Szalai Anna
Szalai Anna
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Közel harmincmilliárddal kérnek többet az M3-as metróvonal felújítására vállalkozó cégek az előzetesen becsültnél. Ez pedig aligha fér bele a kormány által biztosított uniós keretbe.

Hiába csökkentették a metrófelújítás és korszerűsítés műszaki tartalmát, hiába enyhítették a kivitelezők által vállalt kockázatokat a 3-as metró második kivitelezői tenderének kiírásában. A többször módosított határidejű közbeszerzési pályázat újabb körére beérkező ajánlatok így is több, mint 20 százalékkal haladják meg az előzetesen kalkulált költségeket – derült ki a tegnapi tenderbontáson.

Tarlós István főpolgármester tegnap az Indexnek azt mondta, hogy a második tenderre érkezett ajánlatok sokkal kedvezőbbek, mint első nekifutásra, amikor 50 százalékkal magasabbak voltak az árak az előzetesen vártnál. A városvezető a portálnak lényegesen kedvezőbbnek írta le a jelenlegi helyzetet. A HVG információi szerint a kivitelezői ajánlatok valóban lényegesen olcsóbbak lettek, de még így is 30 milliárddal haladják meg azt. Ennyi pénzt pedig a főváros képtelen saját kasszából előteremteni.

©

Tarlós zárt ajtók mögött már sokkal kevésbé volt derűlátó. A tegnapi tenderbontás után főpolgármesteri irodában zajló megbeszélés állítólag hangos szóváltásba torkollott. A főpolgármester ismét találkozót kért Orbán Viktor miniszterelnöktől a hiányzó összeg pótlására. Jövő hét közepére kapott is időpontot információink szerint.

Lázár János hiába drukkolt

A fővárosnak mindenesetre kétszer hatvan napja van, hogy a hiánypótlásokat is bevetve kitolja a tender lezárását. A HVG információi szerint nem kizárt, hogy a tendert ismét eredménytelennek nyilvánítsák, ha Budapest vezetése nem kap extrapénzt a kormánytól.

Lázár János kancelláriaminiszter tegnap a kormányinfón a HVG kérdésére azt válaszolta, hogy a magyar kormány 138 milliárdot ad a 3-as metróra, és most annak drukkol az állam és a főváros, hogy a csökkentett tartalom mellett lesz olyan pályázó, amelyik a kereteket nem szétfeszítő ajánlatot ad be. Úgy tűnik, nem volt elég hatékony a drukk.

A vonal rekonstrukciójára – beleértve az alagutakat, az állomásokat, illetve az automata vezérlő és áramellátó rendszert – tavaly meghirdetett első közbeszerzési pályázatra érkezett ajánlatok 50 százalékkal haladták meg a kezdetben 160 milliárdra becsült, majd 120 milliárdra lefaragott mérnökárat. Tarlós István főpolgármester 171 milliárdos legolcsóbb ajánlati árról beszélt, és kartellt kiáltott. Furcsállotta ugyanis, hogy a kivitelező cégek szinte fillérre ugyanazt az összeget mondták be. A tenderre rálátó szakemberek egyfajta „alkotmányos felárra” gyanakodtak. De kétségtelenül felfelé srófolta az árakat az is, hogy a főváros a leendő kivitelezőkre hárított volna minden felelősséget és extra költséget.

©

Így például a győztesnek saját zsebből kellene fedeznie a hiányzó engedélyek beszerzéséből fakadó kockázatot, illetve a hatóságok szabta feltételek teljesítését. Az is a pályázókat terhelné, ha a kiíráshoz csatolt felmérésben leírtaknál rosszabb állapotot tapasztalnának a föld alatt. A fel nem tárt hibák kockázatát 30-40 százalékosra taksálták.

Nem lesz metróátadás választások előtt

A főváros a második tenderre már részletes kiviteli terveket prezentált, ráadásul újra csökkentették a műszaki tartalmat, így próbálva csökkenteni a kockázat miatti felárat. Csakhogy még mindig nem tudni, hogy mi van az alagutak burkolata mögött. S az alkotmányos felár sem lett kevesebb. Holott az unió jól érthetően megüzente: a 137,5 milliárdnál nem ad többet. Pontosabban ez az összeg már a magyar kormány 15 százalékos önrészét is tartalmazza.

A kabinet egyébként a HVG információi szerint még mindig nem adta be hivatalosan az uniós támogatási kérelmet. Ha a tendert eredménytelennek nyilvánítja a főváros, akkor beláthatatlan távolba vész a felújítás. De sikeres tenderzárás esetén se kezdődhet el a kivitelezés ősz előtt. Így aligha rendezhetnek csinnadrattás avatót a 2019 őszi önkormányzati választásokra.

Az egyelőre el sem nyert uniós támogatás közben lassan megromlik. A beruházást a 2014–2020 közötti pénzügyi ciklusban kívánták megvalósítani. Az elnyert támogatást egyébként 2023-ig lehet felhasználni. Addig még van idő. Csakhogy már az indulás is kétéves késésben van. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes 2015 májusában még abban bízott, hogy a vállalkozási szerződést 2015. július 1-ig aláírják. Az üzembe helyezés tervezett határideje akkor 2017. december 31. volt.