Megnéztük, mekkora ajándék lehet a kormánynak az, ha valóban Fidesz-közeli kezekbe kerül a tizenhárom megyei lapot is birtokló Népszabadság-kiadó, és ha a Class FM helyén is egy kezesebb adó lesz hallható.

Ha a sajtóhírek beigazolódnak, és valóban Fidesz-közeli kezekbe kerül a Népszabadság kiadója, a Mediaworks, azzal nem egyszerűen a legnagyobb példányszámú – egyébként baloldali – országos napilap jövője a tét, hanem az is, hogy egyszerre több százezer vidéki újságolvasó kormányközeli médiavállalkozók termékét kapja majd a kezébe. Mivel az ország leghallgatottabb rádiójának, a Class FM-nek a jövője is kétséges, érdemes megnézni, hogy hány embert érintenek a médiapiacon zajló változások.

A két nagy kiadó a Ringier és az Axel-Springer az 2014 októberében lezajlott egyesülésre megkapta a versenyhivatali engedélyt, ezzel az osztrák hátterű, a Vienna Capitals Partner (VCP) által tulajdonolt Mediaworks felvásárolta a két kiadó lapválasztékának jelentős részét, és a Ringier felső vezetésével, valamint az Axel-Springer regionális vezetésével felvértezve beléptek a médiapiacra. Most pedig tovább terjeszkedett a Mediaworks: megveszi a Pannon Lapok Társaságát (PLT) is, amely legfőbb értéke, hogy több dunántúli napilapot is kiad. A versenyhivatal erre a fúzióra is áldását adta, a Mediaworks eddigi nyolc vidéki megyei napilapja mellé (24 Óra, Békés Megyei Hírlap, Heves Megyei Hírlap, Petőfi Népe, Somogyi Hírlap, Tolnai Népújság, Új Dunántúli Napló, Új Néplap), megszerzett még ötöt (Dunaújvárosi Néplap, Fejér Megyei Hírlap, Napló, Vas Népe, Zalai Hírlap). Márpedig aki ennyi napilap felett gyakorolja a tulajdonosi jogokat, az sok embert tud befolyásolni.

Milliós olvasótábor

De mennyit is? Megnéztük a lapok eladási és bevételi statisztikáit. A Mediaworks napilapjai (az eredeti nyolc) 2016 második negyedévében összesen 110 ezer példányban fogytak a standokon, vagy kerültek el az előfizetőkhöz a MATESZ 2016 második negyedéves adatai alapján. (A lapok túlnyomó része egyébként az előfizetőkhöz kerül.)

©

Ennél nagyobb szám az olvasottságé, amely azt jelzi, egy újság hány emberhez került el – a Mediaworks lapjait 494 ezer ember olvasta ezen számítás szerint, a NOK, a hivatalos olvasottságkutatás adatai szerint. Ezek egy lapra lebontva nem olyan magas értékek, a lap példányszámának megoszlása 9000 és 20 ezer között mozog, míg a Lapcom a Kisalfölddel és a Délmagyarországgal együtt adott el 93 196 újságot (napi átlagban).

A PLT viszont öt napilappal is veri a régi Mediaworks-portfóliót, 147 ezer eladott lappal, 574,3 ezres olvasottsággal. A lapok olvasottsága, követvén a nemzetközi és magyar trendeket, csökken, de nem egyforma mértékben: míg 2012-höz képest Jász-Nagy-Szolnok megyei Új Néplap megőrizte 70 ezres napi átlagos olvasótáborát, addig a Petőfi Népe 102 ezerről 58 ezerre zuhant – mindkettő Mediaworks-lap. Ahogy az Új Dunántúli Napló is, amelynek olvasottsága 133 ezerről esett vissza 86 ezerre. Viszont a Heves Megyei Hírlap 56 ezres olvasottsága megmaradt 2016-ra is.

A Mediaworks a nyolc lapjára dupla annyi hirdetést tudott eladni a hirdetési költéseket egyébként listaáron számoló Adex adatbázis alapján, mint a PLT: 8,47 milliárd forint hirdetésére a PLT-lapoknak csak 4,4 milliárd jött össze 2015-ben, és 2016 első hét hónapjára is hasonló arányok jönnek ki. Az egész Mediaworks 2015-ös nettó árbevétele 16,4 milliárd forint volt, míg a PLT-nak 7,78 milliárd forint az Igazságügyi Minisztérium adatbázisa szerint.

