szerző:
hvg.hu

A jó infrastruktúra ígérete mellett van néhány érdekes ötlet a Momentum Mozgalom közlekedéspolitika koncepciójában.

Mint arról már korábban beszámoltunk, a nolimpiás aláírásgyűjtés után nemrég párttá alakult Momentum Mozgalom azt tűzte ki célul, hogy öt közügyben fogja kifejteni az álláspontját: az egészségügyet, oktatást, közlekedést, a megélhetést és a lakhatást érintő kérdésekben.

Az egészségügyet és az oktatást érintő koncepcióikról már beszámoltunk, most pedig a közlekedéspolitikai koncepcióikat ismertették honlapjukon. A programot öt pontban foglalták össze:

  • Átlátható fejlesztéspolitika – az összes pályázat nyilvánossá és könnyen hozzáférhetővé tételét kívánják, valamint a közösségi közlekedési rendszerek építését, a meglévő infrastruktúra magas színvonalú üzemeltetését, és hogy a politika csak a keretekről döntsön, a részletek széles körű közösségi és szakmai vitákban dőljenek el. 
  • Belépés a 21. századba – a Momentum Magyarországán egy független intézmény koordinálja és szervezi az országos közlekedést, megpályáztatja a vonalak üzemeltetését, és összehangolja a különböző állami és magánszolgáltatók menetrendjét, ezzel biztosítva a gyors és takarékos közlekedést, költséghatékonyságra és magas minőségre ösztönözve az állami vállalatokat is.
  • Közelebb hozni egymáshoz a vidéket és a városokat – a helyi közösségekkel együttműködve akarják átalakítani az ország közlekedési rendszerét, az autóhasználatból eredő problémákat napszaktól és forgalomtól függő, dinamikus úthasználati/környezetterhelési díjakkal akarják megoldani, hogy cserébe csökkentsék az üzemanyagok adóját és megszüntessék a dugókat a bevezető utakon. Emellett P + R parkolókat ígérnek a városközpont szélén, a megosztott autóhasználat támogatását, megfelelő elkerülőutakat és jó minőségű regionális és városi tömegközlekedést. Nagy hangsúlyt fektetnének az innovatív technológiák alkalmazására, mint írják, alacsony népsűrűségű régiókban "akár egy állami támogatással működő, igényvezérelt taxi- vagy mikrobusz-szolgáltatásnak is nagyobb létjogosultsága lehet, mint a menetrend szerint naponta kétszer végigzötykölődő távolsági busz finanszírozásának". Felvetik emellett egy célzott iskolabusz-hálózat kialakítását is.
  • Egy ország, egy kártya, egy alkalmazás – a Momentum Magyarországán az összes szolgáltató szabadon elérhetővé teszi menetrendjét és összes valós idejű közlekedési adatát, hogy létrejöjjön egy egységes, az egész országra kiterjedő, valósidejű internetes útvonaltervező és chipkártya-rendszer, hogy ne kelljen három különböző vállalat három különböző jegyét használni. Ígérik emellett a "közlekedési szolgáltatások dinamikus árazását" is, amely azonban nem teljesen világos, hogy mit jelentene. Talán azt, hogy csúcsidőben drágább, csúcsidőn kívül pedig olcsóbb lenne használni a tömegközlekedést.
  • Tisztább, csendesebb, biztonságosabb – a környezetbarát technológiák előnyben részesítését ígérik, a gyalogos és kerékpáros infrastruktúra fejlesztését, és azt ígérik, hogy "a Momentum Magyarországán nem lesz szmog a településeken", mert a szennyező autókat kitiltják. emellett biztonságosabbá tennék a közlekedést, mert helyreállítanák az utak minőségét. Erre a célra egy "közösségi alapú kátyúregisztrálást" vezetnének be, ahol a lakosok jelenthetnék az úthibákat. Ez mondjuk nem új ötlet, ilyen a szintén közösségi alapú, mindenféle közlekedéssel kapcsolatos oldal, a Járókelő.hu, de a Kátyúvadász.hu oldal is erre a célra jött létre. Sőt, egyszerűen a fővárosi közterület-felügyeletnél is be lehet jelenteni az úthibákat
  • Nem igazán a közlekedéshez kapcsolódik, de itt tért ki a Momentum arra is, hogy a városi zöldterületeket kiemelt értékként akarják kezelni, "egyetlen fát sem kell kivágni politikai érdekek miatt", valamint hogy az épített örökséget is fokozottan védenék, a közművek és az építőipar összehangoltan építkezne, hogy ne kelljen egy területet egymás után többször felbontani.