Dercsényi Dávid
Dercsényi Dávid

Elkezdődött az építkezés a Kopaszi-gátnál: az alapkövet lerakták, az első három épülettömb kivitelezése megindult. A BudaPart első lakóinak ugyanakkor türelemre lesz szükségük: tíz évig is eltart, amíg a teljes beruházás befejeződik. A fejlesztőcég képviselőivel átbeszéltük a korábban felmerült kifogásokat.

A hét elején hivatalosan is elkezdődött az építkezés a Rákóczi híd budai hídfőjének déli oldalán, a Kopaszi-gát szomszédságában. Kevés olyan beruházás van az országban, amellyel kapcsolatban annyi kérdés és kétely merült fel, mint a BudaParttal kapcsolatban. A nagyszabású ingatlanfejlesztés nem csak a beruházó cég mögött álló Garancsi István miatt kapott kiemelt figyelmet, hanem azért is, mert budapesti léptékekben valóságos felhőkarcoló épülne a híd mellett futó vasúti töltés közelébe. Ennek érdekében módosították a területre vonatkozó építési szabályzatot, amely korábban csak 65 méteres magasságú épületeket engedélyezett. Most már nincs akadálya a tervbe vett 120 méteres toronyháznak, amely mindössze 10 méterrel lenne alacsonyabb a Gellérthegynél. Az építkezés felvetett közlekedésszervezési, környezetterhelési kérdéseket is. A vitatott ügyek tisztázására leültünk beszélgetni a BudaPart fejlesztője, a Property Market Kft. képviselőivel.

©

KRITIZÁLT TÖMEG – Az egyik leggyakrabban felvetett kérdés a terület beépítése volt. Félelmek szerint túlzsúfolt lesz a terület, hiszen túl sok lakást akarnak a projektbe zsúfolni. A fejlesztő cég korábban nem sietett cáfolni az értesüléseket. Az Index például úgy tudta, hogy 30-40 ezer ember lakna az 56 hektáros területen, ez a szám terjedt el. A Property Market csapata állítja: ezek az állítások nem felelnek meg az igazságnak. A projekt keretében 25 ezer embernek alkalmas iroda és munkahely létesülne, míg a területen 5-6 ezer ember számára lenne elegendő lakás. Ez valóban jóval kisebb volumen. A fejlesztő hangsúlyozza, hogy a városi léptékű beépítés amiatt fontos, hogy a földszinteken létrejövő szolgáltató, kiskereskedelmi egységek is fenntartható módon tudjanak működni. Ezen a területen egyébként már az előző, portugál befektető-fejlesztő is városias projektben gondolkodott, erről látványtervek is készültek. Azt a céget viszont elsodorta a 2008-as válság, egy kezdeti kivitelezési szakasz után már csak abban voltak érdekeltek, hogy minél előbb megszabaduljanak az egész területtől.

KIEMELT JELLEG – Tény, hogy a portugál befektető terveit korábban a helyi Fidesz kárhoztatta. A párt azóta a kerületben és az országban is átvette a hatalmat, és ezzel a hozzáállása is megváltozott az immár Garancsi István, Orbán Viktor egyik bizalmi emberének számító üzletember tulajdonában álló projekthez. Az is igaz, hogy a korábbi szabályozáshoz nem kapcsolódott semmilyen infrastruktúra-fejlesztési kötelezettség, a BudaPart projektet viszont több mint 4 milliárd forint értékű ilyen beruházásra kötelezték, valamint épül orvosi rendelő és óvoda is. Az állam még a kiemelt beruházás minősítést is megadta. A Property Market hangsúlyozza, hogy a kiemelt státuszt a projekt amiatt kapta meg (sok más hasonló magánberuházáshoz hasonlóan), mert megfelel a jogszabályban előírt munkahelyteremtési és beruházási kritériumoknak. A minősítés következtében bizonyos engedélyek megszerzése rövidebb időt vesz igénybe, a szabályozási tervek önkormányzati elfogadására viszont nincs gyorsító hatással a kiemelő kormányrendelet.

MI AZ ÜTEMEZÉS? – A fejlesztés a Property Market fejlesztői szerint most ért el arra a pontra, hogy hivatalosan is lerakják annak alapkövét. Az első ütem építése ezzel meg is indul, ami három épületet jelent: két lakó- és egy irodatömb nő majd ki a Dombóvári út középső részénél. Ezt az ütemet 2019 elejére zárják le. Az egész városnegyednyi fejlesztés 10 év alatt ér véget.

