a GYSEV Zrt., írta a Wirtschaftsblatt hétfőn. A konzorcium tette a legjobb ajánlatot a MÁV-cégre, 400 millió eurót (102,5 milliárd forintot) kínált, így az értékesítésről vele kezdik meg a tárgyalást.

MTI Itthon

Nyomozás Cargo-ügyben: a MÁV állítja, náluk nem lobbiztak

A MÁV hivatalos értesítést kapott arról, hogy a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) nyomozást indított a MÁV áruszállítási cége, a Cargo privatizációjával kapcsolatban - közölte Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke, megerősítve a Népszava információját. A lap szerint a nyomozást befolyással üzérkedés gyanúja miatt ismeretlen tettes ellen indították meg.