szerző:
hvg.hu

Miután az ejtőernyősöket szállító Cessna pilótája bejelentkezett az irányított légtérbe, jelezték neki, hogy alatta, 1800 lábon van egy másik gép. A gödöllői repülőütközésben négy ember halt meg, köztük egy anya és gyermeke.

Ereszkedés közben ütközött össze vasárnap Gödöllő fölött egy Cessna 182-es gép azzal a Piper 28-as kisrepülővel, amelyben egy anya sétarepülőzött 8 éves fiával, egy másik pilóta vezetésével.

A gépek szemből ütköztek egymásnak, majd a földbe csapódtak. A két pilóta és a sétarepülő két utasa is szörnyethalt, három ejtőernyős pedig még az ütközés előtt kiugrott a Cessnából – írja a Velvet a Közlekedésbiztonsági Szervezetre hivatkozva.

A két repülő roncsát a Gödöllői Arborétumban találták meg, egymástól két kilométerre. Sokáig olyan káosz volt a baleset után, hogy a rendőrök mindenkit az autójához tereltek, hogy kiderítsék, ki szállt fel a két pilótával.

A hétvégén Gödöllőn tartották az 54. Nemzeti Célbaugró Ejtőernyős Bajnokságot, ezért speciális légtérhasználhati szabályok voltak érvényben a repülőtér környékén: ezt azt jelentette, hogy egyéb repülést csak az ejtőernyős esemény prioritásának tudatában engedélyeztek. Amennyiben a repülésirányító engedélyt adott, más gépek is felszállhattak.

A lapnak egy neve mellőzését kérő pilóta azt mondta, hogy a kisrepülőtereken egyébként az ún. VFR (visual flight rules) alapján repülnek, tehát látás alapján lehet szabályosan repülni, nem kell repülési tervet leadni, sőt még rádió sem kell a kisgépre ahhoz, hogy a levegőbe emelkedhessen. A saját érdekében azért mindenki be szokott jelentkezni az adott repülőtér frekvenciáján, és elmondja, hova repül, de ezek akkor sem irányított légterek – tette hozzá a pilóta.

Az ejtőernyős-szállító Cessna azonban átlépett és át is jelentkezett az irányított légtérbe, ahol már az Approach, azaz a Ferihegyi Közelkörzet a főnök. A Cessna pilótája 4000 láb magasságig kért és kapott engedélyt. Amikor ereszkedni kezdett, figyelmeztették, hogy alatta, 1800 lábon 7000 kóddal van egy gép.

Erről egy hangfelvétel is rendelkezésre áll, a figyelmeztetés 9:20-nál hallható.

Mivel a nem irányított reptereken történt bejelentkezéseket az Approach-csal ellentétben nem rögzítik, a pilóta szerint legfeljebb a tanúk beszámolóiból lehet majd megtudni, hogy a Cessna, illetve a Piper pilótája egyáltalán bejelentkezett-e, jelezte-e a felszállást.

Mint arról beszámoltunk, a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság légi közlekedés veszélyeztetése miatt nyomoz az ügyben, a roncsokat hétfő délután vitték el az arborétumból.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!