szerző:

A szakértők szerint balesetveszélyessé vált a Déli pályaudvar melletti ötemeletes üzemi- és irodaépület burkolata, ezért a MÁV megkezdte a kőlapok bontását. Várhatóan két hónapig tart a munka, a gyalogosokat védőtető és mobilkerítés óvja. A bontás a vonatokat nem befolyásolja, de lesz olyan peron, amelyet lezárnak egy időre.

Több szakértő is úgy véli, hogy épületszerkezeti és konstrukciós hibák miatt balesetveszélyessé vált az utcán közlekedőkre a 40 éve épített, ötemeletes épület burkolata. Az irodaépület elöregedett: kezdenek kilazulni az ablakpárkányok, elmozdulni a burkolatkövek, tavaly augusztusban egy kőlap már le is esett.

A három centi vastag külső kőburkolatot a teljes homlokzatról le kell szedni, mert egy-egy rész javítgatásával már nem lehet megoldani a problémát.„A jelenlegivel azonos konstrukciójú homlokzat helyreállításra az érvényben lévő műszaki, építészeti, hőtechnikai és tűzvédelmi előírások sem biztosítanak lehetőséget” – fogalmaznak a MÁV közleményében.

A bontást a Strabag PFS Zrt ipari alpinistái végzik kisgépekkel és szerszámokkal. A teljes homlokzat körülbelül 2400 négyzetméternyi kőburkolatát várhatóan két hónap alatt szedik le. A homlokzat egyébként 410 méter hosszú.

Az épület két rövid oldalán kezdik a munkát, ezek a gyalogosokat nem érintik. Ezután következik majd a vasút felőli, 180 méteres rész. Az utolsó fázisban kerül sorra a Kosciuszkó Tádé utcai front, ahol a járda érintett részén lesz védőtető és palánk, hogy az üzletekbe, irodákba be lehesse jutni.

A kivitelezés időszakára az első vágányt és peronját két-három hétre lezárják, de a többi sínpáron zavartalan lesz a vasúti közlekedés.

A figyelemfelkeltő táblák mellett a gyalogosokat mobilkerítés is védi, és az elkerített munkaterületek közelében biztonsági őrök is segítenek a tájékozódásbanközölték.

Itt kell megjegyezni, hogy a MÁV közleményében kizárólag az irodaház burkolatának bontásáról van szó. Nemrég újra felmerült ugyanis, hogy a kormány gondolkodik a Déli pályaudvar lebontásán, és az állomás helyén állítólag zöld felületet alakítanának ki. A kormány azt kérte a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól, hogy tegyen javaslatot arra, milyen feltételek mellett lehetne bezárni a Délit, valamint parkot kialakítani a helyén – mondta Lázár János a január 21-i Kormányinfón. Az érvelések szerint a Déli feladatait a Kelenföldi pályaudvar átvehetné, döntés ugyanakkor még nincs az ügyben.