Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6b851048-38d0-401d-8a44-f12d56ca5d50","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Bűzlő díszletet kellett eltávolítani a bécsi operaházból, miután a legutóbbi előadáson több néző is a darab vége előtt távozott a szag miatt.","shortLead":"Bűzlő díszletet kellett eltávolítani a bécsi operaházból, miután a legutóbbi előadáson több néző is a darab vége előtt...","id":"20250223_Buzlo-diszletet-tavolitottak-el-a-becsi-operahazbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b851048-38d0-401d-8a44-f12d56ca5d50.jpg","index":0,"item":"10b70c75-9fe3-49ba-87ba-b58ee07b0779","keywords":null,"link":"/elet/20250223_Buzlo-diszletet-tavolitottak-el-a-becsi-operahazbol","timestamp":"2025. február. 23. 07:43","title":"Úgy bűzlött díszlet, hogy kimenekültek a nézők a bécsi operaházból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fcc9d5af-3cb1-49cf-8c4a-522b25d0ce7f","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A volt vezérkari főnök tudomása szerint az érintett ingatlan a mai napig a magyar állam tulajdonában áll.","shortLead":"A volt vezérkari főnök tudomása szerint az érintett ingatlan a mai napig a magyar állam tulajdonában áll.","id":"20250221_Ruszin-Szendi-Romulusz-allitja-sem-megrendeloje-sem-tulajdonosa-a-900-millios-dunakeszi-szolgalati-ingatlannak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fcc9d5af-3cb1-49cf-8c4a-522b25d0ce7f.jpg","index":0,"item":"f313480e-5fd3-4945-b9d1-6eaaf7986da8","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250221_Ruszin-Szendi-Romulusz-allitja-sem-megrendeloje-sem-tulajdonosa-a-900-millios-dunakeszi-szolgalati-ingatlannak","timestamp":"2025. február. 21. 20:13","title":"Ruszin-Szendi Romulusz állítja, sem megrendelője, sem tulajdonosa a 900 milliós dunakeszi szolgálati ingatlannak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59d5894c-600f-4d9e-9516-a0a09a3fe54e","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az egyházfő még legalább egy hétig kórházi kezelésre szorul.","shortLead":"Az egyházfő még legalább egy hétig kórházi kezelésre szorul.","id":"20250222_ferenc-papa-allapota-szombat-vatikan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59d5894c-600f-4d9e-9516-a0a09a3fe54e.jpg","index":0,"item":"7a6ada7a-0e40-4dd4-8c9c-885dbc0d3278","keywords":null,"link":"/elet/20250222_ferenc-papa-allapota-szombat-vatikan","timestamp":"2025. február. 22. 10:01","title":"Szűkszavúan tájékoztatott a Vatikán Ferenc pápa állapotáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74ebfcd3-42b8-4834-9a44-f73df9f2d2f6","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A Bristoli Egyetem kutatói szerint 250 millió év múlva olyan forróság lesz a Földön, hogy azt nemcsak az ember, de egyetlen emlős sem fogja tudni elviseni.","shortLead":"A Bristoli Egyetem kutatói szerint 250 millió év múlva olyan forróság lesz a Földön, hogy azt nemcsak az ember, de...","id":"20250223_fold-szuperkontinens-pangea-ultima-klima-eghajlat-elet-emberiseg-jovoje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74ebfcd3-42b8-4834-9a44-f73df9f2d2f6.jpg","index":0,"item":"906ed1fa-56f7-4571-b74e-a6338b617ad0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250223_fold-szuperkontinens-pangea-ultima-klima-eghajlat-elet-emberiseg-jovoje","timestamp":"2025. február. 23. 16:03","title":"Egy szimuláció megmutatta a Föld jövőjét: nem sok hely lesz az embernek a bolygón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: kavarás a Közel-Keleten és gyilkosság Oroszországban. ","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250223_Elvitelre-Orban-Viktor-Hazafi-Alekszej-Navalnij-Kozel-Kelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"bc82ae1a-927f-4863-85e9-ca20b4f27f2c","keywords":null,"link":"/itthon/20250223_Elvitelre-Orban-Viktor-Hazafi-Alekszej-Navalnij-Kozel-Kelet","timestamp":"2025. február. 23. 