szerző:
MTI

Nem tapasztalt változást az iskolai agresszió területén az oktatási jogok biztosa a tavalyi évben. Erről Aáry-Tamás Lajos beszélt hétfőn az Országgyűlés kulturális bizottsága előtt, ahol szólt arról is, hogy a gólyatábori vizsgálat gyakorlatilag kész van, a formába öntés van hátra. Szólt a 16 óráig tartó iskolai bent tartózkodásról is: ez az első időszakban nem okozott gondot, de aztán ez a szabály szembement a tanárok kötelező 32 órájára vonatkozó előírással. "Árnyékban" maradtak a fogyatékos gyermekek, az új rendszer átalakításakor nem születettek meg a vonatkozó döntések, és ezért hátrányba kerültek.

Nem tapasztalt változást az iskolai agresszió területén az oktatási jogok biztosa, Aáry-Tamás Lajos tavaly. A biztos a 2013-as év tapasztalatait összegezve kiemelte: különleges helyzet alakult ki, mert bár az oktatási reform elindult, de még nem lehetett azt mondani, hogy az új rendszer teljeségében működött. A mindennapi működésre vonatkozó szabályokat csak 2013 szeptemberében vezették be, ami azt is jelentette, hogy az a változás, ami a köznevelést érintette: egyszerre volt nagyon gyors, és egyszerre elhúzódó. 

Kitért arra is, hogy új tankönyvrendelési és kiosztási modell indult el, a hivatal az alapvető jogok biztosával vizsgálta az ebből fakadó anomáliákat. Szavai szerint azt lehetett látni, hogy márciusban még mindig ezres nagyságrendben nem voltak ott a könyvek az iskolákban. Az idei évben már kevesebb a panasz, de még mindig vannak iskolák, ahol a tankönyveket nem kapták meg a diákok. 

Szólt a 16 óráig tartó iskolai bent tartózkodásról is: ez az első időszakban nem okozott gondot, de aztán ez a szabály szembement a tanárok kötelező 32 órájára vonatkozó előírással. Egyre inkább azt kezdték tapasztalni, hogy az iskolák arról kezdték győzködni a szülőket, hogy jobban tudják mi kell a gyermeknek, mint a család.

A rendőrség úgy gondolta, hogy sokkal nagyobb szerepet kell vállalnia a köznevelésben, mint korábban, és többször a belügyi igazgatás döntött oktatási kérdésekben. Ha a biztonsági őrök korábbi rendőrök lesznek, vagy különböző prevenciós feladatokat rendőrökre bíznak akkor az ebből fakadó konfliktus elmélyülő lesz - vélte. Az iskolai agresszió területén növekedést nem lát, de csökkenést sem - jegyezte meg a biztos. 

Kiemelte: több mint 18 ezer panaszt kezelt az elmúlt 15 évben,  számos olyan konfliktust tapasztal, amiket korábban nem. A "fáradtság és kimerültség" olyan jelei láthatók már most, amelyek májusban-júniusban szoktak előfordulni. A Klik-kel folyamatosan egyeztet, a központ segítőkész és érzékeli a problémákat, és finomhangolásokba kezdtek - jelezte. A biztos egy olyan helyzetet is említett, amikor nem tudták eldönteni egy kiégett projektorégőről, hogy működtetési vagy fenntartási feladat-e a cseréje. Megjegyezte: mára ezek a problémák már kiküszöbölődtek. 

"Árnyékban" maradtak a fogyatékos gyermekek, az új rendszer átalakításakor nem születettek meg a vonatkozó döntések, és ezért hátrányba kerültek - tért át egy másik problémát, hangsúlyozva: el kell kezdeni integrálni őket az oktatás rendszerébe. A gólyatábori vizsgálat gyakorlatilag kész van, a formába öntés van hátra, ha javaslatait a miniszternek megfogalmazta, tájékoztatást ad arról - jelezte.

Kucsák László (Fidesz) egyetértett, hogy legalább konszenzus közeli állapot legyen a köznevelésben, ehhez viszont szerencsés lenne, ha az objektív elemekre koncentrálnak. 

Pósán László (Fidesz), a bizottság alelnöke arról beszélt, több iskolában megfigyelhető a gyakorlat, hogy a 6 osztályos gimnáziumba való továbblépést igyekeznek gátolni, lebeszélni a diákokat. Ez nincs rendjén - mondta, és arra volt kíváncsi érkezett-e panasz. Hoffmann Rózsa (KDNP) kiemelte a hivatal az elmúlt 15 éves jó gyakorlatát a konfliktusok kezelésében. Ugyanakkor a hivatalhoz kifejezetten a kritikus esetek jutnak el - mondta. Nem tudja, mire alapozza a biztos, hogy az oktatás mindig kevesebbet kap, mint más ágazat. 

Az iskolai agresszióról szintén azt mondta, jó lenne konkrét adatokat hallani, információi szerint stagnálás, némi csökkenés látható. Megjegyezte: az esetek közel 70 százaléka gyermekverekedés. Nem osztotta azt a megállapítást sem, hogy az iskolaigazgató már "nem főnök" az intézményben.

Dúró Dóra (Jobibk) elnök szerint alapos és részletes beszámolót tett le a biztos az asztalra. A közétkeztetésre vonatkozó országos vizsgálata iránt érdeklődött és kitért az azonos pontszámot elért tanulók rangsorolásakor előforduló diszkriminatív esetekre. Élt-e a miniszter felé javaslattal, van-e mód a változtatásra?  - kérdezte. Biztatta, hogy az iskolai agresszióról készítsen újabb vizsgálatot. Ikotity István (LMP) alelnök azt firtatta, hogy a szűkített tankönyvlista csökkenti-e a pedagógusok választási jogát. 

Hiller István (MSZP) kiemelte: az elmúlt évek legalaposabb beszámolóját hallotta. Hozzátette: a 2009-es iskolai agresszióról szóló vizsgálat a tárcával való együttműködésen alapult. Ennek akkor lett volna hosszú távon értelme, ha ezt bizonyos időközönként megismétlik. Ez nem financiális kérdés, 10 millió forintról van szó - jegyezte meg. 

A biztos válaszában azt mondta: nehéz bizonyítani a 6 osztályos gimnáziumoknál az említett jelenséget, de tudnak róla. A volt köznevelési államtitkár álláspontját ismeri, elfogadja, néhány dolgot másként látnak - jegyezte meg, hozzátéve: abból a mintából dolgoztak, ami hozzájuk érkezett, tavaly 1678 ügyet kaptak. Egyetértett azzal ez nem teljes. A közétkeztetésre vonatkozó vizsgálat lezárult, azt átadta a szakállamtitkárnak. Az azonos pontszámú diákoknál megfogalmaztak jogalkotási javaslatot, amit megfogadtak - jelezte.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!