szerző:
MTI

Pécsen elkezdődhet egy modern, környezetbarát, és becslések szerint mintegy 100 milliárd forintba kerülő közösségi közlekedési rendszer kialakítása azzal a két megvalósíthatósági tanulmánnyal, amelyre 750 millió forintot fordíthat a helyi önkormányzat.

"Az egyik dokumentum a kötöttpályás közlekedésre vonatkozó elképzeléseink megvalósíthatóságára, a másik a kötöttpályás és a buszközlekedés közötti összhang megteremtésének lehetőségeire keresi a választ" - mondta Páva Zsolt (Fidesz), Pécs polgármestere hétfőn a baranyai megyeszékhelyen, azt követően, hogy Vér Ivánnal, a projektben közreműködő KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. vezérigazgatójával, valamint Merza Péterrel, a Pécsi Városfejlesztési Nonprofit Kft. ügyvezetőjével aláírta a tanulmányok támogatási szerződését.
   
A polgármester hangsúlyozta: azt nem lehet ígérni, hogy öt év múlva ismét villamos közlekedik Pécsen, azt azonban igen, hogy a vissza nem térítendő európai uniós és hazai forrásokból készülő tanulmányok megmutatják, melyek lehetnek a helyi közlekedés átalakításának lehetséges irányai, s ahhoz mennyi pénzből, milyen beruházások szükségesek.
   
Vér Iván arról szólt, hogy becslések szerint a költség-haszon elemzéseket is tartalmazó hatástanulmányokat mintegy 100 milliárd forintos nagyságrendű, Európában egyedülálló fejlesztés követheti. "A pénz nagy részének előteremtéséhez a város szintén pályázhat európai uniós támogatásokra" - jegyezte meg.
   
Merza Péter rámutatott: a pécsi elképzelések egyedisége abban áll, hogy a város nem egy meglévő rendszer rekonstrukciójában vagy bővítésében, hanem egy teljesen újban gondolkodik, amit európai uniós nagyprojekt keretében, zöldmezős beruházásban valósítana meg. "Optimális esetben a fejlesztéshez 5-7 év szükséges, és bízunk abban, hogy ha megvalósul, a tömegközlekedés népszerűbbé válik Pécsen" - mondta.
   
Páva Zsolt utalt rá, több probléma is van, ezek arra késztetik a várost, hogy egyfajta paradigmaváltást érjen el a tömegközlekedés területén.  Pécset észak-nyugatról hegyvidék határolja, dél felé terjeszkedését ugyanakkor egy kelet-nyugati vasúti tengely akadályozza, továbbá a belváros irányából két felüljárón lehet a Kertvárosba jutni.
   
"Reményeink szerint egy új rendszerrel komoly megtakarítások érhetőek el a tömegközlekedésben, és megkezdődhet az elővárosi parkolórendszer kialakítása is" - jegyezte meg a politikus, aki - bevallása szerint - kíváncsian várja a készülő megvalósíthatósági tanulmányok megállapításait, javaslatait.
   
Pécsen 1913 és 1960 között közlekedett villamos, a villamoshálózat újbóli kiépítésének ötlete gyakran felvetődik, korábban sokszor kampánytémává is vált. A hálózat felszámolásának  anyagi okai voltak. A városnak nem volt elég pénze a szükséges karbantartásokra, fejlesztésekre, s inkább a buszközlekedést helyezte előtérbe.
   
Egyes vélemények szerint ha újra lenne villamos, az javítaná, felgyorsítaná a közlekedést Kertváros és a belváros kötött, de létjogosultsága csak akkor lehet, ha azoknak, akik most autóval közlekednek a két városrész között, legalább a fele biztosan a villamost választaná.

MR1 Kossuth Rádió Itthon

Megmaradhat a pécsi Gandhi Gimnázium

A kormány az év elején döntött a súlyos működési zavarokkal küszködő és lassan két éve határozatképtelen Gandhi Közalapítvány nonprofit társasággá átalakításáról, így biztosítottá vált az ország egyetlen roma nemzetiségi gimnáziumának jövője is - értesült az MR1 Kossuth Rádió.

MTI Itthon

A pécsi szórakozóhelyeket járja végig a helyi önkormányzat

Űjra megvizsgálják, hogy a szórakozóhelyek megfelelnek-e a tűzbiztonsági előírásoknak, vannak-e biztonságosan használható menekülőútvonalaik. Felülvizsgálják a működési engedélyeiket, valamint azt is, hogy az üzemeltetők betartják-e az azokban foglaltakat.