Dercsényi Dávid
Dercsényi Dávid

Napokon belül megindul az útfelújítás a dél-budai fonódó új szakaszán, de a villamospályáról egy szó sem esik. A fejlesztés kulcseleme lenne a Kopaszi-gáton zajló, Garancsi-féle BudaPart fejlesztésnek, a városnegyednyi beruházás, no és persze Újbuda a fonódó hiányában növekvő zaj- és légszennyezés-terheléssel nézhet szembe. Nem ez az első akadály, amivel az egyre nehezebb helyzetű BudaPartnak szembe kell néznie.

"Komplex szemléletű" útfelújítás kezdődik Budapesten a Műegyetem rakparton, adta hírül a Budapest portál. A munkálatok nem lesznek rövidek: augusztus 10-től december 20-ig tartanak, ami jelzi a munka komolyságát. A Bertalan Lajos utca és a Petőfi híd lehajtója közötti elhasználódott útszakaszt újítják fel, a teljes útpálya-szerkezetet, északra két, délre egy sávon mennek az autók, lesz biciklisáv is. Mindezt önkormányzati forrásból.

A közlekedők persze előre bosszankodnak majd a kialakuló dugók miatt, ugyanakkor az úttest állapota valóban kriminális, megérett a felújításra.

De van egy kis gond, amire Vitézy Dávid Facebook-posztja is felhívja a figyelmet: mi lesz a beígért fonódó villamospályával?

A tervek szerint ugyanis a Gellért tértől a Műegyetem rakparton, a Dombóvári úton át haladna a fonódó új vonala. A fejlesztés azért is fontos, mert a Kopaszi-gáton épülő BudaPart városnegyed épp a fonódóra hivatkozva oszlatta el a megnövekedett forgalom miatt felmerülő aggályokat. És ez nem csak PR: a terület beépítési paramétereit szabályozó építési szabályzatot is annak tudatában változtatták meg, hogy ide fonódó épül, így engedélyezték, hogy 120 méteres legyen a legmagasabb épület a Lágymányosi öbölben, nem pedig 65 méter, mint a Hungária körúton belül mindenhol. "A Budai fonódó villamoshálózati fejlesztés a II. üteme a Gellért tér – Dombóvári út irányban az egyetemi és Infopark területek jobb elérhetőségét és a Lágymányosi öböl menti beépítés kapcsolatait biztosítja" ez áll a döntést megalapozó kutatás szövegében.

A fonódó nélkül a Dombóvári út sokkal forgalmasabb lesz, hiszen itt 25 ezer ember dolgozik majd, 5-6 ezer lakás létesül, illetve óvoda, gyógyszertár, boltok, vendéglátós helyek épülnek – gyakorlatilag egy új városnegyed. Ha az itt közlekedők elfelejthetik a fonódót, akkor az jelentősen megnöveli a zaj- és a légszennyeződést. Épp azokat a faktorokat, amelyekkel kapcsolatban az előzetes hatástanulmány és a projekt vezetése is folyamatosan próbálja nyugtatni a közvéleményt. A projekt vezetése korábban azt nyilatkozta a hvg.hu-nak, hogy az év végéig meglesznek a fonódó tervei és engedélyei – csak épp a mostani felújításban nem látni semmi nyomát a villamospályának.

©

A teljes BudaPart-fejlesztés 10 év alatt készül el, de már 2019-re állni fog három tömb, két lakó- és egy irodatömb.

Természetesen elképzelhető, hogy később megépül a fonódó pályája, de akkor miért kell most majdnem fél évig egy másik felújításra pazarolni a pénzt, ha pár éven belül újra fel kell túrni az utat? Feltettük a kérdéseinket a fővárosi önkormányzatnak, várjuk a választ.

Nem ez az első pofon, amit a Garancsi-féle BudaPart kap, nemrég a kormány fejezte ki erőteljes rosszallását a 120 méteres magasház miatt, ami az UNESCO szerint veszélyeztetheti Budapest látképének világörökségi védelmét. Ezt, vagy ennek csak a gyanúját is a kormány el akarja kerülni, ezért egyeztetéseket kezdeményez.