szerző:
Kapcsándi Dóra
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A kormány szerdai döntése április végéig megmenti ugyan a BKV-t a csődtől, a hosszú távú megoldás ugyanakkor még várat magára. A fővárosnak meg kell alkotnia, a kormánynak pedig el kell fogadnia a közlekedési koncepciót, illetve tartani kell azt a megállapodást, hogy minden állami forint mellé ugyanannyit letesz az önkormányzat is.

Hároméves futamidővel tudja a főváros megújtani azt a több tízmilliárdos hitelcsomagot, aminek törlesztési határideje márciusban, illetve április végén jár le - mondta Tarlós István főpolgármester. Mint a hvg.hu először megírta, a kormány szerdai ülésén - az utolsó pillanatban - végül mentőkezet nyújtott a csőd szélén álló közlekedési társaságnak azzal, hogy garanciát vállalt a hitel megújítására. A sajtótájékoztatón elhangzottak szerint ez volt a pénzt nyújtó nyolc bank minimumfeltétele ahhoz, hogy egyáltalán szóba álljanak a hosszabbításról a fővárossal.

Tarlós István azt is elmondta, hamarosan ismét tárgyalóasztalhoz ül Varga Mihály miniszterelnökhelyettessel a BKV jövőbeni finanszírozásáról, ezeken szóba kerül a Századvég Alapítvány által készített szakmai koncepció is. Ez azért érdekes, mert egy tárgyalásokra rálátó forrásunk tegnap azt mondta, azért nem tárgyaltak a kormány-főváros találkozón az anyagról, mert az mindenki szerint egy "fércmunka". Tarlós István szerint a főváros minden olyan megoldást támogatni tud, ami nem közvetlenül az utazókat terheli, így a forrásmegosztás módosítását a főváros és a kerületek között, vagy az iparűzési adó átalakítását.

1+1=?

A Nemzetgazdasági Minisztérium sajtóosztálya szerdán csak a szokásos általános választ adta a hvg.hu kérdéseire; eszerint „a kormány és Budapest vezetése is elkötelezett abban, hogy biztosítsák a fővárosi közösségi közlekedés idei és hosszú távú fenntarthatóságát, de a végleges megoldás kialakításához vannak még kérdések, amelyeket tisztázni kell. A kormányzat kész segítséget adni a fővárosnak, hogy a főváros a BKV a szolgáltatását fenn tudja tartani, de ehhez minden 1 forint kormányzati támogatás mellé 1 forint önkormányzati forrást kell felmutatni, valamint a fővárosnak meg kell alkotni és mindkét félnek el kell fogadni a költségvetési törvényben előírt közlekedési koncepciót. Szintén szükséges, hogy a főváros és a BKV mindent megtegyen a közlekedési társaság adósságállománya rendezése érdekében, amelyhez a kormány szintén kész segítséget nyújtani. A megoldás részleteiről még nem született kormánydöntés”.

A kormány szerdai döntése, mely szerint készek az állami kezességvállalásra a hitelállomány átütemezése során, csupán rövid távon oldja meg a BKV problémáját.

Tarlós és Vitézy: még főhet a fejük
©

Az idén a BKV-nak 58 milliárd forintnyi hitelt kell visszafizetnie, ebből az első félévben 41 milliárdot. Március 19-én 16 milliárd forintot kell törleszteni; ebből kétmilliárdot a KDB-nél, ötmilliárdot az Unicreditnél, 4,5-4,5 milliárdot a Budapest Banknál, illetve az MKB-nál. Áprilisban további négy hitel jár le, az összegük összesen több mint 14 milliárd forint.

Problémás a cég folyó finanszírozása is, az idei költségvetésből 66 milliárd forint hiányzik. Emellett az éves amortizáció értéke 16 milliárd forint, amit hosszú évek óta nem pótoltak vissza – mondta korábban a hvg.hu-nak Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója. Normatív támogatásként 32 milliárd forint járt volna az idén is a BKV-nak, de az Országgyűlés ezt az összeget zárolta, és január óta nem folyósítja.

Emellett május elsejével új, EU-konform közszolgáltatási szerződésnek kellene életbe lépnie – ami viszont csak stabil, kiszámítható finanszírozás mellett lehetséges. Az utóbbi kell ahhoz is, hogy a hitelek refinanszírozhatóak legyenek és az új buszüzemeltetési modell is életképes lehessen – közölte Vitézy.

A tárgyalásokra rálátó forrásunk szerint arról is megállapodott a főváros és a kormány, hogy a 2012-2013-as normatív támogatásokról is mielőbb meg fognak egyezni, bár ennek információink szerint nincs konkrét határideje.

HVG Pártoló Tagság program

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!
Kapcsándi Dóra Itthon

Az utolsó pillanatban megmentették a BKV-t

A hvg.hu úgy értesült, hogy a kormány mai ülésén a BKV megsegítéséről döntött. Részletek egyelőre nem ismertek. A fővárost szorítja az idő, mivel 19-én lejár az első olyan hitelcsomag, amelyet már nem tudnak kifizetni.

Szabó M. István Gazdaság

Vitézy Dávid: "a szőnyeg kisebb, mint az alátemetett szemétkupac"

Kilencmilliárdos adósságátvállalásról dönthet szerdai ülésén a Fővárosi Közgyűlés, de ez is csak átmenetileg mentheti meg a BKV-t a biztos csődtől. A lejáró működési hitelek mellett más, egyenként is végzetes terhek nyomasztják a közlekedési céget, melyekre sürgősen megoldást kell találni, különben a mai döntés semmit sem ér. Minderről Vitézy Dávidot, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatóját kérdeztük.

Kapcsándi Dóra Itthon

Szóban mindenki mentené a BKV-t, ám vészesen közel a csőd

A kormány eddig nem jelezett vissza a fővárosnak a BKV finanszírozási tervéről. A hvg.hu úgy értesült: új elemeket a főváros nem vonultatott fel, csupán a régóta elhangzó javaslatokat gyűjtötte ismét össze. Új adó bevezetése és a buszüzemeltetés kiszervezése hozhatna megoldást. A kormány keze is meg van kötve, az IMF nem fogadná el a hitelek állami átvállalását.

hvg.hu Gazdaság

Államcsődöt is okozhat a BKV a VEKE szerint

A BKV fizetésképtelensége az államcsődig is elvezethet - mondta a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke az InfoRádió Aréna című műsorában. Dorner Lajos emlékeztetett: március 19-ig van idejük a döntéshozóknak dűlőre jutni a bankokkal, akkor jár le az első olyan hitelcsomag, amelyet már nem tudnak kifizetni.