06:00","title":"Elvitelre #107: Orbán Viktor, és egy Hazafi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1741fda2-0b8d-4d10-bdc9-46ff1a4696bd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250223_aram-vezetese-levegoben-szen-dioxidot-megkoto-por-quipu-struktura-vernyomasmeros-ora-cpu-teljesitmeny-csokken","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1741fda2-0b8d-4d10-bdc9-46ff1a4696bd.jpg","index":0,"item":"69b60162-ae7c-44d1-a0e8-88811aa9de9d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250223_aram-vezetese-levegoben-szen-dioxidot-megkoto-por-quipu-struktura-vernyomasmeros-ora-cpu-teljesitmeny-csokken","timestamp":"2025. február. 23. 12:00","title":"Ez történt: Sikerült rájönni, hogyan lehet áramot vezeték nélkül elvezetni a levegőben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e5ead1f4-562f-44e9-af73-150477e43bdf","c_author":"Iványi Blanka","category":"360","description":"Minden ötödik magyar ember részesült öregségi nyugdíjban 2024-ben. Ám hiába a nyugdíjas szavazók fülének szépen csengő kormányzati narratíva, a 65 év felettiek csaknem negyede szegénységben él.","shortLead":"Minden ötödik magyar ember részesült öregségi nyugdíjban 2024-ben. Ám hiába a nyugdíjas szavazók fülének szépen...","id":"20250222_hvg-Magyar-nyugdijasok-sokan-de-nem-joletben-tenytar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5ead1f4-562f-44e9-af73-150477e43bdf.jpg","index":0,"item":"8355adb3-750c-48f3-bc9f-556ca7a01223","keywords":null,"link":"/360/20250222_hvg-Magyar-nyugdijasok-sokan-de-nem-joletben-tenytar","timestamp":"2025. február. 22. 10:45","title":"Magyar nyugdíjasok életkörülményei: hiába a kormányzati dicsekvés, a számok mást mutatnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14271325-4bf5-49d4-8293-bd3cf92e53ec","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Hermetikus lezárás, belátást gátló drapériák.","shortLead":"Hermetikus lezárás, belátást gátló drapériák.","id":"20250222_orban-evertekelo-varkert-bazar-kordon-fotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14271325-4bf5-49d4-8293-bd3cf92e53ec.jpg","index":0,"item":"dc22b1a5-5152-402d-8ad3-530c49a3df88","keywords":null,"link":"/itthon/20250222_orban-evertekelo-varkert-bazar-kordon-fotok","timestamp":"2025. február. 22. 12:38","title":"Kordonokkal készülnek Orbán évértékelőjére a Várkert Bazárnál – fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az iskoláját: miért késik a közoktatás megújítása?
Tetszett a cikk?
A csatazaj ellenére valódi reformok nem voltak a közoktatásban – állítja Csapó Benő, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének vezetője, a közoktatás megújítását szorgalmazó Zöld könyv társszerkesztője. A döntések, mondja, gyakran tudományos megalapozás nélkül: laikus vélemények alapján, illetve érdekcsoportok közötti egyezkedések eredményeként születnek.
HVG: Aggasztó képet rajzolnak a magyar közoktatásról a friss kompetenciafelmérések. Az 1980-as évek elején a magyar gyerekek még élen álltak a természettudományos és matematikai ismereteikkel, ma már csak a középmezőnyben vannak, a szövegértésben pedig a listák végén kullognak. Eközben a nyolcvanas évek óta számos reformot vezettek be a képességek és készségek fejlesztésére, a használható tudás átadására törekvő kompetencialapú oktatás érdekében. Hogy is van ez?
Csapó Benő: Az aggasztó jelzésekkel kapcsolatos megállapításaival egyetértek, a reformokat azonban nem látom. Itt nem is olyan problémákról van szó, amelyeket reformokkal, rendeletekkel lehetne rendezni. Amíg minden érintettnek, mindenekelőtt a gyerekeknek és a tanároknak – de ugyanígy a szülőknek és az oktatáspolitikusoknak – nincs világos képük arról, milyen az a tudás, amelyet az iskolában el kell sajátítani, addig nem várhatunk előrelépést. Nem visz előre, ha olyan fogalmakat vezetünk be, amelyek tartalmában nincs legalább valamiféle szakmai konszenzus. Ilyen a „kompetenciaalapú oktatás” is, miközben a rendszer még a „képességfejlesztés” kívánalmait sem dolgozta fel. A pedagógiai kultúra nem változott meg olyan mértékben, hogy annak akár a diákok tudásának mértékére, akár minőségére hatása lenne.