A Mediaworks a megyei napilapok mellett kiadja többek közt a Népszabadságot és a Nemzeti Sportot is, 650 embert foglalkoztat. A cég a PLT-s lapokkal együtt lefedi a megyei napilapok olvasóinak kétharmadát, jó egymillió embert.

©

Nem csoda, ha felröppentek a pletykák, hogy a Mediaworks Mészáros Lőrinc-közeli (egyúttal Orbán Viktor-közeli) kezekbe kerül, a kormányközeli médiabirodalom részévé válnak a fontosabb napilapok, amelyek – a híresztelések szerint – a Nemzeti Sporttal együtt fontosabbak, mint a Népszabadság. Erre a Mediaworks-tulajdonos VCP úgy reagált, hogy nincs semmilyen felvásárlás, de még csak tárgyalás sem, a cég terjeszkedik, és jelenleg erre koncentrál. Az azért érdekes, hogy állítólag a Mediaworks által kiadott Világgazdaságban nem jelenhetett meg cikk a Magyar Nemzeti Kereskedőházak hatmilliárdos veszteségéről, amit az Átlátszó írt meg, de az érintettek nem szólaltak meg a sajtóban. Az biztos, hogy a Mediaworks a Habony-féle Modern Media Grouptól igazolt lapigazgatót, Madarász Jánost. És az is biztos, hogy aki megkaparintja a Mediaworksöt, az egymillió embert ér el kapásból.

Szól a rádió

A Class FM jelenleg Magyarország leghallgatottabb rádióadója, s ahogy az augusztus 1-jén eldőlt, biztos elhallgat pár hétre, egyfelől mert nem hosszabbította meg a NMHH a frekvenciaengedélyét – hogy ez így lesz, azt egyébként Schlecht Csaba, a Simicska-féle Lánchíd Rádió főszerkesztője, Simicska bizalmasa már júliusban biztosra mondta. És másfelől azért, mivel az NMHH nem írta ki időben, a Médiatanács késlekedése miatt a pályázatot a frekvenciára: ha el is nyeri a pályázatot, pár hétig nem fog tudni sugározni a Class FM. Ez alatt pedig bármi történhet. Az Advenio Zrt., a Class FM korábbi egyedüli tulajdonosa mindenesetre már jelezte, elindul az új pályázaton.

A Népszabadság szerkesztősége a Corvin-negyedben
©

A Class FM-et naponta országosan 2,7 millióan hallgatták a 15+-os korcsoportból a TNS Hoffmann–Mediameter konzorcium 2016. március-júniusi időszakra vonatkozó kutatási eredményei alapján, az egész országban egyébként 5,7 millióan rádióznak. Ezért sem lehet alábecsülni azt, hogy kinek a kezében van a rádió, amely korábban Simicska Lajos kezébe került, majd a nagy összezördülés után egyre nehezebb helyzetbe kerülő Simicska eladta a Sláger Rádió Zrt.-nek, amelynek az amerikai Michael McNutt a tulajdonosa. Akié a Class FM, az az ország jelentős részéhez eljut, s nem mindegy, hogy ez a hang a kormányhoz kicsit vagy nagyon lojális, vagy vele kritikus lesz. Az olimpiai közvetítések alatt bejátszott hírblokkokból pedig már sejthetjük, hogy milyen szellemű egymondatosokra számíthatunk egy kormánypárti médiumtól.

Az ősz folyamán tehát eldőlhet, mi lesz a Class FM-mel, és talán a Mediaworksről is kiderül a pontos igazság. Ha valahogy egy irányító kézben köt ki a két cég, az 3,5-4 millió ember médiafogyasztására fog kihatni. Ez az aktív választópolgárok (8 millió fő) fele.

Hogyan vegyünk szavazókat?

2016. július 06., szerda * Utolsó frissítés: 2016. július 06., szerda, 18:18 A megyei napilapok piacán erős PLT-t a napokban megvásárló Mediaworks sajtóvállalatot tartozáselengedéssel turbózzák fel osztrák tulajdonosai. Közben már ott ólálkodnak a környéken a felvásárlási célpontokat kereső, kormányhátszelű befektetők. Ezt a tartalmat csak regisztrált és bejelentkezett felhasználóink láthatják!