Miközben a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) vezetése 900 millió forintot spórolna idén a bérköltségeken, tízmilliókat költ tanácsadásra. A tanácsadók között szerepel két ciprusi cég, amelyeknek tippjeiért mintegy harmincmillió forint kifizetését maga Kocsis István, a BKV élére néhány hónapja kinevezett vezérigazgató hagyta jóvá. Kocsis a hétfői nappal zéró toleranciát jelentett be egy átláthatóbb, elszámoltatható cég megteremtése érdekében.

A devizapiaci változások várható hatásának elemzése, javaslattétel a forintkiadások optimalizálására vonatkozóan – ezt a címet viseli az az anyag, amelyre megbízási szerződést kötött a BKV a ciprusi Dandy Trading Ltd-vel. A megrendelésre a közlekedési vállalat 78 500 eurót, 23,5 millió forintot szánt, és ebből tavaly december 4-én – a hvg.hu birtokában lévő, Kocsis István által aláírt teljesítési igazolás alapján – mintegy 56 ezer euró, vagyis 16 millió forint kifizetését jóvá is hagyta. Ez a munka első részlete volt. Ehhez hasonló összegben állapodott meg a BKV a limasszoli székhelyű Everest Capital S. A.-val azért az elemzésért, amely arra keresi a válaszokat, hogy a nemzetközi pénzügyi válság milyen hatással lehet a cég hitelfelvételi lehetőségeire.

A két külföldi vállalat mellett számos magyar cég tanácsaira is rászorult a tavaly tavasszal a Magyar Villamos Művek Zrt. (MVM) éléről menesztett Kocsis István. A BKV azonban nemcsak a kommunikáció és a PR területén kapott tanácsokat. A cég 2008. november 13-án vagyontípusonként, vagyonelemenként történő összefoglaló üzletértékeléssel bízta meg az American Appraisal Magyarország Vagyonértékelő Kft.-t. Nem tudni, véletlen-e az egybeesés, de ez a cég volt az, amely a MVM Trade-nél – amelyben még jelenleg is felügyelő-bizottsági tag Kocsis István – a 2006-ra vonatkozó könyvvizsgálói jelentés részeként vagyonértékelést adott.

Zéró tolerancia
Közleményben jelentette be a BKV, hogy Kocsis István vezérigazgató az átláthatóbb, elszámoltatható vállalat megteremtésének céljából zéró toleranciát hirdet a vállalat pénzét elherdálókkal szemben.
Egy másik energetikai területen tevékenykedő volt minisztériumi vezető is részesült BKV-s pénzekből. Felsmann Balázsról van szó, aki 2008 márciusában önként távozott a gazdasági tárca közlekedésért és energetikáért felelős szakállamtitkári posztjáról, és aki cége, a 2008. július 23-án létrehozott Fortima Kft. révén egyik részvényese annak a Force Motrice Zrt.-nek, amely tanácsadói tevékenységre, illetve tőkebevonási képességre és nemzetközi tapasztalatok elemzésére szerződött a közlekedési vállalattal.

Mindezek mellett a BKV jelenleg nagy gondot fordít arra, hogy jogi területen teljesen felkészült legyen. Összesen hét ügyvédi iroda áll készenlétben tanácsaival. Közülük külön az ügyvédi megbízási szerződésekkel foglalkozik a Kupai Ügyvédi Iroda. Egy másik jogászcsoport, a Réti, Antall és Madl Ügyvédi Iroda pedig a BKV átszervezésével és vállalatcsoporttá alakításával kapcsolatos jogi tanácsadást végzi. Néhány ügyvédi iroda megbízása ugyan korábbi, mint ahogy Kocsist kinevezték a BKV élére, de úgy látszik, még ők sem bizonyultak elegendőnek a vállalat jogi természetű ügyeinek gondozására.