HVG: Mi a baj a magyar tanárokkal?
Cs. B.: A baj nem a tanárokkal van, hanem a rendszerrel, amely így választja ki, így készíti fel és így tartja pályán a pedagógusokat. Igazságtalanság lenne az éppen pályán levő tanárokat hibáztatni olyasmiért, ami nem az ő felelősségük. Pláne méltatlan általánosítani, hiszen nagyon sokféle tanár van. Sokan közülük szívüket-lelküket beleteszik munkájukba. Nekik köszönhetjük, hogy az iskola még úgy-ahogy működik. Nem ők tehetnek arról, hogy a pedagóguspálya nem elég vonzó, a tanári fizetés egyszerűen nem versenyképes, nem vonzza a tehetséges fiatalokat, és nem elegendő az értelmiségi életminőség megteremtéséhez sem. A tanárnak a tudása, a műveltsége a munkaeszköze, és hiányoznak a feltételek ezek megszerzéséhez, fenntartásához.
HVG: Nem a „módszerváltással” van a baj? Mi szól a hagyományos, ismeretátadó, köznyelven a poroszos oktatás ellen?
Cs. B.: Nem szerencsés, ha ezt a három kifejezést egymás szinonimájaként használjuk, ugyanis nem minden korszerűtlen, ami hagyományos. Természetesen szükség van az ismeretek elsajátítására is. Baj akkor van, ha a tanulók megértés nélkül memorizálják a tananyagot. Az ilyen tudást semmire sem lehet használni. Ez valóban nagyrészt módszerek kérdése.
HVG: Minek egyáltalán újítani, ha a nyolcvanas években még ment a szekér?
Cs. B.: Ön használja még a tűs lemezjátszóját? Valamikor nagyszerű újítás volt. Nosztalgiázhatunk azon, milyen szépen szólt, milyen atmoszférát teremtett, de a világ már nem erre megy.
HVG: Egy biztos: a tanítási módszerekben színesedett a kínálat. De mennyiben bizonyítottak Magyarországon a reformpedagógiák? Van-e valamilyen kontrolljuk a pedagógiai sarlatánságoknak?
Cs. B.: Nincs igazán kontroll, a mai törvényes keretekbe valóban sok minden belefér. Tág teret kapott a „guruizmus”: semmit nem kell bizonyítani, elég elhinni, hogy működik. A reformpedagógiák a maguk korában a progressziót képviselték, sok előremutató elemet hoztak a pedagógiai gondolkodásba. Néhány általuk megfogalmazott igény – például a gyermekek fejlődéséhez alkalmazkodó tanítás – máig megvalósulatlan maradt. Más esetben bizonyos formai elemek megkövesedtek, és a múlt század elején kialakult keretek mára anakronisztikussá váltak. De végső soron nem tudjuk, hogy melyik bizonyult eredményesnek, mert egyik esetben sem került sor hatékonyságuk tudományos alapossággal elvégzett felmérésére, kockázataik és mellékhatásaik vizsgálatára.
HVG: Mekkora szerepet játszik a közoktatás mai állapotában a példátlan decentralizáció, amely a tantervek és tankönyvek terén is tetten érhető?
Cs. B.: A legtöbb téren túl korán és túl messze ment a decentralizáció. Túl korán, mert anélkül kerültek a feladatok az iskolákhoz, tanárokhoz, hogy azokra felkészülhettek volna. Az ország mérete, a tanulók száma sem indokolja ezt a széttagoltságot, sokféleséget.
HVG: Végleg lezárult-e a szakmai vita az aprólékosan kidolgozott központi tantervek, illetve a kerettantervek dilemmájáról? Van-e egyáltalán színvonalas magyar tantervfejlesztés?
