Szalai Anna
Szalai Anna
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A héten lejár a 15 napos fizetési határidő az orosz Metrowagonmash felé kiszámlázott 1,5 milliárdos kötbér első részletének megfizetésére. Az orosz gyártó azonban egy hét gondolkodási időt kapott.

A napokban lejár az M3-as metrókocsik megcsúszó felújítása miatt számított késedelmi kötbér első 500 millió forintos részletének megfizetésére szabott határidő. Bolla Tibor BKV elnök-vezérigazgató június végén küldte el a BKV követeléséről szóló levelét az orosz gyártónak, amelyben felszólította, hogy a levél kézhezvételétől számított 15 napon belül fizessen. Ha nem teszi, akkor a főváros közlekedési cége – élve a szállítói szerződésben biztosított jogával – a teljesítési biztosítékból emeli le a fenti összeget.

Egyúttal arról is értesítették a gyártót, hogy a hónap végén ellenőrizték az esedékes részfeladatok teljesítését. Sajnálattal kellett megállapítaniuk, hogy a korábbi ígéretekkel ellentétben a feladatok jelentős részét az MWM késedelmesen vagy egyáltalán nem teljesítette, így a BKV újabb késedelmi kötbérre vált jogosulttá. A cégnek ugyanis az ütemterv szerint június végére 11 felújított szerelvényt kellett volna leszállítania és üzembe helyeznie, ám ebből csak hetet sikerült leszállítani. Mint megírtuk, ezeket is ki kellett vonni a forgalomból június 23-án.

A kötbér számlán már szerepel az járműállási kárátalány június végéig számított 250 milliós összege, ami azóta is hízik. A BKV június végi határnappal összesen 1,5 milliárdot követel az orosz cégtől.

Az orosz fél egy hét gondolkodási időt kért, addigra adnak választ arra, hogy a BKV által összeállított kifogásokból mit ismer el, s mit nem. De nem valószínű, hogy az orosz cég vita nélkül fizetni fog. Erre Bolla Tibor is utalt egy korábbi – Szaniszló Sándor szocialista önkormányzati képviselőnek küldött – levelében, miszerint a követelések megtérülését befolyásolhatja, ha az MWM a kötbérigényt vitatja, illetve az ügyben bírósági perre kerülne sor. Ezt mi sem bizonyít, mint hogy a fővárosnak még mindig nem sikerült minden Alstom-pert lezárnia. Így a kötbérek valós összege csak a jogerős ítéletek után derül ki, évek múltán.

Bolla Tibor második levelében ismét felszólította szerződőpartnerét, hogy radikálisan javítson a felújított szerelvények műszaki állapotán. Mint ismeretes az orosz szerelvényeket csaknem három hete vonta ki a közlekedési hatóság a forgalomból. Bolla a városatyának küldött levelében nem tudta megmondani az ismételt forgalomba helyezés idejét, csupán arról tájékoztatta, hogy az orosz cég az NFM végzésében foglaltaknak megfelelően elvégezte a hibák elemzését, meghatározta azok javítási módját, és összeállította ezekről a jelentését. A BKV ezt múlt hét pénteken benyújtotta a közlekedési hatóságnak.

Az NFM ennek, illetve a Tanúsítói Megfelelőségi Nyilatkozata alapján hoz döntést az újbóli forgalomba állíthatóságról. A felújított szerelvények a hatósági engedélyek kiadásakor állhatnak majd forgalomba.