Dercsényi Dávid
Dercsényi Dávid

Szemlére rendelte be azt a buszt az illetékes hatóság, amelynek kopott gumijáról fóti szülők posztoltak képet az interneten. Az érintett cég vezetője közben állítja: a szülők fújják fel a dolgot, a média meg ráugrott. A szakértők azt javasolják: aki buszútra bérel járművet, ne a legolcsóbb ajánlatot keresse. Elmondjuk, mekkora összeg alatt legyen gyanús a fuvarozók ajánlata.

Az interneten pillanatok alatt végigfutott az a felvétel, amit egy busz kerekéről csináltak a szülők hétfőn egy fóti iskolánál. Az osztály Visegrádra ment volna, ám a kiérkező buszon az egyik kerék tükörsimára volt kopva. A szülők felháborodtak, megtagadták, hogy a gyerekek felszálljanak a járműre, és végül a vonatos utazás mellett döntöttek. A szörnyű veronai katasztrófa után teljesen érthető, hogy a szülők fokozottan érzékenyek a témára, és minden lehetséges kockázati tényezőt igyekeznek kizárni.

A képet az interneten kommentálók közül többen felvetik a cég mellett a buszvezető felelősségét is, amennyiben neki meg kellett volna tagadni, hogy egy ilyen busszal elinduljon.

©

Ellenőrzés lesz

A szülők bejelentést tettek a Pest Megyei Kormányhivatalnak. A hvg.hu kérdéseire az Érdi Járási Hivatal Közlekedési és Fogyasztóvédelmi Főosztálya adott választ a kérdésekre. A hivatal a fotók alapján megalapozottnak tartotta a bejelentést, a busz műszaki vizsgáját ugyanakkor érvényesnek találták. A hatóság szemlére berendelte a járművet, és a vizsgálatig eltiltotta a közúti forgalomtól. A szemlének három munkanapon belül eleget kell tenni (különben egymillió forintos bíráság is jöhet), és a hatóság a többi buszt is ellenőrizni fogja.

Elértük az érintett céget is. A Poctyp Kft. vezetője azt mondta, 12 év alatt soha semmilyen problémájuk, balesetük nem volt. Most is szerinte csak a szülők fújják fel a dolgot, a média meg ráugrott a dologra "maga a huszadik újságíró, aki keres". Szerinte a hat gumiból az egyik volt lekopva (azt a kommentelők is beazonosították, hogy a hátsó két kerék közül az egyik). A cégvezető szerint azóta kicserélték a gumit, bár arra nem adott választ, hogy akkor miért a kopott gumival mentek a gyerekekért Fótra.

Az egyetlen gumin jelentkező kopás magyarázata egyébként az lehet, hogy kanyarodáskor a külső gumikra nagyobb teher esik. A cégvezető állítása szerint az évente kötelező műszaki vizsga mellett egy, a fékre, futóműre, kerekekre vonatkozó féléves karbantartási vizsgálatra is rendszeresen jár a cég 8-10 busza, amit a műszaki vizsgának is otthont adó műszaki állomáson végeznek el.

Ellenőrzés van

Ha egy buszvezető úgy találja, hogy a jármű, amivel el kellene indulnia, nem felel meg a követelményeknek, kötelessége megtagadni a munkát 

– ezt már Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) szóvivője mondja el a hvg.hu-nak. Minden kiállás előtt ellenőriznie kell ugyanis a gumik állapotát, a fékek, a kormány és a lámpák működését, s csak ezután indulhat el. Árvay úgy látja, Magyarországon az ellenőrzés jogi alapja, valamint a műszaki vizsgák követelményrendszere megegyezik a többi EU-tagállamban elvártakkal.