Cs. B.: Nem tudom, lezárult-e, de valószínűleg elveszíti a jelentőségét. Először abban kellene megállapodni, mi az, aminek a részletezéséről beszélünk. Miközben mindenki az alapvető képességek fejlesztésének fontosságát hangsúlyozza, a tervezés többnyire visszacsúszik a konkrét tartalmak meghatározásához – vagy annak megállapításához, hogy ilyesmire nincs szükség. Ha azonban fejlesztésről beszélünk, annak elveit érdemes részletezni, a készségek, képességek egymásra épülését pontosan meghatározni. Csak akkor tudjuk ellenőrizni, hogy a tanulók haladnak-e, ha pontosan megmondjuk, mit értünk haladáson és mihez képest. A fogalmak fejlődésének is megvannak a természetes folyamatai; ha a tanítás ezt figyelembe veszi, jól szervezett, alkalmazható tudás alakul ki. A fejlődési folyamatok feltérképezése elmélyült kutatómunkát igényel, ami a tanároktól nem várható el. Szükség lenne részletesebb alapelvekre, standardokra, és több képzett szakember is kellene, akik képesek ilyenek készítésére.
HVG: Az OECD a „bizonyítékokon alapuló oktatáspolitikákat” szorgalmazza. Tudna mondani az elmúlt húsz évből olyan intézkedéseket, amelyek megfeleltek e kritériumnak?
Cs. B.: Ilyen oktatáspolitikáról akkor beszélhetünk, ha bizonyítékaink vannak arra, hogy egy változtatásnak pozitív hatása van, és a politika szorgalmazza ezt a változtatást. A megbízható visszacsatoló mechanizmusok kiépítése például bizonyíthatóan javítja a rendszer működését. Ebben a szellemben kezdődött el a közoktatási értékelési rendszer kiépítése. A sokéves kutatómunkával kidolgozott Difer (diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszer) tesztrendszerrel fel lehet mérni, hogy az iskolába lépő tanulók alapvető készségei elegendően fejlettek-e a rájuk váró tanulási feladatokhoz. Az OECD által szervezett PISA-vizsgálat hívta fel a figyelmet az iskolák közötti, nemzetközi mércével mérve is kiemelkedően nagy különbségekre és ezek negatív hatásaira. Többféle – bár egyelőre nem elég hatékony – intézkedés is született ezek mérséklésére. A másik megoldás a reformra, amikor laikus vélemények összegzése vagy különböző érdekcsoportok közötti egyezkedés alapján születnek döntések. Ennek az eredménye a jelenlegi érettségi a több mint száz választható tárggyal, a rendkívül sokféle tanári szak, ami inkább tükrözi a képző intézmények érdekeit, mint a közoktatás valós igényeit.
A Fidesz szerint a közoktatásban bevezetni tervezett új finanszírozási modell hazugság, nem más, mint a normatívacsökkentés álcája – közölte Sió László, a párt oktatási műhelyének vezetője.
Több újdonságra is számítani kell a közoktatásban a hamarosan induló tanévben: változnak a középiskolai felvételi megszervezésének feltételei, az Oktatási Hivatal jogosítványai bővültek, s óvodáztatási támogatás igényelhető a hátrányos helyzetű gyermekek után.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint összeomolhat a közoktatás mint közszolgáltatás, ha a jövő évi költségvetésben beterjesztett normatívacsökkenés megvalósul - közölte Kerpen Gábor elnök.
Számos indokolt és indokolatlan kiadással kell szembesülni a családoknak tanévkezdéskor. A nebuló iskoláztatásának költségeit a szülői ambíciók is a szükséges többszörösére drágíthatják. Az állam eközben milliárdokat költ az ingyenes tankönyvekre, aminek a tankönyvkiadók is örülnek.
Elvérzett a közoktatási törvény körüli vitában a tárca több indítványa, amely a pedagógusok rugalmasabb foglalkoztatását tette volna lehetővé. Pedig a reformerek a tanárok közalkalmazotti státusát is megszüntetnék.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint krízishelyzet van a
közoktatásban a tervezett intézményátszervezések, csoportösszevonások miatt.
Magyarországon olyan mértékű a táborok egymás iránti kölcsönös gyűlölete, hogy a szemben álló felek kiengesztelődését elképzelni is nehéz. Pedig, ha egyszer igazán változást akarunk elérni, szükségünk lesz a képzelőerőnkre.