©

KÖZLEKEDÉSI TERHELÉS – A tízéves futamidő miatt a Dombóvári útra tervezett fonódó villamos elkészülésének húzódása sem tűnik kapitális problémának. A közlekedési projekt tervei és engedélyei meglesznek az év végéig (2010 óta van építési engedélye a villamos pályájának, most ennek a tervnek a frissítése és az engedély módosítása zajlik) – utána pedig a városvezetés kezébe kerül a dolog. A környéket terhelő gépkocsiforgalmat jelentősen csökkentené, ha megépülne a Galvani híd, amely most is a kormányzati projektek között szerepel – de ezt a választások közeledtével vehetjük azért többesélyesnek. A fejlesztő tájékoztatása szerint azonban rövidesen újraindul a menetrendszerű BKK-hajójárat a területre. A 2019 elején beköltözők vagy ott dolgozók pedig feltételezhetően tisztában vannak vele, hogy 8-9 évig egy építési területen töltik idejük ilyen-olyan részét, és az a három tömb nyilván korlátozott szolgáltatásokat (pl. boltok, közszolgáltatások) tud csak nyújtani nekik. A fejlesztő azt hangsúlyozza, hogy a már megépült épületek között a teljes közterületi kapcsolat kiépül egyrészt a már megépült épülettömbökhöz, másrészt a Kopaszi-gát közparkjához.

ZAJOS KÉRDÉSEK – Az építési szabályozás változását megalapozó anyagban olvashattunk arról, hogy a zajterhelés csökkentésére megoldást kell kidolgozni. A Dombóvári úton például egy fasornak kellene megszűrnie a vasúti töltés és a megnövekedett autóforgalom zaját. A fejlesztő tájékoztatása szerint ezenkívül megépül a vasúti töltésen egy 4 méter magas zajvédő fal. Mindezen túl az állam által a közeljövőben megvalósítani tervezett vasúti híd korszerűsítése összességében jelentősen csökkenti a vasúti zajkibocsátást.

LEVEGŐT! – A beruházó tájékoztatása szerint a csak a téli időszakban működő Kelenföldi Erőmű jelenleg is minden vonatkozó jogszabály betartásával működik, ideértve a kibocsátási határértékeket. A Property Market ezen túl parkos részt létesít közvetlenül az erőmű mellett, amely valamelyest elválasztja az épületeket a kéményektől. A BudaPart városnegyed első épületeit távhővel fogják ellátni, a helyszínen így nem lesz ilyen eredetű légszennyezés.

ZÖLD ÉS KÉK – Az újonnan létesülő közterületeket a beruházó, miután saját költségből megvalósította, átadja Újbuda tulajdonába. A Kopaszi-gátnál létesült közpark viszont a BudaPart tulajdona, ám itt nem terveznek építeni, csak az itteni létesítmények homlokzatát újítják fel. Egyébként hétvégenként tízezer ember látogat ki ide. Az öbölben található homokos part sorsa is érdekes – ezt még a korábbi tulajdonos zárta le, mivel nincs üzemeltetője, tehát itt fürödni sem szabad. Erre is megoldást keres saját állítása szerint a BudaPart: annak érdekében, hogy a jogszabályoknak megfelelő és kulturált használat feltételei meglegyenek, a legvalószínűbb, hogy valamiféle fizetős strand kerül ide, mert a vízminőség kitűnő. Ezzel tehát vélhetően megszűnik az ingyenes, de illegális fürdőzési lehetőség, a legszegényebbeknek egy másik helyet kell keresni, ha ingyenesen akarnak fürdeni.

©

DOBOZOLT ÉPÍTÉSZET – Ahogy az alaprajzon is látszik, a Budafoki és a Dombóvári út menti épületek szolgálnának irodai célokat, a belsők pedig lakótömbök lesznek. Ezeket különböző magasságúra tervezték, hogy a lakók minél szélesebb körben részesüljenek a kilátásból. A tömbök közt az utak is kanyargósabbak lesznek, hogy ezzel is lassítsák a közlekedést. A beruházó szerint a toronyház telepítési helye megfelel a világörökségi szabályozásnak, az olyan területen található, amire nem vonatkozik a jogszabály területi hatálya. A magas épület ötlete a beépítési koncepciót megalkotó dán Adept tervezőcsapat fejéből pattant ki – most is úgy tűnik, figyelmen kívül hagyva Budapest magasházainak szimbolikáját és történelmi előzményeit. Az eddig nyilvánosságra került „látványtervek” a beépítési koncepcióhoz készült illusztrációk, nem az épület konkrét tervei.

HAPPY END? – A BudaPart tulajdona a Kelenföldi Erőmű régi vezérlőterme is, amely számos film, zenei videó helyszínéül szolgált. Ezzel is kezdeni akar valamit a cég, csak az épület adottságai miatt bonyolult ügyről van szó, de azon vannak, hogy a most havonta látogatható csodálatos, az ipari építészet és az enyészet által markánsan alakított objektum megújuljon.