A buszokat évente kell műszaki ellenőrzésre vinni, ha nem uniós országban is tevékenykednek, akkor fél évente van műszaki szemle. Szerinte az nem fordulhat elő, hogy egy busz forgalmi engedély nélkül fut, ezt a cégek sem kockáztatnák, hiszen sima közúti ellenőrzésen lebukna a jármű. Az autóbuszos tevékenységeket szabályozó uniós rendelet értelmében a forgalmi engedély hiánya vagy súlyos műszaki hiányosság – és ilyennek minősülnek a kopott gumiabroncsok – esetén a cég tevékenységi engedélye is korlátozható vagy visszavonható.

©

A szabályok szerint a tulajdonos vagy üzemeltető akár 600 ezer forintos bírsággal is sújtható, ha közúti ellenőrzéskor megállapítják a busz műszaki alkalmatlanságát, a járművet pedig kivonják a forgalomból. És még így is vannak trükközéssel próbálkozók. Április végén Ausztriában lekapcsoltak egy Londonba tartó magyar buszt hibás fékekkel és kormányművel.

Az MKFE-nek mintegy 2500 áru- és személyszállító cég a tagja, ezzel a legnagyobb szakmai szervezet, amely közúti fuvarozók érdekvédelmét hivatott ellátni. Magyarországon mintegy 1 500 személyszállítással foglalkozó cég működik.

Árvay szerint két műszaki vizsga között lekophat annyira egy jármű gumiabroncsa, hogy az már nem felel meg az előírt legalább 5 milliméteres mintamélységnek, hiszen a járművek több tízezer kilométert futhatnak évente. Ezért kell az üzembentartónak rendszeresen ellenőriznie a flottát, és a sofőrnek minden elindulás előtt a fent említett szempontok szerint átvizsgálnia járművét, hogy minél kisebb legyen a baleset kockázata.

Ne az ár legyen fő szempont

A megrendelőnek is tudatosabbnak kellene lennie – mondja a szóvivő, és figyelmeztet: a választásnál ne az olcsóság legyen a legfontosabb szempont. A szakember szerint

260-300 forint egy kilométerre vetítve a legolcsóbb ár, aki ennél olcsóbban fuvaroz, az veszteséges, vagy gyanakodhatunk, hogy olyan dolgon spórol, amelynek eredménye a rosszabb műszaki állapot, illetve idősebb busz lehet. 

A személyszállítóknál 500-550 forint a felső határ, de ez már luxuskategória. Ma egy vállalkozás akkor tud rentábilisan működni, ha átlagosan legalább 350 forintot kér kilométerenként, hiszen ebből az összegből 100-120 forint csak a kilométerenkénti üzemanyagköltsége az autóbusznak. A megrendelők egyébként nyugodtan érdeklődhetnek a szolgáltatóknál a buszaik állapota, évjárata, típusa felől, illetve kérhetnek tanácsot minden tekintetben az MKFE-től is.

©

Ugyan rendszeres karbantartás mellett egy 12-15 éves busz is lehet kifogástalan állapotban, de azért minél újabb egy busz, annál több aktív biztonsági és vezetést segítő berendezés lehet bennük gyárilag. Két éve már kötelező a vészfékasszisztens, ami jelentősen csökkenti egy ráfutásos, ütközéses balesetben a súlyos személyi sérülés esélyét, hisz automatikusan lecsökkenti a busz sebességét. A magyar buszállomány átlagéletkora 14 év, de ebben benne vannak a BKV 30 éves buszai éppúgy, mint a fuvarozó cégek 100 milliós, vadonatúj járművei.

A buszrendelés szabályai elvileg változni fognak, mivel a veronai tragédia után a kormány nemzeti konzultációt kezdeményezett. Az intézmények részére előírnák, hogy milyen feltételekkel köthetnének szerződést a szolgáltatókkal – ennek vitatható irányait (pl. éjszakai vezetés tilalmának káros hatásai és megalapozatlansága) itt elemeztük. A közlekedési hatóságok ígérik, az osztálykirándulások szezonjában fokozottan ellenőrzik a buszokat.

Ha ön látott kopott kerekű buszt közlekedni, és lefényképezte, küldje el nekünk az [email protected] címre!