Bejelentkezés  

Külföldi sajtó: Orbánék nem akarnak külföldi gazdákat

Utolsó frissítés:

Szerző:

Címkék: Der Standard; Le Monde; ORF; külföldi sajtó;

Az osztrák közszolgálati rádió és a Der Standard című osztrák liberális napilap az úgynevezett zsebszerződések elleni fellépéssel foglalkozott, a Kurier az ausztriai munkavállalási korlátozások egy évvel ezelőtti megszüntetéséről írt, míg a francia Le Monde a Közgép állami megrendeléseit elemezte, a brit The Guardian pedig Geréb Ágnes ügyéről közölt cikket.

Magyarországon hajsza folyik a földtulajdonos osztrákok ellen - fogalmazott riportjában az osztrák közszolgálati rádió; Jakab István, a Gazdaszövetség elnöke cáfolta ezt az ORF-nek nyilatkozva.

"A nemzeti konzervatív kormány nem szeretne külföldi gazdákat az országban, ezért utasította a hatóságokat, hogy tegyenek meg mindent, hogy visszaszerezzék a külföldi tulajdonban lévő magyar termőföldet - hangzott el az ORF tudósításában. A riporter úgy fogalmazott, a gazdáknak "mindenféle zaklatást" kell elviselniük a hatóságok részéről. Ernst Zimmerl, a budapesti osztrák nagykövetség mezőgazdasági szakértője a magyar kormány állítását, hogy egymillió hektár föld lehet osztrákok kezében, "határtalan túlzásnak" tartja. Szerinte valójában 3-4 százalék lehet az arány.

Az ORF az összeállítás részeként, külön interjúban megszólaltatta Jakab Istvánt, a Gazdaszövetség elnökét, a Fidesz mezőgazdasági szakpolitikusát, az Országgyűlés alelnökét is. Jakabnak nincs tudomása arról, hogy a magyar hatóságok zaklatnák vagy szigorúbban ellenőriznék az osztrák gazdákat. "Magyarország semmi mást nem tesz, mint hogy betartatja a törvényeket a mezőgazdasági tevékenységet végzőkkel" - mondta. A rádió beszámolt arról is, hogy a lakossági bejelentésektől is várják a zsebszerződések feltárását. Az ilyen eszközök az ORF szerint tágra nyitják a kaput a "célzott besúgások előtt".

Szigorú akcióval akar fellépni a magyar kormány az úgynevezett zsebszerződések ellen - írta a Der Standard című liberális napilap. "Megfigyelők szerint az ezek elleni harcot ürügyként használják fel, hogy legálisan földet birtokló vagy bérlő külföldieknek - gyakran osztrákoknak - nehézségeket okozzanak" - állt a cikkben. Az amnesztiáról szóló bejelentés óta előfordulhat, hogy szigorúbban ellenőrzik a határon átkelő osztrák gazdák járműveit - írta a lap. Franz Weninger és Harald Strassner Magyarországon tevékenykedő osztrák borászok a lap kérdésére azt mondták, nem tudnak zaklatásokról.

Továbbra is hiány van szakképzett munkaerőből Ausztriában, új protekcionista intézkedések ezért végzetesek volnának - írta a Kurier című tömeglap abból az alkalomból, hogy egy évvel korábban törölték el a vonatkozó munkavállalási korlátokat Ausztriában nyolc, 2004-ben csatlakozott uniós ország állampolgáraira vonatkozóan. Mindenekelőtt a turizmus elképzelhetetlen magyarok vagy "keletnémetek" nélkül, de más ágazatok is régóta rá vannak utalva a külföldi munkaerőre - fogalmazott a kommentár szerzője.

Az osztrák Társadalombiztosítók Szövetségének adatai szerint mintegy 35 ezer új munkavállaló érkezett a régióból az elmúlt egy évben, ez 47 százalékos növekedés - állt a lap egy másik cikkében. Az új munkavállalók közel fele - 16 ezer fő - magyar.

A Le Monde Orbán Viktor kiterjeszti befolyását a gazdaságra címmel közölt budapesti tudósítást. A vezető francia liberális lap szerint amióta ismét Orbán a miniszterelnök, a Közgép egy olyan "új oligarchiának lett a szimbóluma, amely a Fideszhez fűződő megkülönböztetett kapcsolatának köszönhetően nyeri el az állami megrendeléseket". A holding - amely az előző szocialista-liberális kormányok alatt is tett szolgálatokat - két év alatt 200 milliárd forint közpénzt, valamint az uniós támogatásokat osztó Magyar Fejlesztési Banktól jelentős összegű eurót kapott. A Közgép tulajdonosi struktúrája egészen addig átláthatatlan volt, amíg Bodoky Tamás független újságíró az általa alapított atlaszto.hu-n fel nem fedte, hogy a tulajdonos Simicska Lajos, a Fidesz korábbi pénztárnoka, Orbán személyes barátja - emlékeztetett a Le Monde. 

A lap idézte Schiffer Andrást, az LMP képviselőjét, aki szerint egy új vazallusi rendszer kiépítése folyik, valamint Debreczeni József közírót, a Demokratikus Koalíció tagját, aki úgy véli: a Fidesz az MSZP-től vett "korrupciós leckéket" és megtanulta, hogyan kell fantomcégek mögé rejteni a pénzügyi birodalmát. Miután az adóhivatal elnökeként az államnak hajtotta be az adókat, "Simicska nagyon ügyesnek bizonyult a pártja számára történő adócsalásban" - fogalmazott a tudósító, Joelle Stolz.

A brit The Guardian szombati riportjában arról írt: Geréb Ágnes szülész-nőgyógyász bűne, hogy 17 éve csendben ellenáll az otthonszülés kriminalizálására irányuló magyarországi kísérleteknek. A legnagyobb baloldali brit napilap a foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés vétsége miatt jogerősen két év letöltendő fogházbüntetésre ítélt orvosnőről azt írta, hogy Geréb Ágnes "az eszkalálódó rendőrségi zaklatások és visszaélések közepette" 3500 gyermeket segített a világra, akik közül hárman komplikációk miatt meghaltak. Nick Thorpe, a BBC közép-európai tudósítója, akinek öt fia otthonszüléssel, Geréb Ágnes segítségével jött a világra, a The Guardiannek nyilatkozva "a magyar igazságszolgáltatás teljes csődjének" nevezte az eljárást.

Hirdetés
Friss állások Jobline.hu

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X