szerző:

Mi számít korszerű tudásnak, és hogyan kell érdekesen, hatékonyan átadni a diákoknak? Az MTA négyéves, 200 millió forintos kutatási programot indít az iskolai szakmódszertan tudományos megalapozására.

Magyar Tudományos Akadémia (MTA) elnöke, Lovász László szerint közmegegyezés van arról, hogy Magyarországnak korszerű és hatékony oktatásra van szüksége, arról viszont megoszlanak a vélemények, hogy pontosan mitől is lesz korszerű és hatékony a tudás átadása. Az MTA programjának lényege, hogy tudományos vizsgálatok alapján adjon választ arra, mit és hogyan tanítsanak a tanárok.

„A tanulás szeretetének kialakításához sokféle út vezet. Fel lehet kelteni a figyelmet például egy szép matematikai feladattal, érdekes kísérletekkel vagy akár annak elmagyarázásával is, hogy hogyan működik a GPS” – mondta még 2014 októberében az Akadémia elnöke a program kísérleti szakaszának tekinthető, első pályázat bemutatása alkalmából. Az eredményesen lezárt pályázati szakaszban egy éven át 15 kutatási tervet támogatott 50 millió forintos keretből az MTA. Ezzel párhuzamosan hirdeti meg az Akadémia a négyéves szakmódszertani kutatási programot. A keretösszeg 200 millió forint, egy-egy pályázat évi 20 millió forintot nyerhet el.

Az Akadémia olyan kutatásokat támogat, amelyek tudományos igénnyel alapoznak meg komplex tanítási módszereket – függetlenül attól, hogy teljesen új vagy a hazai módszertani hagyományokra építő módszerekről van-e szó. A program másik célja a tudásátadás pedagógiai szemléletének és módszereinek megújítását célzó kutatások gyakorlati megvalósítása.

Fontos szempont a segédletek megírása, elkészítése, ilyenek például a tankönyvek, az e-tananyagok, a vizualizált tanegységek, valamint az is, hogy a pályázó a kísérleti helyeken vezesse be a szakmódszertani programot, és vizsgálja a gyakorlati megvalósítás hatékonyságát, eredményességét.