Szalai Anna
Szalai Anna
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A héten lejár a 15 napos fizetési határidő az orosz Metrowagonmash felé kiszámlázott 1,5 milliárdos kötbér első részletének megfizetésére. Az orosz gyártó azonban egy hét gondolkodási időt kapott.

A napokban lejár az M3-as metrókocsik megcsúszó felújítása miatt számított késedelmi kötbér első 500 millió forintos részletének megfizetésére szabott határidő. Bolla Tibor BKV elnök-vezérigazgató június végén küldte el a BKV követeléséről szóló levelét az orosz gyártónak, amelyben felszólította, hogy a levél kézhezvételétől számított 15 napon belül fizessen. Ha nem teszi, akkor a főváros közlekedési cége – élve a szállítói szerződésben biztosított jogával – a teljesítési biztosítékból emeli le a fenti összeget.

Egyúttal arról is értesítették a gyártót, hogy a hónap végén ellenőrizték az esedékes részfeladatok teljesítését. Sajnálattal kellett megállapítaniuk, hogy a korábbi ígéretekkel ellentétben a feladatok jelentős részét az MWM késedelmesen vagy egyáltalán nem teljesítette, így a BKV újabb késedelmi kötbérre vált jogosulttá. A cégnek ugyanis az ütemterv szerint június végére 11 felújított szerelvényt kellett volna leszállítania és üzembe helyeznie, ám ebből csak hetet sikerült leszállítani. Mint megírtuk, ezeket is ki kellett vonni a forgalomból június 23-án.

A kötbér számlán már szerepel az járműállási kárátalány június végéig számított 250 milliós összege, ami azóta is hízik. A BKV június végi határnappal összesen 1,5 milliárdot követel az orosz cégtől.

Az orosz fél egy hét gondolkodási időt kért, addigra adnak választ arra, hogy a BKV által összeállított kifogásokból mit ismer el, s mit nem. De nem valószínű, hogy az orosz cég vita nélkül fizetni fog. Erre Bolla Tibor is utalt egy korábbi – Szaniszló Sándor szocialista önkormányzati képviselőnek küldött – levelében, miszerint a követelések megtérülését befolyásolhatja, ha az MWM a kötbérigényt vitatja, illetve az ügyben bírósági perre kerülne sor. Ezt mi sem bizonyít, mint hogy a fővárosnak még mindig nem sikerült minden Alstom-pert lezárnia. Így a kötbérek valós összege csak a jogerős ítéletek után derül ki, évek múltán.

Bolla Tibor második levelében ismét felszólította szerződőpartnerét, hogy radikálisan javítson a felújított szerelvények műszaki állapotán. Mint ismeretes az orosz szerelvényeket csaknem három hete vonta ki a közlekedési hatóság a forgalomból. Bolla a városatyának küldött levelében nem tudta megmondani az ismételt forgalomba helyezés idejét, csupán arról tájékoztatta, hogy az orosz cég az NFM végzésében foglaltaknak megfelelően elvégezte a hibák elemzését, meghatározta azok javítási módját, és összeállította ezekről a jelentését. A BKV ezt múlt hét pénteken benyújtotta a közlekedési hatóságnak.

Az NFM ennek, illetve a Tanúsítói Megfelelőségi Nyilatkozata alapján hoz döntést az újbóli forgalomba állíthatóságról. A felújított szerelvények a hatósági engedélyek kiadásakor állhatnak majd forgalomba.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!