A hvg.hu birtokában lévő lista alapján a BKV-nak, s ezzel tulajdonosának, a fővárosnak néhány hónap alatt mintegy százmillió forintjába került a tanácsadók alkalmazása. Az általunk becsült összegbe egyébként nem vettük bele az óradíjra szerződött ügyvédi irodákat, míg a két ciprusi cégnél csak az első részszámlákon jóváhagyott milliókat számoltuk. Bizonyosan vannak olyan területek, amelyeken szükség lehet külsős cég szakértelmére, de kérdés, hogy valóban ilyen mértékben szorulnak-e tanácsokra a BKV vezetői, illetve az, hogy mire való akkor az alattuk szolgáló apparátus. Elgondolkodtató az is, miért kötött a közlekedési vállalat 2008. október 10-én a Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft.-vel két külön szerződést két különböző összeggel, de ugyanarra a feladatra, vagyis a 2008 évi paraméterkönyv előkészítésére. 

Mindezzel kapcsolatban a közlekedési vállalat a következőképpen reagált: "a BKV Zrt. 2009-ben – beruházásokkal együtt – több mint 220 milliárd forintot fordít működésre. 2008 szeptemberében a társaság új vezérigazgatója a stratégiai célok megvalósítása érdekében a BKV jövőjét meghatározó új fejlesztési program kidolgozását kezdte meg. A cég valamennyi tevékenységéhez szükséges beszerzését a közbeszerzési törvény szigorú betartásával valósítja meg. A feladatok (holding-struktúra kialakítása, HÉV-kiválás, buszbeszerzés) hatékony elvégzéséhez sok esetben elengedhetetlen – a hazai piaci életben is természetes módon – külső szakértők bevonása", mert nélkülözhetetlen a megbízott tanácsadó cégek munkája, tapasztalata.

A Budapesti Közlekedési Zrt. az 50 millió forintot meghaladó értékű beszerzései esetén köteles közbeszerzési eljárást lebonyolítani. "Ez értékhatár alatt a társaság a belső szabályozása szerint választja ki a szerződő partnereit: piackutatás, több partnertől történő ajánlatkérés (versenyeztetés), indokolt esetben közvetlen szerződéskötés alapján. A belső szabályozás tehát lehetőséget ad a megfelelő teljesítésre alkalmasnak ítélt partnerrel történő közvetlen szerződéskötésre, ez történt a Dandy Trading és az Everest Capital esetén is" - közölte a közlekedési társaság.

MTI Karrier

Bármikor figyelmeztető sztrájk lehet a BKV-nál

Bármikor tarthatnak egy rövid figyelmeztető sztrájkot a BKV buszos szakszervezetei - közölte Nemes Gábor, a Tömegközlekedési Dolgozók Független Szakszervezeti Szövetségének szóvivője az újabb sikertelen bértárgyalás után.

MTI Karrier

BKV-bértárgyalások: 8 százalékot követelnek a szakszervezetek

Nyolcszázalékos béremelést követelnek a BKV szakszervezetei erre az évre; a cég viszont mindössze 2,3 százalékkal növelné dolgozói bérét - közölte Nemes Gábor, a Tömegközlekedési Dolgozók Független Szakszervezeti Szövetségének szóvivője a bértárgyalás után.

MTI Karrier

BKV-bértárgyalás: nincs megegyezés

Továbbra sem sikerült egyezségre jutnia a BKV vezetőségének és a szakszervezeteknek az idei béremelésről - közölték érdekképviseleti vezetők a keddi tárgyalás után.

hvg.hu Itthon

Ellentmondásos BKV-beszerzés

Bővíteni akarta járműparkját a BKV, ezért azt tervezte, hogy harminckét darab csuklós buszt szerez be. Ki is választott egy céget, a belga Van Hoolt, amely 20 millió forintért kínálta a járművek darabját, csak azt nem tudni, honnan értesült a BKV a kedvező árajánlatról. Az ugyanis egészen addig nem szerepelt a Van Hool weboldalán, amíg a sajtó nem kezdte firtatni az ügyet.