szerző:
hvg.hu

Nem összeférhetetlen Orbán Viktor főtanácsadója szerint, hogy az ő cége gyártja a hírblokkokat az állami médiának. A DK szerint ez pofátlanság, Giró-Szász András viszont úgy véli: tud független lenni egy olyan hírszolgáltatás, amelyet a miniszterelnök közvetlen munkatársának cége készít – hangzott el a szombati RTL Híradóban.

Az MTVA és Giró-Szász András egykori kormányszóvivő cége hírblokkok készítéséről kötött szerződést. A Strategpolis hozzáférhet az MTI és az MTVA anyagaihoz is, az elkészült anyagokat pedig továbbértékesíti, de a szerkesztett híreket az MTVA is eladhatja. A hírblokkokat kereskedelmi rádiók használják fel.

Giró-Szász András korábbi kormányszóvivó, államtitkár, illetve Orbán Viktor belpolitikai főtanácsadója tavaly novemberben vásárolta vissza korábbi cégét, a Strategopolis Kft.-t. A cég 2015-ben, valamint 2016-ban is szerződésben áll az MTVA-val.

A hírgyártásért havi 3,5 millió forintot fizetett 2015-ben az MTVA, ebből még lejött havonta nettó 300 ezer forint bérleti díj. Napi 17 hírblokkot készítenek, a közmédia szerint jelenleg 31 médiaszolgáltató 49 frekvencián használja a Giró-Szász cége által készített híreket. Azt viszont nem árulták el, hogy pontosan mely rádióknak mennyiért adják el a hangos híreket.

Az RTL Híradó szerint a Strategopolis az elmúlt években látványosan fejlődött. Míg 2010-ben, a kormányváltás évében 12 millió forint nyereséget termelt, addig 2014-ben már ennek a hússzorosát, 281 milliót.

„Ott minden van, csak normális hírszolgáltatás nem, ahol a volt kormányszóvivő és egy jelenlegi kormányalkalmazott gyártja a híreket a mi pénzünkön” – nyilatkozta Gréczy Zsolt, a DK szóvivője.

Giró-Szász András ezzel szemben úgy véli: tud független lenni egy olyan hírszolgáltatás, amelyet a miniszterelnök munkatársának cége végez. Arra hivatkozott, hogy ő csak tulajdonosa ennek a cégnek, tartalmi kérdésekbe elmondása szerint ő nem szól bele. Emellett munkatársai nem „generálják” a híreket, hanem csak felolvassák – mondta még. Érvei között szerepelt az is, hogy a hírblokkok összeállítói korábban egyebek mellett az RTL Klubnál, TV2-nél és internetes lapoknál dolgoztak, ahol nem vádolták őket elfogultsággal.

Giró-Szász szerint az ügyben azért sincs összeférhetetlenség, mert ő akkor nem volt tulajdonos, amikor a cég 3 éve szerződött az MTVA-val.

Urbán Ágnes médiakutató szerint az ilyen, egy kaptafára készülő hírműsorok miatt jelentősen csökken a médiapiac és a tájékoztatás sokszínűsége. A szakember azt sem érti, miért nem tudják a hírblokkok rögzítését házon belül megoldani egy olyan cégnél, amelynek saját tévé-, rádiócsatornái és hírügynöksége van.

Az RTL Híradó kereste az ügyben az MTVA-t is, de nem kapott választ a kérdéseire a szombat esti adásig.

Cikk megosztása
Címkék